REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

LED, OLED, czy światło laserowe, jaka będzie przyszłość reflektorów samochodowych?

Richard Lothholz, globalny dyrektor sprzedaży w dziale oświetlenia samochodowego i LED firmy OSRAM, odpowiada na pytania dotyczące rozwoju technologii oświetleniowej w motoryzacji.
Richard Lothholz, globalny dyrektor sprzedaży w dziale oświetlenia samochodowego i LED firmy OSRAM, odpowiada na pytania dotyczące rozwoju technologii oświetleniowej w motoryzacji.
OSRAM

REKLAMA

REKLAMA

LED, OLED, czy światło laserowe, jaka będzie przyszłość reflektorów samochodowych? Czy producenci oświetlenia zdecydują się zainwestować w jeden system, czy będą rozwijać kilka równolegle? M.in. na te pytania odpowiada Richard Lothholz, globalny dyrektor sprzedaży w dziale oświetlenia samochodowego i LED firmy OSRAM

W ciągu ostatnich lat nastąpił ogromny postęp w dziedzinie oświetlenia samochodowego. Na rynku coraz bardziej popularne stają się nowoczesne technologie, takie jak LED, OLED i światło laserowe.

REKLAMA

Richard Lothholz, globalny dyrektor sprzedaży w dziale oświetlenia samochodowego i LED firmy OSRAM, odpowiada na pytania dotyczące rozwoju technologii oświetleniowej w motoryzacji.

Zobacz też: Oświetlenie samochodu - jak opracowuje się aktywne reflektory?

REKLAMA

W erze ksenonów technologia oświetleniowa w samochodach rozwijała się stosunkowo wolno. A teraz mamy do czynienia z niezwykłym, wręcz bardzo dynamicznym postępem (LED, Matrix LED i światło laserowe). Czy Pana zdaniem doszło do tego ze względów technicznych czy ekonomicznych?

Przede wszystkim należy uświadomić sobie, że światło LED i technologie z tym związane, takie jak OLED czy laser rzeczywiście opanowują całą dziedzinę oświetlenia – tak więc LEDy to nie tylko i wyłącznie czysto motoryzacyjne zjawisko. Warto jednak podkreślić, że technologie oparte na LED naprawdę mają wyjątkowo mocne strony, dzięki którym idealnie nadają się do zastosowań w pojazdach. Po pierwsze: światłem LED można bardzo łatwo sterować. Możemy na przykład oświetlać wybrane obszary podczas jazdy – tak jest w przypadku systemu Matrix. Po drugie: barwę światła LED można zmieniać. Ma to ogromne znaczenie, zwłaszcza we wnętrzu samochodu. Po trzecie: światło LED jest wydajne energetycznie. To ważny czynnik w samochodach elektrycznych, gdzie liczy się każdy kilometr, a więc każdy wat zużytej energii. Od lat obserwujemy ciągły rozwój – reflektory główne LED nie są już teraz niczym nadzwyczajnym i stają się obiektem coraz większego zainteresowania. Jednocześnie dla wielu kierowców oświetlenie ksenonowe wciąż jest atrakcyjnym rozwiązaniem jako wyposażenie dodatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Akumulatory dla samochodów z systemami Start&Stop

Jak Pan ocenia rozwój reflektorów głównych LED w odniesieniu do ich coraz większej popularności? Czy LEDy całkowicie zastąpią ksenony a reflektory główne LED staną się również standardem w segmencie małych i tańszych samochodów w przyszłości?

Standardowo pojazdy wyposażone są w podstawowe systemy oświetleniowe, ale dodatkowo mogą mieć jedną lub więcej nowszych wersji świateł. Obecnie bazowe wyposażenie zazwyczaj oznacza żarówki halogenowe, a oświetlenie ksenonowe występuje jako opcja. Warto jednak dodać, że w niektórych modelach samochodów ksenony są już oświetleniem standardowym. W ciągu najbliższych kilku lat będziemy na pewno obserwować zwiększanie się udziału oświetlenia LED na liście opcji – zarówno jako reflektory główne LED, jak i system Matrix w droższych modelach.

Zobacz też: Lampy ksenonowe: najważniejsze fakty

REKLAMA

Dotychczas oświetlenie laserowe występuje jedynie w modelach luksusowych i jest dostępne w ofercie zaledwie dwóch producentów samochodów. Czy to się zmieni? A może dalszy rozwój technologii LED sprawi, że ta technologia wyjdzie jednak z użycia? Jaka Pana zdaniem będzie przyszłość świateł laserowych?

Uważamy, że przyszłością oświetlenia jest różnorodność. Z całą pewnością na drogach pojawi się więcej pojazdów wyposażonych w oświetlenie laserowe – na początku głównie w samochodach klasy premium. Technologia laserowa jest nadal na początku swojego technicznego rozwoju i ma ogromny potencjał – jednak standardowym rozwiązaniem w przyszłości na pewno będzie technologia LED i OLED. Potwierdza to ostatnia prezentacja BMW. Podczas wiosennych targów CES w Las Vegas pokazano kolejną fazę rozwoju oświetlenia samochodowego w prototypie M4 Concept Iconic Lights. Cieszy nas fakt, że jesteśmy jedynym producentem, którego moduł laserowy został wykorzystany w pojazdach produkowanych na skalę masową.

Źródło: Materiały prasowe OSRAM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA