REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego zimą słabną akumulatory?

Akumulator.
Akumulator.

REKLAMA

REKLAMA

Zimowe problemy kierowców to nie tylko drogi zasypane śniegiem, słabsza widoczność i zamarzające płyny. Zdarza się, że niska temperatura powietrza osłabi akumulator, przez co nie ma możliwości uruchomienia silnika.

Większość kierowców pewnie o tym wie, a część  nie zdaje sobie sprawy ale wraz ze spadkiem temperatury otoczenia obniża się pojemność elektryczna akumulatora. Jest to efektem obniżenia temperatury elektrolitu w akumulatorze, w wyniku czego może on oddać mniej energii elektrycznej niż oddałby w temperaturze wyższej.

REKLAMA

Dlaczego zimą akumulator jest słabszy?

W przypadku nowej baterii samochodowej pełna, dwudziestogodzinna pojemność akumulatora występuje  przy plus 25 st. C ale jeżeli temperatura otoczenia spadnie do  0 st. C, jego efektywność stanowić będzie jedynie 80 proc. mocy wyjściowej.  W momencie, gdy słupek rtęci spadnie do minus 10 st. C, sprawność akumulatora wyniesie nieco powyżej 70 proc. Cały czas jednak mówimy o nowym akumulatorze. Jeżeli akumulator jest już trochę wyładowany, to jego pojemność jest jeszcze mniejsza. 

Zobacz też: Test akumulatorów - który akumulator jest najlepszy?

REKLAMA

- Akumulator  w okresie jesienno-zimowym pracuje w o wiele trudniejszych warunkach, niż jest to w pozostałych porach roku. W tym czasie rzadziej wyjeżdżamy na dłuższe trasy, w wyniku czego akumulator jest doładowywany przez alternator w sposób ograniczony – mówi Rafał Kadzban z Jenox Akumulatory Sp. z o.o. – To, co najczęściej wyładowuje akumulator, to głównie eksploatacja pojazdu na krótkich odcinkach z włączoną dużą ilością odbiorników elektrycznych takich jak radio, światła, dmuchawy, ogrzewanie szyb, lusterek, foteli – dodaje.

Warto również pamiętać, że obniżenie temperatury otoczenia powoduje zgęstnienie oleju w skrzyni korbowej i w skrzyni biegów. W efekcie czego rosną opory, które musi pokonać rozrusznik przy uruchomieniu samochodu. Skoro więc opór jest większy, to również prąd pobierany z akumulatora podczas rozruchu wzrasta. Efektem czego niedoładowany zimą akumulator jeszcze bardziej „dostaje w kość”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pierwsze. Podładuj akumulator

Każdy użytkownik samochodu powinien pamiętać, że nawet tzw. akumulator bezobsługowy wymaga pewnej troski. W nich również - pomimo swej nazwy - są otwory wlewowe, zakryte dość często folią z logiem producenta. Przynajmniej raz na kwartał każdy akumulator powinien być sprawdzony. Szczególnie jednak przed nastaniem zimowych chłodów, samochodowy akumulator powinien zostać dokładnie przejrzana i doładowana. Poziom elektrolitu sprawnego akumulatora samochodowego powinien znajdować się w przedziale od 10 do 15 mm ponad krawędzie płyt, zaś jego gęstość powinna mieścić się w granicach  1,28 g/cm3 po przeliczeniu do temp. 25 st. C. Wartość ta jest o tyle istotna, gdyż określa stopień bezpieczeństwa pracy akumulatora – Jeżeli przykładowo odnotujemy spadek gęstości elektrolitu do 1,05 g/cm3 może grozić to zamarznięciem naszego akumulatora już przy minus 5 st. C. W efekcie czego istnieje ryzyko zniszczenia mas aktywnych płyt oraz rozsadzona zostanie obudowa akumulatora i nie będzie się ona nadawała do dalszego użytku – mówi Rafał Kadzban. Prawidłowe podładowanie akumulatora za pomocą prostownika powinno odbywać się w czasie nie krótszym niż 10 godzin. Należy jednak pamiętać, że wartość natężenia prądu doładowującego nie może przekraczać jednej dziesiątej pojemności baterii mierzonej w amperogodzinach.

Zobacz też: ITS prezentuje wyniki ankiety dotyczącej świateł w pojazdach

Akumulator "w ubranku"

Niektórzy użytkownicy pojazdów stosują przemyślne „ubrania” dla akumulatorów, by jak najdłużej utrzymać temperaturę elektrolitu, zbliżoną do optymalnej (wspomniane wcześniej 25 st. C). Ze względów bezpieczeństwa muszą oni jednak pamiętać, by uszyte dla baterii „ubranie” nie zasłaniało ujścia z kanału wentylacyjnego akumulatora. Decydujący się na takie rozwiązanie muszą jednak wiedzieć, że jeżeli pojazd długo stoi na mrozie to szanse utrzymania wyższej temperatury w samochodowym akumulatorze są znikome. Dużo ważniejsze dla pełnej sprawności akumulatora jest monitorowanie stanu naładowania i jego właściwie użytkowanie. Jeśli  akumulator nie ma zbędnych przeciążeń to nie powinno być problemu z uruchomieniem pojazdu bez docieplania. W sytuacji ekstremalnych mrozów skuteczne może być jednak wymontowanie akumulatora na noc i przechowywanie go w temperaturze pokojowej.

Zobacz też: Nowa jakość akumulatorów?

Użytkownika dbającego o swój samochód nie spotykają przykre niespodzianki w postaci nieprzewidzianych awarii. Jeżeli taką samą troską i kontrolą obejmiemy nasz akumulator, w czasie zimy nie powinno być z nim najmniejszych problemów.

Źródło: www.pr4you.net.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA