Kategorie

Jak sprawdzić, czy akumulator jest doładowywany?

Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress
Sprawdzenie stanu akumulatora, który pracował przez wiele dni lub tygodni w samochodzie bez doładowywania z zewnętrznego prostownika, jest dość trudne i bez przyrządów prawie niemożliwe.

Jeżeli jest to akumulator obsługowy, można zorientować się, czy jest od doładowywany, po otwarciu jego cel, np. przez wykręcenie korków, po co najmniej kilkunastominutowej jeździe. Wydobywający się z nich gaz, co widać w postaci baniek na powierzchni elektrolitu, świadczy o tym, że akumulator jest co najmniej dobrze naładowany. W przypadku akumulatora bezobsługowego sprawdzenie jego aktualnego stanu jest niemożliwe bez woltomierza.

Pierwszą czynnością sprawdzającą jest orientacyjne zbadanie ręką temperatury klem po włączeniu wszystkich świateł, przy niepracującym silniku. Jeżeli ich temperatura wyczuwalnie wzrośnie, należy je oczyścić. Opisane dalej czynności można wykonać dopiero po ich oczyszczeniu i powleczeniu substancją ochronną!

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Akumulatory samochodowe zawierają kwas siarkowy, który jest substancją bardzo agresywną: działa zarówno na metale, jak i na tkaniny oraz na ciało ludzie. Należy więc zachować szczególną ostrożność, a do otwierania cel założyć koniecznie gumowe rękawiczki i po użyciu umyć je bardzo dokładnie z użyciem zwykłego mydła. Aby elektrolit nie skapywał z wykręconych korków, należy po wykręceniu położyć je na wierzchu akumulatora lub w jakimś plastikowym pudełku, które potem należy starannie opłukać wodą.

Przy zaglądaniu do wnętrza akumulatora nie wolno przyświecać sobie zapałką lub innym źródłem otwartego ognia. Wydobywający się wodór tworzy z powietrzem silnie wybuchową mieszankę!

Oględziny cel akumulatora dają tylko orientacyjną wiedzę co do jego stanu. Jedynie przy pomocy woltomierza cyfrowego można stwierdzić, co dzieje się w akumulatorze w stanie spoczynku i podczas pracy silnika. Woltomierze cyfrowe są do nabycia w sklepach elektronicznych, a ich cena nie odstrasza.

Pierwszy pomiar należy przeprowadzić przy niepracującym silniku i wyłączonych wszystkich odbiornikach prądy. Mierzy się bezpośrednio na klemach, przy czym nie ma potrzeby zwrócenia uwagi na biegunowość podłączenia woltomierza cyfrowego. Należy jedynie pamiętać aby ustawić jego zakres pomiarowy na 20 do 50 V.

Napięcie na nieużywanym w danej chwili akumulatorze przy dodatnich temperaturach otoczenia powinno być nieco wyższe, niż 12 V. Prawidłowo – około 12,5 V. Jeżeli jest niższe niż 12 V, akumulator jest rozładowany!

Zobacz również: Jak dbać o akumulator w samochodzie?

Po uruchomieniu silnika i doprowadzeniu go do prędkości obrotowej około 1000 na minutę (nieco więcej, niż wynoszą zwykle wolne obroty przy zimnym silniku), a wiec po 2-3 minutach odczytać napięcie z woltomierza. Jeżeli będzie niższe od 13,5 – 14 V, podnieść nieco obroty silnika i poczekać kilka minut – widocznie akumulator był bardzo rozładowany. Po 5 minutach napięcie na akumulatorze powinno wynieść co najmniej 13,8 V a nie więcej niż 14,4 V.

Kolejny pomiar należy przeprowadzić przy włączonych wszystkich odbiornikach prądu, a więc trzeba włączyć światła drogowe, przeciwmgielne (jeżeli są), radio itd. Napięcie na akumulatorze początkowo spadnie, ale po podniesienia obrotów do około 1200-1500 na minutę powinno szybko osiągnąć co najmniej 13,8 V. Dalsze zwiększanie prędkości obrotowej silnika powinno spowodować wzrost napięcia do maksymalnie 14,2 – 14,5 V, zależnie od typu alternatora lub prądnicy oraz od rodzaju regulatora napięcia.

Prawidłowe napięcie ładowania akumulatora to 14,0 V. Większe to szybsze ładowanie ale i ryzyko szybszego „wygotowania” elektrolitu. Mniejsze to konieczność okresowego, zwłaszcza zimą, doładowywania akumulatora z zewnętrznego prostownika.

Jeżeli napięcie na akumulatorze po zwiększeniu prędkości obrotowej silnika wzrośnie ponad 14,5 V, zwłaszcza przy włączonych światłach, należy udać się do elektryka samochodowego, który zdiagnozuje i usunie przyczynę zbyt wysokiego napięcia; może ono w skrajnym przypadku zniszczyć akumulator!

Zobacz również: Jak "pożyczać" prąd?

Jeżeli po włączeniu wszystkich świateł w samochodzie napięcie będzie się utrzymywało na poziomie 12,0 – 13,5 V, oznacza to, że istnieje jakaś usterka w układzie elektrycznym pojazdu. Możliwe, że jest to za luźny pasek, napędzający alternator, ale przyczyną może być uszkodzenie regulatora napięcia lub alternatora. Wizyta u elektryka jest w takim przypadku koniecznością.

Po zakończeniu prac przy akumulatorze starannie wytrzeć resztki elektrolitu z obudowy akumulatora i innych miejsc, gdyby nastąpiło ich przypadkowe zachlapanie, najlepiej kawałkiem jednorazowego ręcznika papierowego, który potem należy włożyć do torebki foliowej i wyrzucić do śmietnika. Warto spłukać te miejsca (także obudowę akumulatora) dużą ilością wody. Potem umyć rękawice, używane podczas pracy, bez zdejmowania ich z rąk, następnie zdjąć je i starannie umyć ręce, najlepiej używając do tego zwykłego mydła.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    28 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Samochody koncepcyjne: najsłynniejsze projekty na świecie

    Samochody koncepcyjne często stanowią pokaz siły. Dlatego rzadko trafiają do produkcji. I takim pokazem siły były modele zabrane na tej liście.

    Jak jeździć hybrydą? Oczywiście oszczędnie jeździć hybrydą

    Jak jeździć hybrydą? Dziś przygotowaliśmy pięć najważniejszych wskazówek dotyczących eco-drivingu w aucie o napędzie spalinowo-elektrycznym.

    NASCAR to amerykańskie F1? Trochę tak i trochę nie

    NASCAR - to hasło może niewiele mówić Europejczykom. Czy to tylko nudna jazda w kółko mocnym coupe? No właśnie nie.

    Nissan Townstar: lekki dostawczak i eko-napędy

    Nissan Townstar – według zapowiedzi firmy – ma zmienić zasady gry. To nowy, lekki dostawczak, który zaoferuje m.in. silniki benzynowe i elektryczne.

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?