REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można przerobić normalne reflektory na ksenonowe?

Knenony trafiły w gust użytkowników aut. Fot. Chevrolet
Knenony trafiły w gust użytkowników aut. Fot. Chevrolet

REKLAMA

REKLAMA

Zwykłych reflektorów nie można przerobić domowym sposobem na ksenonowe. Reflektory ksenonowe różnią się bowiem nie tylko źródłem światła. Mają inne odbłyśniki lub w ogóle ich nie mają. W przypadków ksenonów niezbędny jest również system czyszczenia i samopoziomowania.

Za „prostą” zmianę żarówek zapłacisz mandat

REKLAMA

W wielu sklepach, szczególnie internetowych można znaleźć zestawy do przerobienia zwykłych reflektorów na ksenony. Niestety ich stosowanie jest zwyczajnie nielegalne, bo nie można w prosty sposób „przerobić” reflektorów zastępując zwykłą żarówkę lampą wyładowczą. I bynajmniej nie chodzi o inne napięcie działania – to akurat problemu nie stanowi.

Konstrukcja lamp ksenonowych jest zupełnie inna. Odbłyśniki bardziej skupiają światło, często stosuje się soczewkę kierunkową. Wszystko przez to, że białe światło ksenonowe bardziej oślepia innych użytkowników drogi. Poza tym taka wiązka światła łatwiej ulega rozproszeniu, np. przez zanieczyszczenia na reflektorach – to dlatego obowiązkowe jest montowanie systemów czyszczących reflektory ksenonowe. Obowiązkowy jest również system samopoziomowania reflektorów.

Zobacz również: Kluczyki - co zrobić gdy zgubi się, złamie, zostaną skradzione?

Jeśli zdecydujemy się na chałupniczą przeróbkę ryzykujemy mandatem, a nawet odebraniem dowodu rejestracyjnego i skierowaniem na badania techniczne. I nie ma co liczyć na to, że policja się nie pozna. Różnicę w kolorze światła widać na pierwszy rzut oka, podobnie jak to, że auto nie jest wyposażone w spryskiwacze lub wycieraczki na reflektorach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Profesjonalny zestaw to gwarancja jakości i poważny wydatek

Skoro „przeróbka” nie wchodzi w grę, to jak można polepszyć jakość oświetlenia? Można... wymienić całe reflektory na ksenonowe. Jeśli w danym modelu auta takie reflektory były montowane jako opcja, można użyć zestaw fabryczny. Alternatywą są kompletne pakiety wyspecjalizowanych firm produkujących oświetlenie.

Montaż reflektorów ksenonowych odbywa się w kilku etapach:

REKLAMA

Pierwszy, wymiana samych lamp, jest stosunkowo najprostszy. W teorii wystarczy wyjąć stare reflektory i przykręcić nowe – w przypadku firmowych zestawów trwa to dosłownie kilka minut. Później niezbędna jest przeróbka instalacji elektrycznej.

Lampy wyładowcze zasilane są wysokim napięciem. Żeby działały trzeba zamontować pod maską przetwornicę - najlepiej w miejscu, w którym nie będzie narażona na częste zawilgocenie. Wszystkie połączenia muszą zostać hermetycznie zabezpieczone.

Kolejna czynność to montaż systemu poziomowania. Reflektory ksenonowe mają wbudowane silniki, które kierują wiązkę światła zawsze w tym samym kierunku niezależnie od obciążenia tylnej osi. Dane o wysokości zawieszenia pobierane są z czujników, montowanych na tylnych wahaczach lub belce. Sposób montażu czujników jest ściśle określony przez producenta reflektorów.

Zobacz również: Jak działa dmuchany bagażnik? Ekspert radzi

Największy problem to system mycia lamp. Najczęściej w seryjnym zbiorniku na płyn do szyb montuje się dodatkową wysokociśnieniową pompę. Przyłącza elektryczne podłącza się natomiast do kostki seryjnej pompy spryskiwacza. Dzięki temu spryskiwacze lamp zadziałają po pociągnięciu dźwigienki wycieraczek przy kierownicy. Ostatnia czynność to przytwierdzenie dysz do zderzaka i gotowe. Korekta ustawienia i można ruszać w drogę. Taki profesjonalny zestaw lamp ksenonowych jest legalny, na co dostaniemy „papiery”. W razie wątpliwości możemy przedstawić policji odpowiednią homologację co – przynajmniej teoretycznie – sprawę zamyka.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA