REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Porównanie silników TwinAir, TSI i EcoBoost

Produkowany przez Fiata silnik 0.9 TwinAir to najmniejszy silnik z turbodoładowaniem na polskim rynku. Ma tylko dwa cylindry, ale potrafi wygenerować nawet 105 koni mechanicznych.
Produkowany przez Fiata silnik 0.9 TwinAir to najmniejszy silnik z turbodoładowaniem na polskim rynku. Ma tylko dwa cylindry, ale potrafi wygenerować nawet 105 koni mechanicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Małolitrażowe, turbodoładowane silniki benzynowe na dobre zadomowiły się na rynku motoryzacyjnym. Zapewniają autom świetne osiągi i niskie zużycie paliwa. Postanowiliśmy przedstawić trzy najbardziej popularne konstrukcje : TwinAir, EcoBoost oraz TSI.

Jeszcze dekadę temu turbodoładowane silniki benzynowe były bezpośrednio utożsamiane z wyczynowi jednostkami stosowanymi wyłącznie w samochodach sportowych bądź szybkich limuzynach. Doskonałe osiągi okupione były wysokim zużyciem paliwa. Dziś obraz ten uległ istotnemu przeobrażeniu i niejednokrotnie pod maską nawet miejskiego samochodu pracuje benzynowa jednostka z turbosprężarką i intercoolerem.

REKLAMA

Obecnie do najpopularniejszych silników wykonanych w duchu tzw. downsizingu (wysoka moc uzyskana z silnika o małej pojemności skokowej) należą jednostki TSI, EcoBoost i TwinAir (MultiAri) stosowane kolejno w pojazdach koncernów VW, Ford i Fiat.

Silnik 0.9 TwinAir

Silnik 0.9 85 KM TwinAir Turbo – jednostka opracowana przez koncern FIAT, nagrodzona w 2011 roku nagrodą Engine of the Year. Jako jedyna jednostka tego typu na rynku posiada tylko dwa cylindry, ale dzięki turbosprężarce generuje bardzo wysoki moment obrotowy wynoszący 145Nm przy 1900 obr./min. Dla porównania, silnik 1.4 16V 100KM stosowany w Fiacie 500, osiąga 131 Nm, ale dopiero przy 4250 obr.min. Oprócz lepszej dynamiki w niskim i średnim zakresie obrotów, jednostka TwinAir zadowala się też mniejszym zużyciem paliwa. Wykorzystując technologię MultiAir potrafi wg producenta zredukować średnie spalanie w mieście do poziomu 4,9 l na 100km (w przypadku Fiata 500 1.4 16V 100KM wynosi ono ok. 7,7l / 100 km).

Zobacz też: TwinAir - dwucylindrowy silnik Fiata

Silnik 1.0 EcoBoost

Silnik 1.0 100 KM EcoBoost – jeden z kluczowych prekursorów wdrażania małolitrażowych silników z turbodoładowaniem do aut osobowych. Najsłabsza wersja silnika 1.0 Ecoboost ma trzy cylindry, moc 100 KM i moment obrotowy wynoszący 170 Nm dostępny w zakresie od 1400 do 4500 obr. / min. Stosowany jest zarówno w typowo miejskich autach Forda jak Fiesta czy B-Max, jak i sedanie średniej klasie czyli Mondeo ( wersja 125-konna). Wg zapewnień producenta, silnik mimo wysokiej mocy osiąganej z niewielkiej pojemności skokowej nie jest awaryjny. Potwierdzeniem tego mają być jego testy przeprowadzone na dystansie 750 tys. km. Co ciekawe, Ford przygotowuje 200-konną odmianę jednostki 1.0 Ecoboost.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nowy silnik Forda - 1.0 Ecoboost

Silnik 1.2 TSI 105 KM

Silnik 1.2 TSI 105 KM – najpopularniejszy silnik w gamie jednostek koncernu Volkswagena wykonanych w duchu downsizingu. Jako jedyny w porównaniu ma cztery cylindry. Ma 8-zaworową głowicę zintegrowaną z kolektorem dolotowym. Warty podkreślenia jest zwłaszcza wysoki moment obrotowy tej jednostki, który wynosi 175 Nm i osiągany jest w zakresie od 1550 do 4100 obr./min. Średnie spalanie w mieście  w przypadku VW Polo kształtuje się na poziomie 6,8 l /100 km (wg producenta). Co ciekawe, silnik ten trafił pod maskę nowej Octavi III.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.4 TSI

Wszystkie trzy jednostki pomimo niskiej pojemności skokowej osiągają relatywnie wysoką moc, a przy tym potrafią bardzo oszczędnie obchodzić się z paliwem. Nic dziwnego zatem, że klienci coraz częściej przekonują się do wyboru auta właśnie z tego typu konstrukcjami napędowymi. Wybór nie jest jednak łatwy bowiem na rynku jest coraz więcej tego typu silników i nawet Dacia oferuję nowoczesny silnik Renault 0.9 TCe z turbosprężarką.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA