Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje układów zasilania silnika w paliwo: rodzaje wtrysku

Piotr Dziedzic
Przekrój silnika
Przekrój silnika
Wtrysk paliwa jest sposobem dostarczenia paliwa do silnika spalinowego - tak można to określić ogólnie rzecz ujmując. W silnikach wysokoprężnych stosuje się układ hydraulicznego systemu wtrysku paliwa, natomiast w silnikach o zapłonie iskrowym (zasilane benzyną, CNG, LPG, etanolem itp.) sprawa ma się nieco inaczej.

Silniki o zapłonie iskrowym można podzielić układy pod względem rodzaju i rozmieszczenia wtryskiwaczy paliwa:

SPI - jeden wtryskiwacz umieszczony w kolektorze dostarcza paliwo dla wszystkich cylindrów i jest sterowany elektronicznie. Ma on zespół  wtryskowy zawierający elektromagnetyczny wtryskiwacz paliwa w centralnym miejscu  przed przepustnicą i dawkuje paliwo porcjami do kolektora dolotowego. Układy SPI firmy Bosch są oznaczone jako Mono-Jetronic (wtrysk nie zintegrowany z układem zapłonowym) lub Mono-Motronic  (wtrysk zintegrowany z układem zapłonowym). Obecnie, gdy technologia rozwinęła się, są mniej wydajne niż nowsze zastosowania, jednak stanowi bardzo ważny krok w rozwoju silników.

MPI - Oznaczenie silników benzynowych, stosowanych m.in. w samochodach marki VW, Seat i Skoda, z wielopunktowym wtryskiem paliwa. W silnikach tego typu każdy cylinder ma osobny wtryskiwacz, który umieszczony jest w kolektorze, przed zaworem dolotowym. W dobie wszechobecnej elektroniki czasy otwarcia wtryskiwaczy regulowane są komputerowo i przy pomocy systemów elektronicznych, co gwarantuje wyższą precyzję działania i dokładność. Jest to rodzaj bardziej skomplikowanego wtrysku, jednak bardzo wydajny i przyjazny środowisku.

Zobacz też: Różnice pomiędzy wtryskiem pośrednim i bezpośrednim

Ze względu na sterowanie wieloma wtryskiwaczami w układzie MPI rozróżnia się rozwiązania:

  • sekwencyjne (SFI - sequential fuel injection) - każdy wtryskiwacz jest sterowany niezależnie i ma niezależnie wyliczany moment działania, czasem też dawkę paliwa, typowo dla każdego cylindra oddzielnie
  • grupowe - wtryskiwacze połączone są grupami i sterowane zależnie, układ wylicza dawkę dla "uśrednionego" cylindra czy kolektora (np. popularne starsze układy Forda EECIV)
  • wspólne - obecnie nieużywane, układ MPI jest sterowany wspólnie, jak pojedynczy układ SPI, tyle że z wieloma wtryskiwaczami.

DI - wtryskiwacz umieszczony jest w cylindrze.

Należy również pamiętać, że w przeszłości istniało też zasilanie gaźnikowe, wewnątrz którego dochodziło do wzbogacania paliwa w powietrze. Powodowało to powstawanie mieszanki paliwowo-powietrznej zasilającej silnik. Ogromnym plusem układu gaźnikowego jest jego prostota i łatwość obsługi. Przy „zapchaniu” się, bez większego problemu można go było wymontować i wyczyścić. Ponadto w przypadku trudnego rozruchu w zimie, można było wstrzyknąć bezpośrednio do środka gaźnika benzynę, co o wiele ułatwiało rozruch. Podobnie miało się to w przypadku braku paliwa i prób uruchomienia bez paliwa - układ zapowietrzał się, jednak bezpośrednio dostarczona dawka, wspomagała silnik, przez co paliwo znów było zasysane przewodami. Dziś to niestety niemożliwe.

Jednak miało też swoje minusy: było szalenie niewydajne, przez co traciło się duże ilości paliwa. W niepamiętnych czasach, gdy paliwo było tanie, nie przejmowano się tym, jednak dzisiaj zaopatrzenie starego technologicznie silnika w paliwo, mogłoby przyprawić o ból głowy. Wtryski umożliwiły zwiększenie wydajności (lepsze mieszanie powietrza i paliwa), zmniejszenie spalania, ale też zwiększyły poziom skomplikowania silnika, co podnosi koszty ewentualnej naprawy. Ponadto układy wtryskowe są przyjaźniejsze środowisku, a to podobno dzisiaj ważne.

Zobacz też: Jak działa instalacja gazowa z wtryskiem LPG w fazie ciekłej?

Silniki wysokoprężne (rodzaje wtrysków) :

Pompa sekcyjna - jest historycznie pierwszym urządzeniem zastosowanym do hydraulicznego wtrysku paliwa (1910r.). Jest zespołem pomp tłoczących paliwo (tzw. sekcje wtryskowe), każda z sekcji obsługuje jeden cylinder. Wszystkie sekcje są połączone ze sobą listwą zębatą, która obracając wszystkie tłoczki wzdłuż osi podłużnej steruje dawką podawanego paliwa (mocą silnika).

Zalety pompy sekcyjnej:

  • opracowana technologia wytwarzania,
  • mało skomplikowana naprawa.

Wady pompy sekcyjnej:

  • trudność w uzyskaniu odpowiedniej klasy emisji spalin
  • niestateczność obrotów silnika
  • trudność w precyzyjnym doregulowaniu dawki paliwa dla wszystkich sekcji pompy,
  • duży koszt wytworzenia (obróbka precyzyjna wielu detali),
  • większe jednostkowe zużycie paliwa w stosunku do innych technik wtrysku.

Zobacz też: Jak działa wtryskiwacz?

Pompa rozdzielaczowa - urządzenie stosowane w silniku o zapłonie samoczynnym, jest pompą wirnikową, wewnątrz której znajduje się cylinder i tłoczki podające odpowiednią dawkę paliwa. Służy też do zasilania silników, posiadających zarówno wtrysk pośredni, jak i wtrysk bezpośredni.

Pompa rozdzielaczowa ma wyższość nad pompą sekcyjną w następujących kwestiach:

  • precyzyjniejsze niż w pompie sekcyjnej dawkowanie paliwa
  • mniejsze jednostkowe zużycie paliwa przez silnik
  • stateczność pracy (dawka paliwa nie rośnie w miarę wzrostu obrotów)
  • większa czystość spalin
  • opanowana technologia, dość niska cena
  • małe rozmiary zewnętrzne (łatwość zabudowy)

Pompa rozdzielczowa ma też i wady do których zaliczamy:

  • niespełnienie aktualnych norm czystości spalin
  • wysokie wymagania odnośnie czystości paliwa (bardzo małe luzy robocze i łatwość zatarcia w przypadku zanieczyszczeń)
  • trudność uzyskaniu dawki rozruchowej paliwa (zwiększona dawka na czas rozruchu).

Zobacz też: Jak bezpiecznie zdemontować świece żarowe i wtryskiwacze?

Wtrysk pośredni - Wtrysk pośredni wypromowany przez Mercedesa czyni pracę silnika wysokoprężnego w miarę cichą i płynną. Chodzi o to, że dawka paliwa w każdym cyklu wtryskiwana jest do niewielkiej komory wstępnej, która łączy się z zasadniczą komorą spalania cienkim przewodem. Zapłon następuje w ograniczonej przestrzeni, a fala płomienia wydostaje się z owej małej komory etapami. Niestety, wada rozwiązania polegała na tym, że w niektórych obszarach głowicy nie można było uniknąć wysokich temperatur. Ponadto rozruch takiego silnika wymagał nazbyt wysokiego stopnia sprężania, a „przeciskanie” gazów spalinowych przez wspomniany kanał powodowało duże straty energii.

Wtrysk bezpośredni - w tym typie silnika paliwo jest podawane bezpośrednio do cylindra.

Silniki z wtryskiem bezpośrednim cechują się zaletami takimi jak:

  • niskie straty cieplne
  • niskie jednostkowe zużycie paliwa
  • możliwość uzyskania dużych mocy jednostkowych (po doładowaniu)
  • łatwość spełnienia ostrych norm ekologicznych

Posiadają też wady:

  • większe wymagania w zakresie paliwa (liczba cetanowa).
  • wyższa cena niż w przypadku silnika z wtryskiem pośrednim

Zobacz też: Jak wymienić podkładki pod końcówki wtryskiwaczy?

Zmiany zastosowano poprzez nowsze technologie zasilania oparte na pompowtryskiwaczach, i systemie common rail. Te silniki spowodowały, że wtrysk pośredni odszedł do lamusa. Dzisiaj niemalże wszyscy producenci oferują nowoczesne, zintegrowane systemy wtrysku paliwa.

Pompowtryskiwacze - w 1997 koncern VW wprowadził nowy rodzaj silników zasilanych pompowtryskami. Jest to konstrukcja dość skomplikowana, jednak bardzo wydajna. Jak sama nazwa wskazuje, pompowtryskiwacz łączy w sobie funkcje pompy wtryskowej i wtryskiwacza sterowanego elektrozaworem. Na każdy cylinder przypada jeden pompowtryskiwacz. Paliwo dostarczane jest do nich przewodami, w których nie panuje wysokie ciśnienie. Wytwarzane jest ono dopiero w specjalnych komorach. Dzięki niewielkiej objętości, wysokie ciśnienie może być uzyskane bardzo szybko. Jego wartość, tak jak i wtrysk początkowy, właściwy oraz ilość dostarczanego paliwa są sterowane elektronicznie za pośrednictwem elektrozaworu. Gwarantuje to dobre spalanie mieszanki i relatywnie wysoką moc przy stosunkowo niewielkim zużyciu paliwa

Wady:

  • nie mają zbyt wysokiej kultury pracy, zwłaszcza podczas rozruchu na mrozie.
  • głośno „terkoczą” i na dodatek dymią.

Zalety:

  • legitymują się znakomitymi osiągami.
  • są bardzo wydajne

Zobacz też: Historia Diesla w pigułce

Należy też pamiętać, że ewentualna wymiana pompowtryskiwaczy jest bardzo droga. W ASO Seata za jeden z czterech wtrysków do silnika 1.9 130KM, życzą sobie ok. 2,5 tys. zł. Dlatego też, czasem taniej jest po prostu kupić nowy silnik. VW w rezultacie zrezygnował z tego systemu na rzecz Common Rail.

Common Rail - w silnikach posiadających ten system zamiast sekwencyjnej pompy paliwa wykorzystywana jest pompa wysokociśnieniowa, która tłoczy paliwo do akumulatora zasilającego (zwanego również listwą lub szyną), wspólnego dla wszystkich cylindrów. Potem z listwy zasilającej paliwo podawane jest do wtryskiwaczy, które sterowane są elektronicznie, skąd jest wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania.

Silniki common rail cechują się:

  • równiejszą pracą niż pompowtryskiwacze
  • wysoką sprawnością termodynamiczną,
  • mniejszym hałasem,
  • mniejszą emisją spalin
  • łatwością uzyskania wysokich parametrów użytkowych

Wady:

  • wysoka jakość oleju napędowego potrzebnego do zasilania samochodu - w przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia
  • ewentualna naprawa jest bardzo droga
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Sieć dróg szybkiego ruchu się rozrasta. Wyższy standard, większe koszty
    Standard istniejących polskich autostrad jest wysoki. Porównując do krajów Europy Zachodniej, możemy pochwalić się nowymi technologiami, przede wszystkim w kontekście ochrony środowiska. Większość tras szybkiego ruchu wciąż powstaje jako drogi dwujezdniowe, wpływa na ograniczoną przepustowość.
    Duży Fiat skończył 55 lat
    Duży Fiat. W czasach PRL synonim luksusu i komfortu, marzenie wszystkich Polaków, w okresie rozwoju kapitalizmu pogardzany symbol minionych czasów. Duży Fiat, kant, kredens, czyli po prostu Fiat 125p, 55 lat temu po raz pierwszy wyjechał z fabryki na warszawskim Żeraniu.
    Na czym polega inteligentne parkowanie?
    Sektor zautomatyzowanych technologii sukcesywnie rośnie, a automatyzacja jest jednym z kluczowych elementów strategii rozwoju firm. Przedsiębiorstwa świadome nadchodzących wyzwań przyspieszają przebieg swoich inicjatyw biznesowych w zakresie cyfryzacji po kryzysie gospodarczym wywołanym pandemią.
    Europa i Polska przechodzi na transport intermodalny
    Bezpieczeństwo stało się kluczowym aspektem w biznesie. W tym kontekście coraz częściej mówi się o transporcie intermodalnym, który w Polsce wciąż ma ogromny potencjał rozwoju. To rodzaj transportu, który tworzy nowoczesne łańcuchy zespajające kilka rodzajów transportu w jeden system, dzięki czemu zapewnia większą przewidywalność i regularność przejazdów niż sam transport drogowy.
    Nowe radiowozy dla policji. Uważajcie na te SUV-y na drogach!
    Nowe radiowozy dla policji? Tak, funkcjonariusze dostali właśnie oznakowane Kie. Cała partia kosztowała w sumie prawie 13 mln zł.
    Jazda z telefonem? Policyjny dron ujawnia wykroczenia
    Jazda z telefonem nie jest wcale taka trudna do wykrycia. Szczególnie że dziś policjanci mogą obserwować kierowców z ukrycia. Korzystają z dronów!
    Rynek motoryzacyjny. Wyprzedaże na koniec roku
    Czy jest szansa na wyprzedaże samochodów? Rok 2022 był wyjątkowo trudny na rynku motoryzacyjnym: kolejki oczekujących na odbiór auta, anulowane zamówienia, a to wszystko w warunkach rosnących cen oraz podwyżek rat za samochód.
    Kolejki do wymiany opon? Kierowcy znaleźli na nie sposób
    Kolejki do wymiany opon pojawiły się przed zakładami wulkanizacyjnymi wraz z pierwszymi objawami zimy. Trzeba stać i czekać? Nie zawsze!
    Mandat za ośnieżone tablice rejestracyjne. 2022 rok z nową karą?
    Mandat za ośnieżone tablice rejestracyjne. 2022 rok przynosi podwyżkę. Wykroczenie oznacza teraz więcej punktów karnych. Dużo więcej!
    Samochody polskich piłkarzy. Ile kosztuje ich ubezpieczenie?
    Samochody polskich piłkarzy. To panteon najszybszych i najdroższych modeli. Ile każdego z zawodników kosztuje ubezpieczenie auta? Sprawdźmy.
    Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw
    Nowa hybryda Toyoty w poliftingowej Corolli potrafi przez 80 proc. czasu jeździć na silniku elektrycznym. Tak wynika z naszego testu.
    Toyota GR Yaris: ile sztuk trafi do Polski? Mamy nowy "przydział"
    Toyota GR Yaris. Ile sztuk trafiło do tej pory do Polski? 1078. Sprzedała się każda! Teraz dostaniemy jednak kolejną partię. Mowa o 100 egzemplarzach.
    Progi zwalniające na autostradach? To bzdura! GDDKiA dementuje
    Progi zwalniające na autostradach pojawią się w Polsce? To absolutna bzdura. GDDKiA ma inny pomysł, ale nie dotyczy progów spowalniających.
    Niska rata i możliwość zwrotu auta – tego chce rynek w czasach inflacji
    Auto jest dobrem pierwszej potrzeby zarówno w domu, jak i w firmie, badani oczekują: gwarancji niskiej i stabilnej raty, możliwości zawieszenia spłaty, a także prawa do rezygnacji z umowy i zwrotu pojazdu bez konsekwencji finansowych.
    Konfiskata auta za jazdę po pijanemu
    Konfiskata auta za jazdę po pijanemu - to jedna ze zmian zaproponowana w nowelizacji Kodeksu karnego. Przepadek auta ma być stosowany w przypadkach, gdy kierowca ma co najmniej 1,5 promila lub jeśli spowoduje wypadek przy zawartości co najmniej 0,5 promila alkoholu we krwi lub też w sytuacji recydywy.
    Peugeot 408. Cennik modelu znany. Kwoty startują od 143 tys. zł
    Peugeot 408. Cennik sportowego SUV-a został opublikowany przez polski oddział marki. Auto zadebiutuje w trzech wersjach silnikowych. Dwie to hybrydy.
    Toyota Prius. Nowy model stanie się wyłącznie hybrydą plug-in
    Nowy Prius 2023? Toyota właśnie zaprezentowała piątą generację legendarnej już hybrydy. Auto otrzymało najbardziej wydajny napęd w historii modelu.
    Test: Opel Grandland 1.2 Turbo AT8. Lifting dodał mu charakteru?
    Test: Opel Grandland 1.2 Turbo AT8 po liftingu. Co można powiedzieć o tym aucie? Czerwono-czarna stylizacja z 19-caowymi felgami to sztos.
    Gdzie jest najdroższe paliwo w Polsce? Lista miast.
    Gdzie jest najdroższe paliwo w Polsce? Nie mamy dobrych informacji dla mieszkańców Gorzowa Wielkopolskiego, Torunia i Wrocławia.
    Postępowanie na miejscu wypadku. O czym pamiętać?
    Postępowanie na miejscu wypadku? Są pewnie zasady, o których każdy kierujący musi pamiętać. Dziś przypomnimy je.
    Nowe fotoradary w Polsce. GITD zmodernizuje 147 urządzeń
    Nowe fotoradary w Polsce, czyli właśnie zaczyna się wymiana 147 urządzeń rejestrujących. Nowe będą skuteczniejsze. Lokalizacje? Prawie te same.
    Mandat za przekroczenie DMC. 2022 r. ze zmianami?
    Mandat za przekroczenie DMC. 2022 r. i nowy taryfikator mandatów zwiększył wysokość kary? Dziś sankcja jest drastycznie bardziej surowa.
    Odszkodowanie z OC sprawcy. Kolizje BMW są "najdroższe"!
    Odszkodowanie z OC sprawcy? Wniosek jest jeden. Kierowcy BMW powodują zdecydowanie "droższe" kolizje od kierujących Hyundai`ami.
    Tunel na Zakopiance. Odcinkowy pomiar prędkości już działa!
    Tunel na Zakopiance. Odcinkowy pomiar prędkości wystartował wraz z nowym fragmentem trasy S7. Ile wynosi ograniczenie na tym odcinku?
    Wykroczenia na przejściach dla pieszych. Mimo kar nagminne!
    Wykroczenia na przejściach dla pieszych? Oznaczają 1500 zł mandatu i 15 punktów karnych. Niestety nawet taka kara nie odstrasza kierujących.