REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dbać o akumulator?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Jeśli akumulator jest brudny lub wilgotny, oznacza to, że traci energię, którą powinien magazynować.
Jeśli akumulator jest brudny lub wilgotny, oznacza to, że traci energię, którą powinien magazynować.

REKLAMA

REKLAMA

Spadająca w zimie temperatura ma wpływ na osiągi naszego samochodu. Najbardziej wrażliwym elementem na działanie zimowych warunków jest akumulator. Podpowiadamy, jak zadbać o to, aby był sprawny.

Musimy upewnić się, że wszystkie elementy łączące akumulator z resztą urządzeń są w dobrym stanie. Poszukajmy na stykach korozji, a także sprawdźmy, czy klemy na akumulatorze nie są luźne. Gdyby tak było, nie zapewnią nam wydajnego przepływu prądu. Powinniśmy sprawdzać te połączenia tak często, jak to tylko możliwe. Jeśli klemy lub bieguny akumulatora są skorodowane, powinniśmy oczyścić je z rdzy, np. drucianą szczotką. To powinno zwiększyć wydajność baterii, a tym samym ułatwić rozruch samochodu po dłuższym postoju.

REKLAMA

Zobacz też: Jak czytać samochodowe kontrolki?

Brud i wilgoć

Jeśli akumulator jest brudny lub wilgotny, oznacza to, że traci energię, którą powinien magazynować. Warto wtedy go wyczyścić i osuszyć. W zimie bardzo ważne jest, aby bateria była sprawna i tym samym nie rozładowywała się zbyt szybko, czemu sprzyjają niskie temperatury. Uciekający prąd może być też przyczyną utrudnień w ładowaniu.

Poziom płynu

Płyn w baterii należy sprawdzać, jeśli nie posiadamy akumulatora bezobsługowego. Taki akumulator będzie szczelnie zamknięty, bez możliwości zajrzenia do środka. Każda cela baterii, w której należy raz na jakiś czas zmierzyć poziom płynu, będzie zaopatrzona w otwierane wieczko. Należy otworzyć każdą z nich i sprawdzić, czy nie jest sucha lub wypełniona niedostatecznie. Jeśli tak, powinniśmy dolać wody destylowanej do pełna. W przeciwnym razie ogniwo będzie bezużyteczne lub skuteczność jego działania będzie znacznie ograniczona.

Zobacz także: Jak oszczędzać prąd w samochodzie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gniazdo akumulatora

Warto sprawdzić, czy akumulator jest poprawnie umieszczony w gnieździe, czyli w specjalnie przeznaczonym dla niego miejscu w komorze silnika. Jeśli akumulatora nie ma pod maską, najpewniej producent umieścił go pod tylną kanapą w kabinie samochodu lub w bagażniku. Ważne, by akumulator był poprawnie zamocowany. W przeciwnym wypadku przesuwając się lub podskakując, może ulec uszkodzeniu.

Wiek akumulatora

Zazwyczaj akumulator jest sprawny przez maksymalnie 5 lat. Nie jest to jednak regułą. Niestety baterie szybko się degradują - elektrody zużywają się, a ich elementy utleniają. Jeśli nasz akumulator zbliża się do tego wieku, powinniśmy go wymienić.

Zobacz także: Wymiana bezpiecznika

Ładowanie

REKLAMA

Czasem akumulator trzeba podładować. W tym celu musimy zaopatrzyć się w prostownik. Możemy go kupić nawet w supermarkecie, jego koszt to od 60 do 300 złotych, w zależności od producenta, funkcji i jakości. Podłączając akumulator, pamiętajmy, aby zawsze jako pierwszy podłączyć biegun uziemiający, czyli „minus”, następnie biegun „plus”, czyli moc. Odwrotnie powinniśmy odłączać akumulator, czyli najpierw moc, a potem masę. Na wskaźniku prostownika zazwyczaj możemy odczytać poziom naładowania akumulatora. Uważajmy, aby nie podłączyć biegunów odwrotnie, ponieważ spowoduje to spalenie bezpiecznika głównego w samochodzie i żadne urządzenie nie będzie działać. Ponadto taki bezpiecznik może być drogi i trudny do zdobycia.

Nigdy nie powinniśmy podłączać mocy do nieuziemionego urządzenia. Nie wolno też podłączać odwrotnie biegunów akumulatora do prostownika.
O akumulator warto zadbać szczególnie w zimie, kiedy jest on najbardziej narażony na uszkodzenie z powodu temperatury. Poza tym perspektywa poruszania się komunikacją miejską, gdy jest zimno, a pod domem stoi nasz unieruchomiony samochód, może rozdrażnić. Dbajmy więc, aby nasze auto było ciągle sprawne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA