REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ogrzewanie dla samochodów hybrydowych i elektrycznych

Test Audi A3 Sportback e-tron.
Test Audi A3 Sportback e-tron.
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

W hybrydach typu Plug-In oraz samochodach z napędem elektrycznym wyzwaniem jest ogrzanie wnętrza. Przecież w pojazdach z konwencjonalnym napędem do ogrzania przedziału pasażerskiego wykorzystywana jest energia cieplna silnika spalinowego.

Na naszych drogach coraz częściej pojawiają się hybrydowe pojazdy typu „plug-in” oraz pojazdy elektryczne. Należy mieć świadomość, że to co działa w pojazdach wyposażonych w konwencjonalne silniki spalinowe – czyli w przypadku ogrzewania, wykorzystanie ciepła emitowanego przez silnik do ogrzania wnętrza pojazdu – trudno jest zastosować w przypadku napędów alternatywnych. W hybrydach „plug-in” ciepło z silnika spalinowego jest emitowane sporadycznie i w bardzo małych ilościach.
W pojazdach elektrycznych generowane są niewielkie ilości ciepła, co w żaden sposób nie jest wystarczające do celów grzewczych. Dlatego Webasto zaprojektowało nową koncepcje ogrzewania wysokonapięciowego HVH.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zmienia się efektywność reflektorów?

Projekt Webasto HVH

Webasto HVH zostało zaprojektowane w sposób umożliwiający zastosowanie przy napięciach akumulatora w zakresie od 250 do 450 V bez utraty wydajności. Przy stałej sprawności powyżej 95% zamienia energię elektryczną w ciepło prawie bez strat. Płynnie regulowana moc cieplna wynosi od 0,2 do 7,0 KW. Urządzenie waży zaledwie 2 kg, a zwarta konstrukcja pozwala na elastyczny wybór pozycji montażowych. Wszystkie złącza znajdują się z jednej strony, aby umożliwić szybką instalację "podłącz i uruchom". Dodatkowo aby zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa zastosowano wielopoziomowe zabezpieczenia. W trakcie opracowania urządzenia położono duży nacisk na wykorzystanie łatwo dostępnych surowców, dlatego też nowo opracowana warstwa grzejna nie zawiera żadnych metali ziem rzadkich czy ołowiu.

Zobacz też: Eksploatacja akumulatora - jak o niego dbać by działał dłużej?

Jak działa HVH?

Ogrzewanie wysokonapięciowe HVH jest wbudowane w układ wodny pojazdu, w którym jego zadaniem jest bezpośrednie podgrzanie płynu chłodzącego. Nagrzewnica składa się z elementu sterującego, wymiennika ciepła oraz warstwowego elementu grzewczego. Gdy jest włączona, prąd przepływa z akumulatora do urządzenia i podgrzewa warstwowy element grzewczy. Jednocześnie włącza się pompa cyrkulacji obiegu wody, która pompuje płyn przez nagrzewnicę.
W warstwowym elemencie grzewczym płyn jest podgrzewany do maksymalnej temperatury 90°C, a następnie jest transportowany do wymiennika ciepła systemu HVAC pojazdu. Tam ciepło płynu zostaje odebrane przez powietrze, które kieruje się do wnętrza pojazdu dmuchawami. To ciepłe powietrze zapewnia odparowanie okien i ogrzewa wnętrze pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ogrzewanie HVH, a ochrona akumulatora

REKLAMA

Sprawność akumulatora pojazdu zależy głównie od temperatury. W związku z tym, aby zapewnić optymalne warunki pracy baterii trakcyjnej, podgrzany czynnik może zostać doprowadzony bezpośrednio do baterii, by zapewnić jej właściwą temperaturę. Ponadto w systemie wysokiego napięcia elektrycznego skoki napięcia mogą wystąpić na przykład w wyniku przełączania biegów lub rekuperacji, co może spowodować uszkodzenie akumulatora trakcyjnego. HVH wyposażony w technologię warstwy grzewczej jest w stanie zapewnić skuteczną równowagę. Dzięki szybkiej i niezwykle precyzyjnej regulacji pracy, warstwa grzewcza może wchłonąć krótkotrwałe skoki mocy, przekształcając je bezpośrednio w ciepło – jest to oczywista przewaga nad klasycznymi urządzeniami grzewczymi. Tym samym ogrzewanie HVH wpływa pozytywnie na żywotność i wydajność akumulatorów.

Ogrzewanie wysokonapięciowe Webasto HVH to innowacyjne urządzenie grzewcze przeznaczone jako oryginalne wyposażenie do pojazdów hybrydowych i elektrycznych, zarówno osobowych, jak i użytkowych.

Źródło: Materiały prasowe Webasto

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA