REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Układ chłodzenia – usterki i konserwacja

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Silnik produkuje ogromne ilości ciepła, a układ chłodzenia chroni go przed zatarciem i całkowitym zniszczeniem. fot. Newspress
Silnik produkuje ogromne ilości ciepła, a układ chłodzenia chroni go przed zatarciem i całkowitym zniszczeniem. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Konserwacja układu chłodzenia jest niezbędna. Silnik produkuje ogromne ilości ciepła, a układ chłodzenia chroni go przed zatarciem i całkowitym zniszczeniem. Oto kilka porad, jak zadbać o prawidłowe działanie układu chłodzenia.

REKLAMA

Podstawowe elementy układu chłodzenia w samochodzie to: chłodnica, wiatrak, pompa wody, termostat, czujniki, zbiornik wyrównawczy i płyn chłodniczy. Do tego dochodzi seria pasków i przewodów, które łączą cały system. Układ chłodzenia kieruje schłodzony płyn w okolice najgorętszych partii silnika (cylindrów i zaworów), odbierając ciepło i przenosząc je w chłodniejsze środowisko. Powoduje to spadek temperatury cieczy obecnej w układzie chłodzenia, a tym samym silnika. Ciepło odbierane jest w chłodnicy, umieszczonej zazwyczaj w przedniej części komory silnikowej. Opływające ją podczas jazdy powietrze chłodzi płyn, a jeśli samochód nie porusza się lub przepływ powietrza jest zbyt słaby, system wspomagany jest przez wiatrak. Płyn chłodniczy cały czas jest pompowany, aby był w ciągłym ruchu. 

REKLAMA

Ważnym elementem jest też termostat. W silniku funkcjonują dwa obiegi układu chłodzenia. Pierwszy, główny, obejmuje cały silnik i chłodnicę. Drugi jest krótszy i obejmuje tylko sam silnik (bez chłodnicy) i używany jest podczas rozgrzewania silnika. Uruchamiając samochód, początkowo płyn krąży tylko w mniejszym układzie. W miarę jego rozgrzewania się, termostat otwiera się i włącza do układu chłodnicę. Podczas pracy płyn w układzie chłodzenia rozgrzewa się, przez co zwiększa swoją objętość. Jego nadmiar odprowadzany jest do zbiorniczka wyrównawczego.

Zobacz również: Dlaczego silnik ma za wysoką temperaturę i jak to naprawić?

REKLAMA

Jako że układ chłodzenia działa między innymi dzięki obecności płynu, powinniśmy regularnie kontrolować jego stan. W tym celu należy odkręcić nakrętkę zbiorniczka wyrównawczego i oceni poziom płynu. Nie sugerujmy się jednak linią oznaczającą możliwy górny poziom. Uzupełniajmy go do 2/3 maksymalnego stanu, o ile jest go mniej. Ważne, abyśmy nigdy nie robili tego w trakcie pracy silnika lub gdy jest on rozgrzany. Nigdy nie kontrolujmy stanu płynu, gdy jest gorący, ponieważ wzrostowi temperatury towarzyszy zwiększenie ciśnienia. Po odkręceniu nakrętki przy gorącym silniku płyn może nas poparzyć. Nie można tez dolewać zimnego płynu do ciepłego układu, bo może to spowodować pęknięcie głowicy lub uszkodzenie jej uszczelki. Koszt naprawy będzie bardzo duży. 

Objawem uszkodzenia układu chłodniczego jest podwyższona temperatura silnika. Można ją skontrolować na wskaźniku deski rozdzielczej. Warto wtedy zatrzymać samochód i sprawdzić, czy nie ma pod nim śladów wyciekającego płynu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Możemy także zweryfikować jego stan w zbiorniku wyrównawczym. Jeśli jest go zbyt mało, a musimy kontynuować jazdę, starajmy się bacznie obserwować wskaźnik temperatury i chłodzić silnik zawsze, kiedy temperatura przekroczy dopuszczalny stan. Nie wolno pozwolić na przegrzanie silnika. Może to skutkować całkowitym jego zniszczeniem. Gdy na zewnątrz panuje dodatnia temperatura, w awaryjnym wypadku możemy dolać zwykłej wody. Pamiętajmy jednak, że jeśli dopuścimy do zamarznięcia płynu chłodniczego, zniszczymy silnik.

Zobacz też: Jak postępować po zagotowaniu płynu w chłodnicy?

Jeśli zatrzymamy się, silnik będzie pracował i temperatura zbliży się do niebezpiecznej granicy, a wiatrak nie włączy się, oznacza to najpewniej, że uszkodzony jest czujnik temperatury. Gdyby wiatrak jednak włączał się, a temperatura wciąż rosła lub utrzymywała się na niebezpiecznym poziomie, może to być objawem uszkodzonego termostatu.

Układ chłodzenia jest niezwykle ważny dla silnika, podczas pracy osiągającego wysoką temperaturę. Ta z kolei jest zabójcza dla jego części, które przy nadmiernym rozgrzaniu rozszerzają się i mogą spowodować uszkodzenie innych elementów. Dbajmy więc o stan układu chłodzenia, aby uniknąć niepotrzebnych, a także bardzo wysokich kosztów napraw.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA