REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Łączenie szeregowe i równoległe odbiorników prądu

Jakubowski Ryszard
Łączenie szeregowe i równoległe odbiorników prądu. fot. Mototarget
Łączenie szeregowe i równoległe odbiorników prądu. fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

W niektórych rzadkich przypadkach jednym z możliwych rozwiązań jest szeregowe połączenie odbiorników prądu. Dzieje się tak np. w sytuacji, gdy posiadane odbiorniki są dostosowane do napięcia niższego, niż panujące w sieci pokładowej samochodu.

Łączenie szeregowe odbiorników prądu ma zastosowanie w przypadku, gdy pożyczony od sąsiada prostownik dostarcza napięcia 24 V, a akumulator przeznaczony do naładowania jest dwunastowoltowy. Najprostszym rozwiązaniem jest w tym przypadku włączenie w szereg z akumulatorem innego odbiornika prądu. Może to być inny akumulator, może też być także włókno żarówki reflektorowej. Żarówka reflektorowa jest znakomitym ogranicznikiem prądu. Przy połączeniu szeregowym z akumulatorem największy prąd, jaki przez nią może popłynąć, wynosi ok. 4 ameprów, bez względu na to, jak będzie ustawiony regulator prądu w prostowniku. Taki prąd na pewno nie uszkodzi typowego akumulatora.

REKLAMA

Zobacz również: Jak efektywnie zarządzać energią elektryczną w samochodzie?

REKLAMA

Szeregowo włączoną żarówkę można zastosować także do doładowywania akumulatorków o niższym napięciu, niż panujące w instalacji pojazdu w sytuacji gdy nie ma pod ręką odpowiedniej ładowarki. W praktyce każdy z powszechnie używanych akumulatorków można ładować z sieci samochodowej przez połączoną szeregowo z nim czterowatową żarówkę, np. taką, jakie są używane w światłach pozycyjnych lub w oświetleniu tablic rejestracyjnych. Należy zawsze pamiętać o zachowaniu biegunowości ładowanego akumulatorka. Niewłaściwe podłączenie natychmiast go zniszczy.

Z szeregowym łączeniem źródeł światła mamy do czynienia przy wykorzystaniu diod LED. Typowe napięcie pracy takich diod zawiera się między 1,5 i 4,5V. Aby nie zniszczyć diod, należy napięcie sieci pokładowej auta odpowiednio zredukować. Najczęściej robi się to przy pomocy odpowiednio dobranych rezystorów. O wiele lepszym rozwiązaniem jest połączenie szeregowe kilku diod tak, aby suma ich napięć pracy nie była mniejsza od 13,5 V i nie większa niż 18V. Pobór prądu przez połączone szeregowo diody będzie dokładnie taki sam, jak w przypadku zastosowania jednej diody z rezystorem redukcyjnym, ale ilość dostarczonego światła będzie kilkukrotnie większa. Łącząc diody należy pamiętać o ich biegunowości, a więc anodę diody pierwszej łączyć z katodą diody drugiej, a jej anodę z katodą diody trzeciej itd. Błąd w połączeniu spowoduje, że zmontowany szereg nie zaświeci się.

Zobacz również: Odpalanie samochodu przy „pożyczeniu” prądu z drugiego auta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W szeregi można łączyć także żarówki, pamiętając jednak, aby ich oprawki odizolować od masy pojazdu. W szereg można łączyć jedynie żarówki o takiej samej mocy, wyrażonej w watach. Gdy zostaną połączone żarówki o różnych mocach, świecić będzie jedynie ta o najmniejszej mocy, reszta pozostanie ciemna.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA