Kategorie

Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

Kuba Brzeziński
Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku
Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku
Materiały prasowe Brandscope
Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

Stacje ładowania w Polsce? Dogonimy Niemców za 130 lat!

Statystyki nie wyglądają dobrze. W tym roku w Polsce powstaje statystycznie mniej niż jedna stacja dla elektryków dziennie. Dla porównania na skali całej Europy dziennie przyrasta aż 411 tego typu punktów! I jeżeli to tempo zostanie utrzymane, polska infrastruktura dogoni niemiecką dopiero za... 130 lat. A to nie koniec, obecnie w Polsce znajduje się 0,8 proc. wszystkich ogólnodostępnych stacji ładowania w Unii Europejskiej.

Czemu stacji ładowania w Polsce jest tak mało?

Przeszkody? Stacje ładowania w Polsce buduje się wolno, bo na przeszkodzie staje proces wypełniania wszystkich formalności i pozwoleń. Bez usprawnień w tej kwestii ciężko będzie przyspieszyć proces. Poza tym bariery rozwojowe są jeszcze dwie. Po pierwsze chodzi o to, że na razie nikt budową stacji nie jest zainteresowany. Inwestycja jest na tyle duża, że jej zwrot to perspektywa nie kilku, a raczej kilkudziesięciu lat. Po drugie w Polsce rynek e-pojazdów to nadal margines.

Jaka jest szansa dla stacji ładowania w Polsce?

Kto może zwiększyć zbyt samochodów elektrycznych? Eksperci nie mają wątpliwości, że głównym graczem staną się firmy - to do nich należy 70 - 80 proc. rynku nowych pojazdów w Polsce.

Obecnie jedynie 2 proc. małych i 3 proc. średnich przedsiębiorstw ma we flocie samochody w pełni elektryczne, to już 20 proc. firm rozważa wybór pojazdów tego rodzaju (dane raport PKO Leasing). Aż 26 proc. badanych posiadających takie auta wskazuje na chęć zakupu „elektryka” w ciągu 12 miesięcy. Można więc założyć, że Ci, którzy już go mają nie żałują zakupu i są skłonni rozwijać flotę takich pojazdów. Poza tym firmy od kilku lat napędzają rozwój elektromobilności w Polsce - w 2020 roku odpowiadali za rejestrację aż 85 proc. nowych samochodów elektrycznych. - ocenia Karol Kubiak Młodszy Specjalista ds. Administracyjno-Technicznych ze SPIE Building Solutions.

Wolna z szybka stacja ładowania: jakie są różnice?

Jakie stacje ładowania samochodów elektrycznych buduje się w Polsce? W tym roku operatorzy stawiali przede wszystkim na wolniejsze ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW - było ich 68 proc. Szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC) stanowiły 32 proc. nowych punktów w roku 2021. Czemu tak wygląda proporcja? Bo ładowarki prądu przemiennego (AC) mają mniejsze rozmiary, są tańsze w zakupie i działają na podstawowej taryfie za prąd. Przewaga ładowania prądem stałym (DC)? Oferują moc ładowania do 350 kW - co drastycznie skraca czas postoju przy stacji.

Źródło: Materiały prasowe SPIE Building Solutions

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(35)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Lichwiarz
    2021-09-13 14:56:32
    Polska nie ma żadnego udziału w nowoczesnych technologiach. Czeka jak zwykle na innych - aby im wszystko zrobili i to najlepiej za swoją własną kasę !
    4
  • Bekerel
    2021-09-10 12:54:36
    Socjalistyczne myślenie i jakaś tandetna gra na dumie narodowej. Liczba stacji paliw w Polsce nie wynika z tego ile jest u Niemców albo kiedy ich dogonimy, tylko z popytu na paliwo w kraju. Jak będzie popyt na ładowanie elektryków, to będą i punkty ładowania. To się musi opłacać ekonomicznie i wtedy ludzie do stawiania tego sami się znajdą. Niestety cała ta elektryka jest oparta na dotowaniu wszystkiego - od produkcji ogniw, przez samochody, na zakupach samochodów i oferowaniu punktów ładowania kończąc. To rozumie każdy inteligentny człowiek. Skoro ściema zaczyna się od globalnych teorii antropocentrycznych w temacie CO2, to potem kaskadowo trzeba ją pchać publicznymi pieniędzmi, bo inaczej sama nie pojedzie.
    8
  • m-53
    2021-09-10 10:09:01
    Pedagogika wstydu, samobiczowanie. Redaktorze, wynieście się do Niemiec.
    18
  • nieczasnaelektryki
    2021-09-11 13:53:41
    A po co doganiać? Na chwilę obecną samochody elektryczne są bezużyteczne i bardziej przypominają zabawki dla bogatych niż użytkowe pojazdy do transportu ludzi. Dopóki ładowanie od 0 do 100% nie będzie trwało około minuty lub dwóch, zasięg nie wzrośnie gdzieś do 600-700km to nie będą w żadnym stopniu konkurencyjne dla tych napędzanych silnikami spalinowymi. Budowa stacji ładowania w których auto musi stać wiele godzin aby przejechać kolejne 300-400km w obecnej technologii jest wyrzucaniem pieniędzy w błoto. Tym bardziej, że przecież na takiej autostradzie na ładowanie w przyszłości podjedzie nam np. 50 aut, które nie będą tankowały 3 minut tylko zablokują stacje na wiele godzin. W tym czasie my stoimy w kolejce. Ile trwałaby podróż z np. Poznania do Zakopanego? Kilka dni z takimi ładowaniami? Według mnie prędzej sprawdziłyby się napędy wodorowe (tankujemy jak gaz) lub opcja z wymiennymi ogniwami/bateriami, które po prostu zostawialibyśmy na stacji benzynowej i wstawiali do ładowarki a za cenę "ładowania" bierzemy nową baterię którą wsadzamy i jedziemy dalej. Jak się wyładuje lub będziemy chcieli ją doładować to znowu - jedziemy na stację, oddajemy rozładowaną, odbieramy inną już naładowaną , płacimy za różnicę % naładowania.
    4
    pokażodpowiedzi (1)
  • starszy człowiek
    2021-09-10 23:17:02
    Chcę spokojni żyć nikogo nie goniąc. Bo to nie wiadomo dokąd ten na przedzie leci. Może do przepasci?
    6
  • obywatel
    2021-09-10 16:56:21
    No to trzeba skrocic ten czas . Trzeba Opozycje wziac za leb ,zeby nie przeszkadzala i przyspieszyc.
    11
    pokażodpowiedzi (1)
  • Tylko Mirai
    2021-09-10 23:22:54
    za 130 lat nie będzie takich pseudo samochodów.
    6
    pokażodpowiedzi (1)
  • jarek
    2021-09-11 09:01:56
    Po co doganiać? Ta elektro-kupa niedługo padnie z wielkim hukiem!
    5
    pokażodpowiedzi (1)
  • lucek2
    2021-09-13 22:33:19
    Już za kilka lat stacje ładowania przy każdym krawężniku nikomu do niczego nie będą potrzebne. Ewolucja systemów zasilania zmiecie elektryki tak jak konie na ulicach. 1 baterie o żywotności ok 120 tyś km, 2. duże ilości ciepła wydalane podczas ładowania, 3. przy niskich temperaturach spada sprawność baterii, 4. ogromna infrastruktura na potrzeby ładowania, 5. obecnie nie produkujemy w unii tyle prądu żeby zapewnić tak duże zapotrzebowanie.
    0
  • Chata Wuja Toma
    2021-09-11 14:01:52
    A co ? Niemcy beda stac w miejscu i na nas czekac ?
    2
  • harpun
    2021-09-11 19:11:33
    Słońce wywali falę elektromagnetyczną i będą Niemcy stać pół roku.
    6
    pokażodpowiedzi (1)
  • Pi
    2021-09-11 12:42:52
    Cytowany powyżej artykuł mówi o całkowitym braku wyobraźni liderów naszegop nieszczęśliwego kraju. Przed laty pan Premier Mazowiecki obiecał masową produkcję elektrycznych samochodów w Polsce już od 2020 r. Kto sprawił i co sprawiło, że w ślad za słowami o bietnicami pana Premiera nikt, nawetr liderzy PiS,nie myślał o budowie stacji ładowania elektrycznych samochodów? W Polskim Ładzie także nic nie słychać o elekryfikacji polskeigo transportu. Produkcja elektrycznych autobusów na eksport pogłebia nasz parakolonialny model rozwoju: pracujemy na potrzeby lepszych od nas. Z wysokiej inflacji dziś cieszą się rolnicy. To bardzo krótkowzroczne działania rządu.
    3
    pokażodpowiedzi (1)
  • Weredyk
    2021-09-12 21:24:48
    A czym przepraszam bedziemy ich doganiac, bo cienko to widze!
    3
  • ii
    2021-09-15 09:51:51
    Stacje dla samochodów elektrycznych powinny to być stacje z naładowanymi akumulatorami do poziomu jaki chce zakupić klient.Na przykład oddaje swój akumulator rozładowany i dostaje naładowany w 60% i za tyle odpowiednio płaci.Gdyby przystosowano samochody to takiej wymiany akumulatorów to usprawniłoby wprowadzanie elektryków
    0
  • Don Jaro
    2021-09-13 12:03:04
    Jaka Polska ? Przeciez to firmy buduja takie stacje .OK prawo musi nadazac ale to czy stacje beda powstawac czy nie zalezy od firm a nie od panstwa.Na razie jezdzimy starymi dieslami i prad nam nie potrzebny
    2
  • Anonim.
    2021-09-15 07:21:05
    Jesli niemieccy zbrodniarze oddadza Polsce to co zrabowali to Polska przegoni niemcow w ciagu 10 lat. Zycia zamordowanych ludzi oczywiscie nie zwroca.
    0
  • xyz
    2021-09-12 13:48:30
    ktoś błednie zakłada ze każde gospodarstwo domowe będzie mialo elekryka. Bład. Może co 30. Reszta do zbiorkomu. To samo wkrótce stanie z tanimi lotami i połaczeniami na trasach krótszych niż 2h lotu - przymusowy transfer pasażerów do pociągów.
    3
  • plo
    2021-09-14 06:42:12
    za 130 lat !? takie prognozy traktować poważnie?! Może lepie wróżkę zapytać ...
    0
  • Sober
    2021-09-15 10:34:06
    Dogonimy Niemcow i w 2 lata jak bedzie sens to budowac. Sprawnosc napedu spalinowego to od 16 do 25% liczac wydobycie, transport, przerob destrybucje ropy, sprawnosc silnika itp. Sprawnosc elektryka to ok 8% w zimie ok 4% (ogrzewanie) liczac caly lancuch produkcji i dystrybucji energii w Polsce. Czyli slad weglowy elektryka jest 3 do 4 razy wiekszy niz spalinowca w tym w Pl elektryki sa praktycznie na wegiel bo to jest fundament naszej energetyki.
    0
  • spisek
    2021-09-14 07:56:45
    Nie ma co gonić, tylko węgiel, i samochody na parę !
    0
  • Res
    2021-09-14 08:37:49
    Przecież to utopia, wodór to dobry kierunek.
    0
  • ulisse
    2021-09-14 09:39:56
    dogonimy, dogonimy - ważne tylko żeby nie przegonić ! Nie mogą Helmuty widzieć, że z gołą dudą ganiamy!
    0
  • zenekkk
    2021-09-11 20:10:15
    to jest szansa ze dłużej bedziemy jezdzic normalnymi smochodami
    3
  • kierowca
    2021-09-12 09:02:09
    Nikt mądry na umysle i ciele nie powinien w Polsce kupować elektryka Jak już to plug-in Za chwilę ładowanie będzie po 5 zł lub więcej a kolejki do ładowarek kilometrowe Milion samochodów elektrycznych 3 mln mieszkań no i to Każdemu po 3 mln zł
    3
  • Kielczanin
    2021-09-12 22:47:40
    Dopłacanie przez państwo do samochodów elektrycznych i do budowy stacji ładowania jest niczym innym, jak ograbianiem społeczeństwa po to, by zafundować "cool gadgety" zamożnym snobom.
    2
    pokażodpowiedzi (1)
  • zyg
    2021-09-13 08:14:52
    Po co doganiac? Wystarczy, zeby kazdy wlasciciel elektryka polozyl sobie na wlasnym dachu punkt zasilania, ktore moglby zrobic w nocy......
    1
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
1 sty 2000
23 wrz 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

Auto zastępcze na czas naprawy z AC

Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

Branża transportowa... przeżywa renesans

Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.