reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ chłodzenia i klimatyzacja > Dlaczego płyn chłodniczy zmienił kolor?

Dlaczego płyn chłodniczy zmienił kolor?

Płyn chłodniczy zmienił kolor? Chcesz wiedzieć jakie uszkodzenie zwiastuje ten objaw? Przygotowaliśmy zatem odpowiedź na to pytanie.

Zatem jak powinien wyglądać płyn chłodniczy?

W teorii płyn chłodniczy powinien zachować oryginalną barwę od początku do końca eksploatacji. Nie zawsze tak się jednak dzieje. Czasami zdarza się, że mechanik podczas wymiany cieczy, nie wyleje stu procent starego płynu. Jeżeli nowy zmiesza się ze starym, może zmienić barwę. Drugi ze scenariuszy dotyczy przypadku, w którym samochód ma więcej niż kilka lat. W starszych pojazdach w układzie chłodzenia zbierają się osady i np. pozostałości procesu korozyjnego. One także mogą mieć wpływ na barwę świeżo zalanego płynu chłodniczego. Najgorszy przypadek? Płyn chłodniczy zmieni kolor również wtedy, gdy zacznie się mieszać z olejem po pęknięciu uszczelki pod głowicą.

A tak właściwie, co to jest płyn chłodniczy?

Płyn chłodniczy to ciecz, która pracuje w układzie chłodzenia i ma za zadanie odbierać ciepło z silnika. Temperatura następnie trafia do nagrzewnicy, ewentualnie chłodnicy i jest wydalana z komory silnika. Ciecz z jednej strony musi być odporna na działanie wysokiej temperatury, ale z drugiej opierać się działaniu mrozu - np. podczas nocnych postojów zimą. A na tym jej zadania się nie kończą. Bo płyn chłodniczy musi być też łagodny dla elementów układu chłodzenia - chronić je przed erozją i korozją.

Jaki płyn chłodniczy wybrać?

Podczas doboru płyny chłodniczego warto wspierać się specyfikacją producenta. Jeżeli kierowca z jakiegoś powodu nie może z niej skorzystać, powinien poprosić o poradę mechanika. Podstawa? W polskich warunkach ciecz chłodząca musi mieć dużą odporność na niską temperaturę. W przeciwnym razie zamarznie zimą.

Rodzaje płynów chłodniczych:

  • IAT (Inorganic Additive Technology) - oparty na krzemianach, płyn starego typu,
  • OAT (Organic Acid Technology) - płyn bezkrzemianowy zawierający kwasy organiczne, lepiej wymieniają ciepło,
  • HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) - zawiera i krzemiany, i kwasy organiczne.

reklama

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawnicza Polz & Polz

Kancelaria Prawnicza Polz & Polz działa na rynku od 2004 roku. Świadczymy kompleksowe usługi doradztwa prawnego dla podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych, zarówno polskich jak i zagranicznych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama