REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przegrzanie silnika: co zrobić gdy zdarzy się w trasie?

Przegrzanie silnika: co zrobić gdy zdarzy się w trasie?
Przegrzanie silnika: co zrobić gdy zdarzy się w trasie?
peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Silnik w czasie jazdy jest poddawany ogromnym przeciążeniom cieplnym. Jeżeli temperatura nie zostanie odprowadzona z jego wnętrza, spowoduje to poważne uszkodzenia. Co zatem zrobić gdy dojdzie do przegrzania silnika?

REKLAMA

Optymalną temperaturą podczas pracy silnika jest 80 - 90 stopni Celsjusza. To wtedy motor osiąga największą sprawność, ma najniższe spalanie i optymalną emisję szkodliwych związków do atmosfery oraz może być prawidłowo smarowany wystarczająco dogrzanym olejem. Do prawidłowej pracy układu chłodzenia - czyli tego, który pozwala utrzymać jednostce optymalną temperaturę - konieczna jest szczelność, odpowiednia ilość płynu oraz sprawny wentylator chłodnicy. Gdy któryś z tych elementów zawiedzie, a auto do tego stoi np. w korku, temperatura w motorze może zacząć bardzo szybko rosnąć.

REKLAMA

Co zatem zrobić w razie przegrzania silnika w trasie? W pierwszej kolejności kierowca może włączyć w nawiewie ciepłe powietrze i uruchomić go z pełną siłą. To pomoże odebrać część ciepła z układu chłodzenia. Jeżeli mimo wszystko wskazówka temperatury w jednostce napędowej nie będzie chciała opaść, należy niezwłocznie zatrzymać pojazd i wyłączyć motor. Czy od razu należy zajrzeć pod maskę? Raczej nie, to może być niebezpieczne! W tym momencie najlepiej, aby kierowca wezwał specjalistyczną pomoc. Jeżeli jednak nie ma takiej możliwości, powinien odczekać co najmniej kilkadziesiąt minut przed otwarciem pokryty silnika.

Zobacz również: Jak sprawdzać poziom płynu chłodniczego?

Przegrzanie silnika: co zrobić?

REKLAMA

Jakich uszkodzeń poszukiwać? Przede wszystkim różnej maści wycieków płynu chłodzącego. W tym celu można przejrzeć przewody widoczne gołym okiem oraz sprawdzić stan m.in. chłodnicy. Dobrą metodą jest też sprawdzenie obecności płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Dopóki silnik nie wystygnie, stan cieczy należy sprawdzać wyłącznie poprzez obudowę. Pod żadnym pozorem nie można odkręcać korka wlewowego! Rozgrzany płyn w postaci pary wydobędzie się bowiem na zewnątrz i może spowodować bolesne poparzenia.

Gdy okaże się, że w układzie chłodzenia znajduje się za mało płynu, kierowca powinien go dolać. Tak, to nie zatamuje wycieków. Może jednak pozwolić dojechać do najbliższego warsztatu. W tym momencie należą się trzy obostrzenia. Po pierwsze nie zawsze należy dolewać płyn chłodzący. Wystarczy zwykła woda. Po drugie jeżeli kierowca zdecyduje się na zalanie wody, nie może być ona zimna. Po trzecie po ponownym rozruchu jednostki warto sprawdzić czy nie ma konieczności dolania dodatkowej ilości wody lub płynu. Układ może wciągnąć ciecz zalaną do zbiorniczka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegrzanie silnika: co zrobić?

  1. Zatrzymaj auto i zgaś silnik
  2. Poczekaj aż silnik wystygnie
  3. Zajrzyj pod maskę
  4. Sprawdź ilość płynu chłodzącego
  5. Poszukaj ewentualnych wycieków
  6. Uzupełnij ewentualne braki płynu
  7. Uruchom silnik i sprawdź jak będzie się zachowywał

Zobacz również: Układ chłodzenia latem. Jak o niego dbać?

Kiedy dalsza jazda po przegrzaniu silnika nie będzie możliwa? Najlepiej wezwać lawetę w sytuacji, w której po ponownym rozruchu i np. dolaniu płynu wskaźnik temperatury motoru nadal pokazuje za wysoką wartość. Może to oznaczać chociażby zablokowanie termostatu na małym obiegu. W takim przypadku płyn krąży chłodzący krąży wyłącznie po bloku i nagrzewnicy. Poza tym przypadek taki dotyczy też scenariusza, w którym np. dojdzie do awarii wentylatora chłodnicy (np. usterka sprzęgła wiskotycznego), a pojazd porusza się w mieście. W takim przypadku układ chłodzenia nie będzie w stanie pracować wystarczająco efektywnie bez wymuszonego obiegu powietrza.

Przegrzanie silnika: co zrobić i kiedy nie wolno dalej jechać?

Auto z dalszej eksploatacji dyskwalifikuje jeszcze zerwany pasek napędowy oraz awaria pompy cieczy chłodzącej. Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku zazwyczaj całkowicie zanika ciśnienie w układzie chłodzącym. To oznacza że płyn przestaje krążyć w przewodach, a tym samym nie ma możliwości odprowadzenia ciepła z wnętrza silnika. Kiedy jeszcze silnik może się przegrzewać? To jeden z głównych objawów pękniętej uszczelki pod głowicą. Drugim jest tzw. masło zbierające się pod zakrętką zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodzącego. Biała maź to efekt wymieszania płynu chłodzącego z olejem, do którego dochodzi w wyniku nieszczelności pojawiającej się między głowicą a blokiem.

Zobacz również: Dobór płynu chłodniczego

Przegrzanie silnika: kiedy nie można dalej jechać?

  • Gdy wskaźnik temperatury dalej pokazuje za wysoką wartość
  • W razie występowania poważnych nieszczelności układu chłodzenia
  • W razie awarii wentylatora chłodnicy w mieście
  • W razie uszkodzenia pompy wody - w tym zerwania paska napędzającego

Czemu nie warto ignorować przegrzania silnika? Unieruchomienie pojazdu jest w tym przypadku tak naprawdę najmniejszą z konsekwencji. Szczególnie że zbyt wysoka temperatura może destrukcyjnie wpłynąć na silnik! Przegrzanie jednostki napędowej prowadzi do poważnych awarii. Na liście znaleźć można pęknięcie nie tylko uszczelki pod głowicą, ale też samej głowicy czy nawet bloku. Usunięcie tak poważnych uszkodzeń oznacza albo generalny remont i koszty liczone w tysiącach złotych, albo wymianę jednostki napędowej na nową.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA