REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dobrać ciepłotę świec zapłonowych?

Jakubowski Ryszard
Fot. Audi
Fot. Audi

REKLAMA

REKLAMA

W sytuacji, kiedy zachodzi konieczność wymiany świec w silniku samochodu, do którego nie ma instrukcji obsługi i nigdzie nie można znaleźć potrzebnych informacji, można spróbować dobrać świece eksperymentalnie.

Wcześniej jednak należy odczytać typ świec, jakie do tej pory pracowały w silniku. Rzadko się zdarza, aby silnik pracował przez kilka tysięcy kilometrów z niewłaściwymi świecami, choć nie można tego wykluczyć. O tym, czy były to świece odpowiednie do danego silnika, świadczy ich wygląd.

REKLAMA

Zobacz również: Jak ustawić zapłon bez dostępu do instrukcji serwisowej samochodu?

REKLAMA

Symbole świec są nanoszone trwale na ich część ceramiczną. Po stwierdzeniu, że wykręcone świece pracowały w silniku poprawnie i odczytaniu ich symboli można kupić komplet nowych. Często zdarza się, że typ używanych dotychczas świec już dawno został wycofany z produkcji. Wówczas można próbować znaleźć ich odpowiedniki. Niestety, producenci w trosce o swoje interesy nie informują nigdy, jakimi wyrobami innych firm można zastąpić ich produkty. Niektórzy sprzedawcy dysponują tablicami świec zastępczych. Jeżeli nie znajdzie się takiego, trzeba zdać się na intuicję.

Dobór świec zastępczych warto zacząć od pomiaru długości i rodzaju ich gwintu. Następnym krokiem jest przybliżone określenie ciepłoty świecy. Można przyjąć, że świece w silnikach średnio obciążonych, o obrotach maksymalnych nie przekraczających 6000, mają ciepłotę według skali firmy Bosch w zakresie pomiędzy 225 – 260. Im wyższa liczba, tym świeca jest zimniejsza, czyli ma większą zdolność do odprowadzania ciepła z elektrod.

Mając te dane, można przystąpić do eksperymentów. Aby obniżyć ich koszt, trzeba kupić tylko jedną świecę danego typu (najlepiej ze środka podanego przedziału ciepłoty) i wkręcić ją do silnika razem z pozostałymi świecami starymi. Po przejechaniu co najmniej 15 km na drodze poza miastem, należy wyłączyć zapłon i po wykręceniu obejrzeć elektrody testowanej świecy. Jeżeli są jasnobrązowe lub srebrzysto-brązowe, strzał był trafny i ciepłota świecy jest właściwa. Gdy elektrody są ciemne, świeca jest za zimna. Gdy elektrody są bardzo jasno szare, świeca jest za ciepła – zbyt słabo odprowadza ciepło z elektrod.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak działa zasilanie silnika gazem?

Jeżeli po wyłączeniu zapłonu silnik ma tendencję do dalszej pracy, należy w tym jak najszybciej przeszkodzić, choćby włączając najniższy bieg, a następnie przy mocno wciśniętym pedale hamulca dość szybko, ale z wyczuciem, zwolnić pedał sprzęgła. Objaw pracy silnika przy wyłączonym zapłonie świadczy o tym, że elektrody testowanej świecy rozgrzały się zbyt mocno i powodują groźne dla silnika samozapłony. Świeca jest o wiele za gorąca. Następna świeca użyta do testów powinna być o co najmniej 2 rzędy wielkości zimniejsza.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA