REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Montaż regulowanego zawieszenia - jak i po co?

Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Regulowana twardość zawieszenia to patent nie tylko dla sportowców, to również świetne rozwiązanie na co dzień. Z jego dobrodziejstw korzysta coraz większa liczba producentów aut.

Jednym przyciskiem wybierasz tryb sportowy, zwykły lub komfortowy. Pierwszy idealny jest na tor czy autostradę, drugi do zwykłej jazdy, trzeci zaś doskonale sprawdza się na nierównych nawierzchniach – kręgosłup bez problemów wytrzyma jazdę po polskich drogach. Patent Audi polega za zatopieniu opiłków żelaza w oleju w amortyzatorze. Poddane działaniu pola elektromagnetycznego zagęszczają olej, utwardzając zawieszenie.

REKLAMA

Zobacz również: Magnetyzer, czy to działa?

Rozwiązania firmowe są drogie i stosowane na ogół w nowych samochodach, choć już kilkanaście lat temu testowała je np. Mazda, również oferując trójpoziomową regulację twardości amortyzatorów.

Zupełnie inna zasada obowiązuje w autach z aktywnym zawieszeniem hydropneumatycznym. Od wielu lat (ponad pięćdziesięciu!) jest ono znakiem firmowym Citroena. Obecnie nad regulacją zawieszenia czuwa komputer, który sam decyduje o obniżeniu bądź zwiększeniu prześwitu i twardości resorowania.

Sterowanie z kabiny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ofercie firm tuningowych znajdują się w pełni regulowane zawieszenia do wielu modeli samochodów. Sterowanie odbywa się z kabiny, patentów jest kilka, ale na ogół wszystko opiera się na regulacji ciśnienia gazu w amortyzatorze,

Gwintowane amortyzatory

Dużo prostszym rozwiązaniem są amortyzatory gwintowane. Ich regulacja jest jednak trudna. Trzeba zdjąć koło i specjalnym kluczem skręcić amortyzator. Niestety, dość często po takim zabiegu rozjeżdża się geometria, więc nie zrobisz tego w 5 minut.

Regulacja pod maską – strzał w dziesiątkę

Co jest najrozsądniejszym kompromisem pomiędzy tymi typami regulacji zawieszenia? Amortyzatory, w których stopniem twardości można zawiadywać po podniesieniu maski. Górna część amortyzatora montowana jest w tzw. kielichu, widać je wyraźnie po obu bokach auta. By zmienić stopień twardości amortyzatorów wystarczy śrubokrętem ustawić odpowiednią pozycję specjalnej śrubki umieszczonej na samej górze amortyzatora. Na ogół ma ona podziałkę, ułatwiającą ustawienie obu amorków w tym samym położeniu. To ważne, by oba tłumiły z tą samą siłą, inaczej jazda byłaby w najlepszym razie niewygodna, w najgorszym – niebezpieczna.

Zobacz również: Tuning hamulców - porada specjalisty.

Takie amortyzatory znajdują się w ofercie kilku poważnych producentów kojarzonych ze sportem samochodowym. I słusznie, bo w sporcie sprawdzają się najlepiej. Chcesz jechać wieczorem do kina a rano skoczyć na tor wyścigowy, zmienić komplet opon w kupkę dymiącego granulatu? Nic prostszego – z pośredniego ustawienia w minutę przechodzisz na twarde i możesz bez oporów śmigać po równym asfalcie. Masz ochotę później pojeździć po szutrze? Zmieniasz ustawienie na w miarę miękkie i amortyzowane koła nie odrywają się od podłoża na nierównościach, zapewniając pewną i stałą trakcję.

Wady tego rozwiązania? Jedna – spora cena, ale jeśli przyjmiesz, że amortyzatory dwukrotnie droższe od zwykłych zastępują trzy albo i cztery komplety – warto w nie zainwestować.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

REKLAMA