REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odblaski dla pieszych, a mandat

Odblaski dla pieszych, a mandat
Odblaski dla pieszych, a mandat
Philips

REKLAMA

REKLAMA

Piesi poruszający się po poboczu drogi poza obszarem zabudowanym musi mieć na sobie elementy odblaskowe. Jednak to, jak sprawnie zadziałają odbłyśniki w dużej mierze zależy od reflektorów samochodowych. Z kolei, za brak odblasków można dostać mandat.

Mandat za brak odblasków

REKLAMA

Niespełna miesiąc temu weszły w życie nowe przepisy, dotyczące poruszania się pieszych po zmroku poza terenem zabudowanym. Nakładają one na każdego pieszego, bez względu na wiek, obowiązek posiadania widocznych elementów odblaskowych. Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym ma na celu ograniczenie liczby wypadków z udziałem pieszych. Za nieprzestrzeganie nowego przepisu może grozić mandat w wysokości nawet do 500 zł. Elementy odblaskowe nie poprawią jednak bezpieczeństwa, jeżeli kierowcy nie zadbają o działające i odpowiednio ustawione oświetlenie samochodu.

REKLAMA

– Przepalone żarówki i złe ustawienie świateł to bardzo częste niedopatrzenia kierowców. Tymczasem każda żarówka, posiadająca znak homologacji „E” lub „e”, prawidłowo osadzona w reflektorze zaprojektowanym do jej typu i prawidłowo ustawionym będzie „współpracować” z elementami odblaskowymi, a więc i – pozytywnie wpływać na bezpieczeństwo na drodze. Czy jest to lampa halogenowa, np. typu H4 czy H7, czy też żarnik ksenonowy, zainstalowany prawidłowo, w odpowiednim reflektorze będzie spełniał swoją rolę – komentuje Bogumił Papierniok, ekspert motoryzacyjny sieci ProfiAuto.

Zobacz też: Jak rozpoznać podrabianą żarówkę ksenonową?

Żarówki bez homologacji są niebezpieczne

Bywa, że kierowcy chcą jak najniższym kosztem wyposażyć swoje auto w oświetlenie ksenonowe. W tym celu nierzadko instalują żarniki ksenonowe w zwykłych reflektorach na żarówki halogenowe. Jest to niedopuszczalna praktyka, której efektem jest zwykle – oprócz szybkiego zniszczenia reflektora, jego odbłyśnika, szyby, osadzenia żarnika i instalacji elektrycznej – oślepianie jadących z naprzeciwka strumieniem silnego, całkowicie przypadkowo skierowanego światła.
– Geometria reflektora i jego elementów jest dokładnie zestrojona z typem żarówki. Na etapie konstruowania wylicza się, jak żarnik ma być usytuowany w stosunku do ogniskowej odbłyśnika. Założenie w nim innego źródła światła powoduje, że parametry te ulegają złamaniu, a plama światła zostaje skierowana w niewłaściwym kierunku. Nie trzeba chyba dodawać, że tego typu zabiegi skutkują dramatycznym spadkiem bezpieczeństwa z powodu oślepiania innych kierujących, narażeniem się na mandat karny i odrzuceniem samochodu na najbliższym teście w Stacji Kontroli Pojazdów – wylicza Bogumił Papierniok.

Zobacz też: Technologia Carbon Boost w akumulatorach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastosowanie kompletnej lampy ksenonowej w samochodzie obwarowane jest przepisowymi warunkami posiadania systemu spryskiwania reflektora oraz systemu samopoziomowania reflektora względem jezdni, w zależności od obciążenia pojazdu. Obydwa systemy są możliwe do zainstalowania w prawie każdym pojeździe, jednak jest to zabieg dość drogi. Pójście na skróty, czyli wymiana tylko kompletnego reflektora z halogenowego na ksenonowy, powoduje w konsekwencji problemy z oświetlaniem jadących z naprzeciwka

Źródło: Materiały prasowe ProfiAuto

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA