REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać o klimatyzację żeby nie chorować?

iMoto portal zmotoryzowanych
iMoto to nowe rozwiązanie w sferze internetowej, które łączy w sobie szereg funkcji przydatnych dla właścicieli samochodów i motocykli.
Jak dbać o klimatyzację żeby nie chorować?
Jak dbać o klimatyzację żeby nie chorować?
Motointegrator.com

REKLAMA

REKLAMA

Klimatyzacja nie tylko musi być „nabita”, ale by poprawnie funkcjonować, musi być także, a może i przede wszystkim, czysta i odgrzybiona. Jak zadbać o układ klimatyzacji i jakie skutki niesie za sobą jazda z brudną instalacją?

Jesteśmy pewni, że znaczna większość kierowców mających auta z klimatyzacją nie chciałoby z niej zrezygnować w ciepłe dni — nie okłamujmy się, jest to jedno z najważniejszych urządzeń poprawiających komfort w samochodzie. Czym jest tak w ogóle układ klimatyzacji?

REKLAMA

Pomimo ponad 80 lat rozwoju tego urządzenia klimatyzacją ciągle jest skomplikowana w budowie, a dochodzące do tego także trudne warunki w jakich przychodzi jej pracować, sprawiają że klimatyzacja wymaga poprawnej eksploatacji. Warto przed schłodzeniem wnętrza dobrze je przewietrzyć, bo wtedy układ będzie musiał chłodzić wnętrze z temperaturą np. 25 stopni, nie 60 stopni. Dzięki temu klimatyzacja znacznie łatwiej poradzi siebie z tym zadaniem, co szybciej poprawi komfort jazdy kierowcy i nieco odciąży pracę układu. Warto także przynajmniej raz w tygodniu uruchomić klimatyzację na kilka minut, po to aby pracował kompresor — nieużywany zwyczajnie się psuje.

Zobacz też: Typowe błędy popełniane przy korzystaniu z klimatyzacji

Jak kontrolować i serwisować klimę?

Wielu poleca, żeby sprawdzać zapach wydobywający się z układu, jeżeli będzie nieprzyjemny wtedy należy zając się dezynfekcją. Jednak eksperci są zgodni — dla zdrowia swojego innych pasażerów należy serwis układu robić co roku.

Dlaczego powinniśmy to robić? Układ klimatyzacji jest układem bardzo wilgotnym, szczególnie w tzw. parowniku, gdzie zbiera się woda. To idealne miejsce na rozwój wszelkiego rodzaju grzybów, bakterii i wirusów. Należy więc przeczyścić cały układ, ale jest ryzyko że to nie pomoże, dlatego zarazem powinniśmy wymienić także filtr (osuszacz). Jego koszt w zależności od marki auta to około 120-450 zł, a koszt usługi między 60-200 zł. Filtr jest zapakowany próżniowo i po upływie około trzydziestu godzin w pełni traci swoje właściwości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Po czym poznać, że klimatyzację trzeba wyczyścić?

Jakie czynności wykonają w serwisie w ramach corocznego przeglądu?

Standardowe czynności polegają na wymianie filtra kabinowego i oczyszczeniu kanałów powietrza, a także na odgrzybieniu parownika, oczyszczeniu wlotów powietrza  i sprawdzeniu drożności kanału odprowadzającego skropliny z parownika. Raz na dwa lata przydałoby się wymienić także czynnik chłodniczy — ale jego stan powinniśmy kontrolować na bieżąco.

Ile kosztuje serwis klimatyzacji?

Coroczna inspekcja i dezynfekcja układu to koszt 80-150 złotych. I co ciekawe często zdarza się, że autoryzowane stacje obsługi mają w czasie sezonowych promocji niższe ceny niż teoretycznie tańsze warsztaty.

REKLAMA

Jeżeli chcemy być dodatkowo pewni, że wewnątrz naszego samochodu nic nam nie grozi, możemy dokupić opcję ozonowania wnętrza, co pozwoli pozbyć się wszelkich drobnoustrojów, które mogą powodować katar oraz zapalanie górnych dróg oddechowych. Taka usługa to dodatkowy koszt około 50-80 złotych.

Bardzo często mówi się, że klimatyzacja może być przyczyną chorób lub alergii. Szczególnie latem, gdy wsiadając do samochodu różnica temperatur na dworze i w kabinie wynosi kilkanaście stopni Celsjusza, a my od razu po uruchomieniu silnika ustawiamy pokrętło klimatyzacji na najniższą temperaturę. To najszybsza droga do zafundowania sobie bólu głowy, zatok lub przeziębienia. Osoby o obniżonej odporności mogą odczuć dużo poważniejsze konsekwencje.

Ze względu na warunki panujące w układzie klimatyzacji jedną z chorób, którą może nam zaserwować układ chłodzenia w samochodzie jest Legionelloza. Objawy w tym przypadku są niemal identyczne jak podczas grypy, ale w skrajnym przypadku bakterie mogą doprowadzić do zapalenia płuc.

Brak dbałości może również spowodować pojawienie się bakterii lub grzybów w układzie, które swoją obecność potwierdzają poprzez nieprzyjemny, duszący zapach, wydobywający się z kratek wentylacyjnych. Zaniedbanie tego może spowodować bóle gardła, katar, łzawienie oczu oraz reakcje alergiczne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA