Kategorie

Słownik

26 sie 2021
22 wrz 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Carfax

Carfax to baza danych przydatna dla wszystkich, którzy mają zamiar sprowadzić samochód z USA.

Pianka do opon

Pianki do opon to preparaty konserwujące. Chronią ogumienie przed pękaniem i nabłyszczają.

Renowator do opon

Preparat o nazwie Renowator do opon brzmi tajemniczo. Poniżej wyjaśniamy, jakie ma właściwości.

Czernidło do opon

Czernidło do opon służy do przywracania koloru wyblakłemu pod wpływem warunków atmosferycznych ogumieniu.

Optymalizacja kół

Optymalizacja kół to zjawisko, z którym możemy się spotkać w dobrym warsztacie wulkanizacyjnym.

Homologacja reflektorów

Każdy reflektor, który zamierzamy zamontować w swoim samochodzie musi być dopuszczony do użytku w ruchu drogowym na terenie Unii Europejskiej. Oznacza to, że musi mieć znak homologacyjny. Poniżej wyjaśniamy, jak rozszyfrować znak homologacyjny na reflektorach.

Pompka samochodowa

Z dostępnych na rynku pompek samochodowych możemy wyróżnić dwa rodzaje. Poniżej przedstawiamy krótki opis każdego z nich.

Kompresor elektryczny

Zasilane z gniazda 12V urządzenie do pompowania opon.

Reflektory dodatkowe

Fabrycznie montowane światła pojazdów są dziś wielokrotnie silniejsze i jaśniejsze od dawniejszych, wśród których przeważały światła z żarówkami próżniowymi, o niewielkiej mocy. Mimo to kierowcy montują w swoich pojazdach dodatkowe światła, głównie – reflektory.

Reflektory samochodowe: rodzaje, budowa, konserwacja

Reflektory w samochodzie należą do elementów, od których sprawności zależy w dużej mierze bezpieczna i mało męcząca jazda po zmroku.

Wentylacja kabiny pasażerskiej

Czasy, kiedy do wentylacji wnętrza samochodu musiał wystarczyć niewielki nawiew świeżego powietrza, tłumiony przez radiator nagrzewnicy, oraz nisko opuszczone szyby w oknach, dawno odeszły w niepamięć. Dziś wnętrze samochodu jest wietrzone i wentylowane na kilka różnych, bardzo efektywnych sposobów.

Spojler

Spoiler (lub spojler) - od angielskiego "spoil" czyli "psuć" to elementy wpływające na aerodynamikę danego pojazdu, a których celem jest zwiększenie siły dociskającej pojazd do nawierzchni, poprawiając jego właściwości trakcyjne.

Układ wtryskowy

Układ wtryskowy, zwany poprawnie wtryskowym układem zasilania silnika spalinowego, jest odpowiedzialny za sposób dostarczania paliwa do silnika spalinowego.

Rodzaje sprzęgieł

Sprzęgło jest z definicji elementem maszyny, który ma za zadanie przekazać moment obrotowy z jednego wału na inny wał, np. z wału korbowego silnika na wałek sprzęgłowy w skrzyni biegów.

Sprzęgła elektromagnetyczne

W technice są znane co najmniej dwa rodzaje sprzęgieł elektromagnetycznych. Najpowszechniej stosowane są w rzeczywistości zwykłe sprzęgła mechaniczne sterowane elektromagnesem. Mniej popularne są tzw. sprzęgła proszkowe.

Układ chłodzenia

Układ chłodzenia silnika jest odpowiedzialny za utrzymanie temperatury na właściwym poziomie we wszystkich jego częściach.

Sprzęgła automatyczne i półautomatyczne

Z uwagi na rodzaj sterowania sprzęgła dzielą się na sterowane z zewnątrz i samoczynne. W grupie sprzęgieł samoczynnych wyróżnia się kilka podgrup, z których w technice samochodowej mają znaczenie dwie: sprzęgła automatyczne i półautomatyczne.

Optymalne obroty silnika

Optymalne obroty silnika to dość wąski zakres prędkości obrotowej, przy której sumują się pozytywne efekty procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.

Układ wydechowy

Układ wydechowy ma za zadanie odprowadzić do atmosfery jak najszybciej i przy jak najmniejszych oporach powstające w silniku spaliny, wytłumiając przy tym do maksimum hałas jaki powstaje podczas wydechu oraz redukując do minimum zawartość substancji toksycznych w spalinach.

Lampki kontrolne

Lampki kontrolne są wskaźnikami, dzięki którym kierowca w czasie jazdy ma pełną wiedzę na temat tego, co dzieje się z różnymi urządzeniami i podzespołami jego samochodu

Układ doładowania

Układ doładowania silnika spalinowego działa na zasadzie doprowadzenia do cylindrów silnika większej ilości powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej niż silnik jest w stanie samoistnie dostarczyć z powietrza.

Układ rozruchowy

Sprawny układ rozruchowy, we współczesnych silnikach samochodowych, decyduje o tym czy uda się uruchomić silnik. Czasy kręcenia korbą za wał korbowy silnika już dawno odeszły do lamusa.

Sprzęgło wielotarczowe

Wśród sprzęgieł ciernych osobną podgrupę stanowią sprzęgła wielotarczowe. Od sprzęgieł jednotarczowych różnią się tym, że posiadają kilka tarcz, dzięki połączeniom wielowypustowym mogą przesuwać się wzdłuż wałka sprzęgłowego.

Układ zapłonowy

Układ zapłonowy silnika spalinowego najprostszego typu składa się z dwóch części: wytwarzającej wysokie napięcie i zamieniającej wysokie napięcie na iskrę, zapalającą mieszankę paliwowo-powietrzną w komorze spalania.

Sprzęgło cierne tarczowe

Tarczowe sprzęgło cierne składa się z trzech podstawowych elementów: tarczy sprzęgłowej, docisku oraz łożyska wyciskowego. Każdy z nich składa się z kilku różnych części, wzajemnie ze sobą współpracujących.

Sprzęgła podwójne

Zastosowanie w praktyce wynalezionego ponad pół wieku temu i opatentowanego sprzęgła podwójnego stanowi nie tylko wielki ukłon w kierunku ekonomii użytkowania pojazdu, ale także milowy krok w dziedzinie motoryzacji.

Przewody paliwowe

Spośród różnych elementów samochodu, mających istotny wpływ zarówno na jego eksploatację bez przykrych niespodzianek, jak i na bezpieczeństwo, przewody paliwowe zajmują jedno z czołowych miejsc.

Układ smarowania silnika

Układ smarowania silnika, zwany w fachowej literaturze układem olejenia służy do zapewnienia odpowiedniego smarowania części trących wewnątrz silnika.

Ząbkowanie opon

Zjawisko ząbkowania to jeden z wielu problemów z ogumieniem, jaki może spotkać użytkowników samochodów osobowych. Mechanizm jego powstawania jest złożony i trudny do wyeliminowania.

Stopień sprężania silnika spalinowego

Stopień sprężania wrażony liczbowo jest stosunkiem maksymalnej i minimalnej objętości komory spalania w cylindrze. Mówiąc inaczej – jest to stosunek pojemności cylindra w chwili gdy tłok znajduje się w dolnym położeniu zwrotnym (DPZ) do pojemności w chwili, gdy osiągnie górne położenie zwrotne (GPZ).

Parametry silnika spalinowego

Mówiąc o parametrach silnika mamy najczęściej na myśli jego pojemność skokową, stopień sprężania i moc, oddawaną do układu napędowego. Tymczasem jest jeszcze kilka innych nie mniej ważnych cech silnika. Oto zestawienie najważniejszych z nich.

Amortyzatory

Amortyzator z definicji jest urządzeniem, którego zadanie polega na tłumieniu wstrząsów i drgań. Jest więc specyficznym rodzajem tłumika mechanicznego. Jego praca polega na przechwytywaniu i rozpraszaniu energii, powstającej np. w wyniku jazdy samochodem po nierównościach.

Łączenie akumulatorów

Akumulatory samochodowe, jak wszystkie bez wyjątku źródła prądu, można ze sobą łączyć. Konieczne jest przy tym przestrzeganie kilku podstawowych zasad.

Pokrowiec na kierownicę

W czasach, kiedy kierownice samochodowe były wykonywane z nieprzyjemnego w dotyku, zimnego tworzywa sztucznego, podobnego do bakelitu, rozpowszechnił się zwyczaj zakładania na koło kierownicy różnego rodzaju pokrowców.

Przewody zapłonowe

Przewody zapłonowe są bardzo ważnym elementem układu zapłonowego. Dzięki nim wysokie napięcie, jakie wytwarza moduł lub cewka zapłonowa, jest podawane do środkowych elektrod świec zapłonowych.

Świece zapłonowe

Świeca zapłonowa służy do wytworzenia iskry, potrzebnej do zapłonu mieszanki benzynowo-powietrznej.

Filtr paliwa: benzyna

Filtr paliwa służy do filtrowania zanieczyszczonego paliwa, w celu zapewnienia niezakłóconej pracy silnika. Filtry paliwa stosowane w układzie zasilania silników benzynowych powinny filtrować cząstki pyłków większe niż 3 μm. Dodatkowym zadaniem jest wytrącanie wody z paliwa.

Świece żarowe

Świece żarowe są elementami silnika o zapłonie samoczynnym, bez których uruchomienie go po dłuższym postoju, zwłaszcza w czasie chłodów i mrozów było bardzo trudne lub wręcz niemożliwe.

Filtr powietrza

Filtr powietrza służy usuwaniu zanieczyszczeń stałych, które osadzając się na ściankach cylindrów i innych elementach wzajemnie o siebie trących, mogą znacznie przyspieszyć ich zużycie.

Filtr paliwa: olej napędowy

Sprawny filtr paliwa w silniku wysokoprężnym jest o tyle ważny, żę z uwagi na bardzo wysoki stopień dokładności pasowania elementów w aparaturze wtryskowej, dostarczane do niej paliwo musi być bardzo dobrze oczyszczone z zanieczyszczeń stałych.

Podgrzewacze paliwa

Podgrzewacz paliwa to urządzenie, które podwyższa temperaturę paliwa w celu zmniejszenia jego gęstości i ułatwieniu pracy wtryskiwaczom.

Kosmetyki do karoserii

Kosmetyki samochodowe do konserwowania karoserii pozwalają na długie lata zachować estetyczny wygląd auta.

Szczotki w prądnicy i rozruszniku

Alternator (który jest rodzajem prądnicy), rozrusznik, silnik dmuchawy i wycieraczek do prawidłowej pracy potrzebują energii elektrycznej, która musi być doprowadzona do ich wirników. Jedynie w przypadku prądnicy prądu stałego energię pobiera się z wirnika, zwanego nieraz twornikiem.

Lampy awaryjne

Unieruchomiony na drodze samochód, np. z przyczyn technicznych, powinien być odpowiednio oznakowany. Nie zawsze wystarczy ustawienie trójkąta ostrzegawczego i włączenie świateł awaryjnych. W niektórych przypadkach jest obowiązkowe wystawienie ostrzegawczych lamp awaryjnych.

Płyny chłodzące

Niemal wszystkie współczesne silniki samochodowe są chłodzone cieczą. Musi ona posiadać odpowiednie właściwości, aby nie powodowała niszczenia silnika, chłodnicy i pompy wodnej oraz elementów gumowych układu chłodzenia.

Dodatki uszlachetniające do paliw

Współcześnie produkowane paliwa zawierają w sobie niemal wszystko, co jest niezbędne dla prawidłowego procesu spalania w cylindrach samochodu. Można je jednak dodatkowo wzbogacać we własnym zakresie.

Odmrażacze

Zimową porą nieocenione usługi w eksploatacji pojazdu odgrywają różnego rodzaju odmrażacze. Obecnie najpopularniejsze i najbardziej uniwersalne są odmrażacze płynne.

Płyn hamulcowy

Płyn hamulcowy zaliczany jest do płynów eksploatacyjnych auta, który służy sprawnemu funkcjonowaniu hydraulicznego układu hamulcowego.