REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Układ kontroli klap powietrza – sposób BMW na redukcję zużycia paliwa i poprawę aerodynamiki auta

BMW serii 5 (E60) było pierwszym autem bawarskiego producenta z systemem Air Vent Control.
BMW serii 5 (E60) było pierwszym autem bawarskiego producenta z systemem Air Vent Control.
BMW

REKLAMA

REKLAMA

BMW serii 5 było pierwszym modelem, w którym zastosowano nowatorski system Air Vent Control regulujący opór aerodynamiczny stawiany przez auto. Jakie inne korzyści zapewnia to rozwiązanie?

Innowacyjne wloty powietrza do silnika

Jednym ze sprytniejszych rozwiązań z zakresu Efficient Dynamics, które pojawiło się już w bardzo wielu modelach jest system Air Vent Control, czyli układ kontroli klap powietrza. Wloty zimnego powietrza zawsze powodują pogorszenie właściwości aerodynamicznych pojazdu. System Air Vent Control ma za zadanie ograniczać to zjawisko przy pomocy ruchomych klap umieszczonych między wlotami powietrza a chłodnicą. Klapy zamykają się automatycznie w chwilach niskiego obciążenia silnika i układów pomocniczych, co pozwala poprawić własności aerodynamiczne pojazdu i w rezultacie przyczynia się do zmniejszenia zapotrzebowania na paliwo i poziomu hałasu na zewnątrz.

REKLAMA

Zobacz też: System KERS w autach osobowych - działanie

Druga generacja systemu stałej kontroli Air Vent Control.

W 2003 roku klapy montowano już za charakterystycznym grillem BMW serii 5, a od 2007 roku system sukcesywnie pojawiał się w kolejnych modelach firmy BMW. Możliwe są trzy różne konfiguracje wentylacyjne tworzone przez połączony układ trzech dolnych i dwóch górnych klap, zależnie od wybranej wersji silnikowej. Druga generacja systemu oferuje znacznie więcej możliwych ustawień, co pozwala na idealne dopasowanie procesu chłodzenia do warunków jazdy. Obecnie otwarciem lub uchyleniem układu górnych i dolnych klap steruje niezwykle precyzyjny silnik elektryczny. Druga generacja systemu posiada również rozbudowany układ czujników, który rejestruje i analizuje jeszcze więcej parametrów niż poprzednio. Dzięki temu zachowana zostaje optymalna temperatura cieczy chłodzącej, kondensatora układu klimatyzacji, oleju skrzyni biegów, katalizatora oraz ładunku wtłaczanego do turbosprężarki. Kolejną istotną zmienną jest prędkość z jaką porusza się pojazd w danej chwili.

Idealnie dostosowany do aktualnych warunków jazdy.

Po ruszeniu z miejsca w warunkach miejskich wszystkie klapy pozostają zamknięte, aby silnik wraz z osprzętem mógł jak najszybciej osiągnąć optymalną temperaturę pracy. Jeśli układ napędowy wymaga bardziej intensywnego chłodzenia, najpierw o 30 stopni uchylane są klapy dolne. Poza miastem właściwości aerodynamiczne pojazdu nabierają o wiele większego znaczenia. Przy niskim obciążeniu silnika klapy są stopniowo zamykane, choć te dolne mogą pozostać uchylone pod maksymalnym kątem 15 stopni. Na autostradzie przy pełnym obciążeniu jednostki napędowej i wysokich temperaturach, czyli w warunkach wymagających maksymalnej wydajności układu chłodzenia, dolne klapy mogą zostać całkowicie otwarte, podobnie jak i wspomagające je klapy górne.

Zobacz też: EGR a klapy wirowe - czemu psują się nowoczesne kolektory dolotowe?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana ustawienia klap odbywa się stopniowo, a niezmiernie ważne jest żeby górne klapy zawsze otwierane były na końcu i zamykane jako pierwsze, ponieważ gdy znajdują się one w pozycji zamkniętej, w największym stopniu przyczyniają się do ograniczenia oporu aerodynamicznego. Ogólnie system Air Vent Control pozwala obniżyć współczynnik oporu aerodynamicznego cW o 0,015.

Źródło: materiały prasowe BMW

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA