REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zamontować turbosprężarkę?

Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zamontowanie turbosprężarki to obecnie najpopularniejszy sposób na podniesienie mocy silnika. Podpowiadamy, co należy zrobić, jeśli chcemy zamontować w naszym aucie turbosprężarkę.

Turbosprężarka w jednej obudowie mieści dwa urządzenia. Pierwsze to turbina. Jest ona zasilana gorącymi spalinami, które wydobywają się z silnika. Turbina może się kręcić z niewiarygodną szybkością nawet 250 000. obr./min. Z drugiej strony do kręcącego się wału turbiny podpięta jest sprężarka. Jej zadaniem jest sprężanie powietrza i dostarczanie go do silnika. To pomysłowy sposób na wzmocnienie mieszanki paliwowej, dzięki czemu rośnie sprawność i moc silnika.

REKLAMA

Zobacz również: Wymiana świec zapłonowych.

Jak działa turbo?

REKLAMA

Wciskasz gaz, rośnie zapotrzebowanie silnika na mieszankę paliwa z powietrzem. Jednocześnie z silnika wydobywa się coraz więcej spalin, więc turbo zaczyna się kręcić szybciej, dostarczając coraz więcej sprężonego powietrza do silnika. Słowem – im szybciej się kręci, tym lepiej zaspokaja potrzebę silnika na mieszankę. Proste i skuteczne. Jedyną wadą, którą można co prawda zniwelować, jest tzw. turbodziura, czyli moment, w którym już potrzebujemy bogatej mieszanki a turbina nie zaczęła jeszcze optymalnie działać.

Działanie sprężarki można jeszcze poprawić montując intercooler, czyli element, który będzie chłodził dostarczane do silnika powietrze. Pracująca na wysokich obrotach turbosprężarka wytwarza spore ilości ciepła, które mogą ogrzać powietrze dostarczane do silnika. Nie jest to pożądane zjawisko, więc w podrasowanych silnikach warto jest intercooler (zwany również międzystopniową chłodnicą powietrza) zamontować. Chłodne powietrze ma po prostu większą gęstość, czyli „więcej powietrza w powietrzu”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak montować turbo?

Proces to skomplikowany, trudny, wielostopniowy i drogi. Zacząć należy od remontu silnika, zmniejszając przy okazji jego stopień sprężania. Oznacza to, w najprostszym wariancie, montaż grubszej uszczelki pod głowicą, zaś w najbardziej skomplikowanym wymianę całych tłoków. Stopień sprężania trzeba zmniejszyć, gdyż silnik dostawałby zbyt bogatą mieszankę pod zbyt wysokim ciśnieniem. Mógłby tego nie wytrzymać.

REKLAMA

Dalej – w kolektor wylotowy trzeba wmontować turbosprężarkę, doprowadzając przy okazji do niej olej. Kręcąca się z wysokimi prędkościami turbina wymaga odpowiedniego smarowania, dlatego też w silnikach z turbo trzeba stosować wysokiej jakości olej.

Koniecznie trzeba zamontować zawór (tzw. BOV, blow off valve) odciążający turbinę przy zbyt wysokim ciśnieniu. Jego działanie najlepiej widać a w zasadzie słychać na rajdach, gdy kierowca gwałtownie zejdzie z obrotów słychać charakterystyczny świst, krótki syk. Chodzi o to, by turbina nie dostarczała już dużej ilości powietrza, skoro nie jest ono potrzebne.

Zobacz również: Jak przygotować się do KJS?

A na koniec trzeba wszystko wyregulować i przeprogramować elektronikę. To wszystko opis mocno skrócony, schematyczny. Montaż turbiny wymaga sporo czasu, dużych umiejętności i dużo pieniędzy. Koszt to przynajmniej kilka tysięcy złotych. Przyrost mocy o kilkadziesiąt procent nie jest więc tani.

Jeśli już masz auto z turbo, możesz pokusić się o jego wymianę na skuteczniejsze. To dużo mniejsze koszty a efekt może być bardzo zadowalający.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA