REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zapobiegać uszkodzeniom silnika, wywołanym zjawiskami kawitacji w cieczy chłodzącej?

Jakubowski Ryszard
Jak zapobiegać uszkodzeniom silnika, wywołanym zjawiskami kawitacji w cieczy chłodzącej?
Jak zapobiegać uszkodzeniom silnika, wywołanym zjawiskami kawitacji w cieczy chłodzącej?

REKLAMA

REKLAMA

Konstruktorzy silników od wielu dziesięcioleci walczą, z małym skutkiem, z powstawaniem uszkodzeń korpusu silnika i jego cylindrów oraz pompy wodnej w wyniku procesu, zwanego kawitacją. Powodem jest niepełne poznanie zjawiska kawitacji.

W dużym uproszczeniu zjawisko kawitacji towarzyszy gwałtownej, eksplozyjnej zamianie cieczy w gaz. Najczęściej można je obserwować tuż przy skrzydłach śrub statków, okrętów i motorówek. Energia, jaka powstaje w wyniku kawitacji jest tak wielka, że tworząca się mikrofala uderzeniowa jest w stanie wybijać cząsteczki bardzo twardych metali, niszcząc ich powierzchnie. Wszystko to dzieje się w mikroskali, ale skutki są często bardzo dobrze widoczne w postaci głębokich wżerów na powierzchni metalu. Kawitacja zachodzi zawsze tam, gdzie metal wykonuje bardzo szybkie ruchy w cieczy, np. drga w niej. Takie drgania powstają w tulejach cylindrów silnika podczas jego pracy, a gdy są one chłodzone bezpośrednio cieczą, wówczas na ich zewnętrznych powierzchniach powstają coraz głębsze wżery kawitacyjne, mogące doprowadzić do zniszczenia ścian tulei

REKLAMA

Zobacz też: Co zrobić, gdy zapali się kontrolka braku ładowania akumulatora?

REKLAMA

Co prawda konstruktorzy silników zabiegają usilnie o to, aby wytłumić drgania tulei cylindrów, ale ich wysiłki nie zawsze są zwieńczone sukcesem. Dlatego podczas eksploatacji silników należy dążyć we własnym zakresie do maksymalnego zniwelowania skutków kawitacji. Aby to uzyskać, należy do chłodzenia silnika stosować wyłącznie płyny, zawierające dodatki odgazowujące lub utrudniające powstawanie gazów. Znajdujące się w sprzedaży płyny w większości przypadków zawierają te dodatki, ale ich rozcieńczenie wodą w pewnym stopniu zmniejsza skuteczność ich działania.

Zjawisko kawitacji można w znacznym stopniu ograniczyć przez eksploatowanie silnika we właściwej temperaturze pracy, czyli powyżej 75 stopni Celsjusza. Jest to bardzo ważne, ponieważ najsilniejsze działanie kawitacji zachodzi w temperaturze pomiędzy 50 a 60 stopni Celsjusza. Dlatego tak ważne jest jak najszybsze doprowadzenie silnika do znamionowej temperatury przed poddaniem go pełnemu obciążeniu.

Zobacz też: Jak uruchamiać silnik w czasie dużych upałów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szkodliwe działanie kawitacji można także w pewnym stopniu ograniczyć, dodając do płynu chłodzącego niektóre środki aktywne powierzchniowo oraz w niewielkich ilościach rzadkie oleje, zdolne do wytworzenia z cieczą chłodzącą emulsji. Środki te powinny charakteryzować się znikomą tendencją do tworzenia piany, wówczas ich działanie w połączeniu z olejami będzie o wiele skuteczniejsze.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA