REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co to jest hamownia i jak z niej korzystać?

Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Co to jest hamownia? To urządzenie, które zbada jaką moc i moment obrotowy ma twój samochód. W pewnym uproszeniu – moc odpowiada za maksymalną prędkość, zaś moment za przyspieszenie.

Hamownie są niezbędne w tuningu – to tu empirycznie sprawdza się, czy szalone pomysły
na ulepszanie silnika naprawdę działają.

REKLAMA

Istnieją dwa podstawowe typy hamowni – silnikowe i podwoziowe. Te pierwsze to raczej urządzenia laboratoryjne. Aby sprawdzić parametry silnika należy najpierw go wymontować, podłączyć do urządzenia. To skomplikowane i niewygodne w normalnych warunkach. Tego typu hamownie na ogół stosuje się w fabrykach czy laboratoriach badawczych.

Na hamownię podwoziową wjeżdżamy całym samochodem, pracuje nie tylko silnik, ale i koła. W ten sposób mierzymy rzeczywiste parametry samochodu.

Zobacz również: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Co mierzymy na hamowni?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Parametrem podstawowym silnika jest moment obrotowy oddawany przez wał korbowy. Moc silnika jest zaś parametrem typowo matematycznym. Oblicza się ją na podstawie wartości momentu i obrotów.

REKLAMA

Badane auto ustawia się na stanowisku pomiarowym. Napędzane koła muszą trafić na specjalne rolki. To pomiar ich bezwładności pomoże określić moment obrotowy i moc silnika. Hamownie na ogół posiadają też tzw. hamulec elektrowirowy, który umożliwia dokonywanie testów obciążeniowych, szczególnie przydatny przy mierzeniu skuteczności chiptuningu.

Auto jest następnie solidnie mocowane, warto doczepić do niego dodatkowe czujniki, np. mierzące toksyczność spalin. Kolejny etap to rozgrzewanie samochodu. Pomiary wykonuje się przy wysokich obrotach a te mogą być groźne dla zimnego silnika. A poza tym niedogrzany silnik zaburzyłby precyzję pomiaru.

Badane auto jest izolowane od otoczenia. Hałas i spaliny nie są pomogą mechanikom w analizie wyników. Wystarczy, że śledzą wskazania komputera na monitorze a auto widzą przez szybę.

Do komputera hamowni wprowadzają zakres obrotów, w jakim będą mierzyć parametry silnika. Test jest dwuczęściowy. Najpierw rozpędza się silnik na najwyższym biegu do ponad granicę maksymalnej mocy. Następnie auto jest wysprzęglane i aparatura badawcza sprawdza, kiedy koła się zatrzymają. W ten sposób poznajemy straty mocy na kołach i komputer precyzyjnie wylicza moc silnika. Całą zabawę powtarza się kilka razy.

Zobacz również: Jak naprawić falujące obroty?

Po co to wszystko?

Głównie po to, by upewnić się, że różnego rodzaju zabiegi tuningowe rzeczywiście przynoszą jakiś efekt. I to pożądany, bo zdarza się, że nieprawidłowo przeprowadzone działania obniżą moc czy moment obrotowy. No i jeszcze jedno – można pochwalić się kolegom rzeczywistą mocą własnego auta!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA