REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik Renault 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo
Silnik Renault 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo
Renault

REKLAMA

REKLAMA

Nowy wysokoprężny silnik Renault 1.6 dCi Twin Turbo dzięki rozwiązaniom stosowanym w F1 ma zapewnić wysokie osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Jakie usprawnienia przeszedł najnowszy motor z Francji?

Silnik 1.6 dCi 130 KM za230 milionów Euro!

Wprowadzony do oferty w 2011roku wysokoprężny silnik 1.6 dCi 130 KM doczekał się istotnej modernizacji. Dzięki zastosowaniu podwójnego turbodoładowania moc jednostki napędowej wzrosła o 30 KM osiągając 160 KM. Ulepszona jednostka napędowa 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo podobnie jak poprzednia korzysta z rozwiązań, które są efektem doświadczenia Renault w produkcji silników do bolidów Formuły 1. Cechą charakterystyczną obu motorów 1.6 dCi jest nowatorska konstrukcja kilku ich elementów, mających istotny wpływ na redukcję tarcia w silniku oraz poprawę ich chłodzenia.

REKLAMA

Zobacz też: Silnik Opla 1.0 Turbo 12V SIDI

Poprzeczny obieg płynu chłodzącego

Poprzeczny obieg płynu chłodzącego jest stosowany w Formule 1 dla maksymalnego zwiększenia skuteczności chłodzenia silnika i zmniejszenia oporów przepływu, co pozwala na stosowanie mniejszych, a więc mniej energochłonnych pomp wodnych. Oba elementy zostały wykorzystane w silniku R9M oraz uzupełnione o koncepcję głowicy z podwójnym płaszczem wodnym, co pozwala na lepszą kontrolę przepływu płynu chłodzącego, a w efekcie skuteczniejsze chłodzenie najgorętszych stref (komory spalania, kanały wtryskiwaczy) z zapewnieniem identycznego chłodzenia każdego cylindra. Płyn chłodzący jest zasysany za pompą wody i nie krąży wokół komór spalania. Zapewnia to bardziej skuteczne chłodzenie głowicy, co pozwala na zwiększenie mocy jednostkowej silnika. Ponadto taki naturalny obieg płynu chłodzącego umożliwia zmniejszenie zużycia energii przez pompę wodną, co ma korzystny wpływ na zużycie paliwa i emisję CO2.

Zdj.1: Silnik  1.6 dCi Twin Turbo wyposażony w dwie szeregowo zamontowane turbosprężarki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierścienie typu U-flex

Pierścienie typu U-flex, stosowane od ponad 10 lat w Formule, ze względu na swój kształt (w przekroju ma kształt litery "U") są bardziej elastyczne, a dzięki temu lepiej dopasowują się do odkształceń cylindra powstałych na na skutek działania wysokich temperatur i ciśnienia. W rezultacie stanowią udany kompromis pomiędzy skutecznością działania pierścieni (zgarnianie oleju z płaszcza cylindra w celu ograniczenia jego zużycia) a redukcją tarcia zachodzącego pomiędzy nimi a ściankami cylindrów.

Zobacz też: Silnik BMW 1.5 TwinPower Turbo : opis i budowa

Silnik 1.6 dCi 160 KM: dwie turbosprężarki zamiast jednej

Najistotniejszym usprawnieniem silnika wydaje się być zastosowanie dwóch turbosprężarek pracujących w sposób sekwencyjny, zamiast jednej, wyposażonej w turbinę o zmiennej geometrii kierownic.  Pierwsza turbosprężarka o bardzo małej bezwładności pozwala na uzyskanie znacznego momentu obrotowego dostępnego już od najniższych obrotów, co zapewnia bezzwłoczną reakcję silnika przy ruszaniu z miejsca i zmianie biegów. Gwarantujące elastyczną i dynamiczną jazdę 90% momentu obrotowego jest dostępne już przy 1 500 obr./min, co umożliwia bezzwłoczne reakcje silnika, dobre przyspieszenia na niskich obrotach i błyskawiczne wchodzenie na obroty. Druga turbosprężarka wkracza do akcji przy wyższych obrotach i umożliwia bezproblemowe osiągnięcie wysokiej mocy (100 KM/litr pojemności skokowej). Zapewnia tym samym ciągłe, równomierne przyspieszenie.

Zobacz też: 2UR-GSE: 5-litrowe serce Lexusa IS-F

Silnik 1.6 dCi 160 KM: osiągi

Na skutek poczynionych zmian w sposób istotny zmieniły się moc i moment obrotowy nowego silnika 1.6 dCi. Nowa jednostka napędowa osiąga maksymalnie 160 KM mocy (30 KM więcej) przy 4000 obr./min i 380 Nm momentu obrotowego (60 Nm więcej) przy 1750 obr./min.

Zobacz też: Silnik 5.0 V10 KM w BMW M5 - czym zyskał uznanie wśród miłośników marki?

Nowe rozwiązania w silniku 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo

REKLAMA

W nowym silniku 1.6 dCi ciśnienie wtrysku paliwa sięga 1800 Bar (czyli o barów więcej niż w odmianie o mocy 130 KM). Układ wtryskowy współpracuję z filtrem cząstek stałych, dzięki czemu spełnia on wymagania normy czystości spalin Euro 6b

Cechą nowego silnika jest również zastosowanie specjalnych powłok diamentopodobnych DLC (Diamond Like Carbon) na popychaczach zaworów. Ich wysoka odporność na ścieranie ma także wpłynąć na zmniejszenie oporów tarcia w układzie.

Silnik Renault 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo
Renault
Silnik Renault 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo
Renault
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA