Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksploatacja silnika 2.0 dCi

Jakub Miłkowski
Silniki diesla słyną z niezawodnej kultury pracy, gorzej jednak bywa z ich trwałością. W motorach 1.9 dCi padają turbiny, natomiast w 1.5 dCi szwankują wtryskiwacze. Zobaczmy jak to się ma do wersji 2.0 dCi.

W związku z tym, że silnik 1.9 dCi sprawił użytkownikom wiele problemów, konstruktorzy chcieli zmyć z siebie plamę. Mimo wielu modernizacji i wyeliminowania problemów kiepska opinia o tym motorze niestety pozostała. Dlatego Renault jak najszybciej chciało wprowadziło na rynek nową jednostkę i oto pojawił się motor 2.0 dCi.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.5 dCi

Motor o pojemności 2.0 dCi powstał w 2005 roku i zadebiutował pod maską Renaultów: Mégane II i Lagunie II. Aby stworzyć idealny silnik władze Renaulta zaangażowały do jego produkcji wszystkie swoje siły, oraz Japończyków z Nissana. Motor diesla o wewnętrznym kodzie M9R został wyposażony w: 2 wałki rozrządu, 16-zaworową głowicę, turbinę o zmiennej geometrii łopatek (w topowych odmianach – chłodzoną wodą), piezoelektryczne wtryskiwacze Boscha, rozrząd napędzany łańcuchem i elektroniczny zawór recyrkulacji spalin.

Francuski koncern, który żyje z ekologią za pan brat nie zapomniał o filtrze cząsteczek stałych. Początkowo wyposażano w niego tylko wersję 175 KM, później pojawił się w większości motorów. Najrzadziej jednak FAP-a łączono z odmianą o mocy 130 KM. Co ważne, rozwiązanie stosowane przez Renault okazało się stosunkowo bezproblemowe. Filtr wypala się samoczynnie, co kilkaset kilometrów – dolewanie specjalnych płynów (jak np. w przypadku aut koncernu PSA) nie jest konieczne.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 2.0 HDI

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Największą zaletą motoru 2.0 dCi jest oczywiście przyzwoita trwałość.  Jednak w samochodach z początku produkcji często dochodziło do awarii zaworu EGR, w ASO element ten kosztuje ponad tysiąc złotych. W tym silniku musimy także liczyć się z innymi przypadłościami takimi jak np.: dwumasowe koło zamachowe. W porównaniu z motorem 1.9 dCi widać dość duży postęp w tej dziedzinie, lecz niektórzy konkurenci wciąż wypadają lepiej. Plusem okazuje się trwały układ wtryskowy. Awarie zdarzają tu bardzo rzadko.

W samochodach z przebiegiem powyżej 100 tysięcy kilometrów możemy zobaczyć znaczne zużycie panewek i wałków rozrządu, a także mikropęknięcia w głowicy. To bardzo poważne usterki, jednak większość serwisantów zajmujących się obsługą samochodów Renaulta twierdzi, że dotychczas się z nimi nie spotkała.

Zobacz też: Jak eksploatować silniki 1,9 JTD/Multijet?

Silnikowi 2.0 dCi od Renaulta należą się wyrazy uznania za wysoką kulturę pracy, choć w przypadku francuskich diesli zdążyliśmy się już do tego przyzwyczaić. Warto jednak powtórzyć, iż za projekt silnika M9R w dużej mierze odpowiadają jednak Japończycy, a ich konstrukcji do tej pory z dość cichymi dieslami raczej nie kojarzono. Kolejnym plusem, jaki możemy przypisać temu motorowi jest niskie spalanie: w zależności od modelu waha się od ok. 6 do 8-9 l na sto kilometrów. W jednostce 2.0 dCi spotkamy skrzynie: manualne jak i automatyczne z przekładniami sześciobiegowymi.

Mały problem pojawia się w manualnych skrzyniach związanych z awarią przekładni przy przebiegu nieprzekraczającym 50 tysięcy kilometrów. „Automaty” okazują się tutaj bardziej trwałe. Warto także wspomnieć o partii sterowników, które w kilku modelach Renaulta błędnie, czyli zbyt wcześnie każą pojawić się nam w serwisie. Usterkę jednak usuwano jeszcze na gwarancji.

Zobacz też: Dlaczego turbodiesle są tak oszczędne?

                                                  ASO                                       Zamienniki

Filtr oleju/powietrza               43/52                                     od 12/ od 30

Klocki hamulcowe(przód)    252                                        od 115

Sprzęgło                                  715                                        od 515

Reflektor                                 560                                         od 285         

Zobacz też: Systemy Start&Stop: nowy wynalazek... z lat 80.

Czynności obsługowe:

Wymiana oleju:, co 30 tyś. km

Wymiana świec zapłonowych:, co 60 tyś. km

Wymiana filtra powietrza:, co 60 tyś. km

Zobacz też: Eksploatacja silnika 2.0 D-4D

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Włączony silnik w garażu to potężne zagrożenie

    Włączony silnik w garażu jest zdecydowanie jednym z tych błędów, których należy się wystrzegać. Szczególnie jeżeli garaż nie ma wentylacji.

    Czy zakup nowego samochodu należy zgłosić do urzędu skarbowego?

    Czy zakup nowego samochodu należy zgłosić do urzędu skarbowego? To pytanie, które zadawać sobie mogą nabywcy. Poszukajmy odpowiedzi.

    Wymiana opon na letnie. Za wcześnie gorzej niż za późno!

    Wymiana opon na letnie. Za wcześnie umówiona wizyta u wulkanizatora może wyłączyć auto z użytkowania. Powód? Tym jest zmienność pogody.

    Kiedy koniec diesla w Polsce? Nie tylko diesla zresztą. To dziś ważne pytanie.

    Kiedy koniec diesla w Polsce? Spada udział diesli wśród pojazdów osobowych. A przecież dużymi krokami zbliża się zakaz sprzedaży aut spalinowych.

    Rodzinny sedan Nissana. Odpowiedź na współczesny styl życia

    Rodzinny sedan Nissana to nic innego jak koncept Contemporary Lifestyle Vehicle. Auto bazuje na kultowym modelu Skyline.

    Kia EV9. Premiera 7-miejscowego, elektrycznego SUV-a z Korei

    Kia EV9. Premiera zdradziła wiele szczegółów dotyczących nowego elektrycznego SUV-a. Niektóre z funkcji pojazdu brzmią naprawdę imponująco.

    Ile Toyota sprzedała C-HR-ów? Będziecie zaskoczeni!

    Ile Toyota sprzedała C-HR-ów? Japończycy mają się czym pochwalić. Szczególnie że mówimy tylko o jednej generacji auta i 7 latach obecności na rynku.

    Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach. Nowy pomysł UE

    Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach i znowelizowane rozporządzenie AFIR toruje drogę dla elektrycznych napędów.

    Mitsubishi zaprezentuje 16 nowych modeli. Nowy plan rozwoju marki

    Mitsubishi zaprezentuje 16 nowych modeli. To efekt ogłoszenia trzyletniego średniookresowego planu na lata fiskalne 2023-2025 "Challenge 2025".

    Czemu wymiana opon na letnie jest tak ważna?

    Czemu wymiana opon na letnie jest tak ważna? Dostosowanie typu opon do sezonu to kwestia bezpieczeństwa. Więcej na ten temat w naszym tekście.

    Niebezpieczny kierowca, czyli jaki? Oto opinia Polaków

    Niebezpieczny kierowca? Dziś przedstawimy opinie Polaków na ten temat i dane wynikające ze statystyk policyjnych.

    Toyota Prius 2023. Rezerwacje na nową hybrydę ruszyły

    Toyota Prius 2023 to nowa hybryda plug-in z Japonii. Właśnie wystartowały w Polsce rezerwacje na model. Na razie to jedynie rezerwacje online.

    Czy samochód elektryczny ma akumulator rozruchowy?

    Czy samochód elektryczny ma akumulator rozruchowy? Kierowcy często zastanawiają się nad tym czy elektryk ma akumulator rozruchowy 12V.

    Toyota Proace Verso kamper. Oto nowa zabudowa Tanuki

    Toyota Proace Verso kamper zyskała nową wersję. Auto otrzymuje wyposażenie kempingowe skonfigurowane przez doświadczonych podróżników.

    Auta elektryczne we flocie. AstraZeneca kupiła 190 Volkswagenów

    Auta elektryczne we flocie? Tak, mogą się sprawdzić. AstraZeneca kupiła właśnie 190 e-Volkswagenów z rodziny ID. Choć raczej nie kupiła, a wynajęła.

    Jak wybrać nowe opony? Wybór sercem czy rozumem?

    Jak wybrać nowe opony? Właściwie dobrane opony skrócą drogę hamowania pojazdu nawet o kilkanaście metrów. Warto pamiętać też o zasadzie 3P.

    Łapki na kierownicę. Nowa akcja policji. O co w niej chodzi?

    Łapki na kierownicę to akcja policji, która ma uświadomić jakie zagrożenia niesie za sobą używanie telefonu komórkowego w czasie prowadzenia pojazdu.

    Amarok 2023. Cena modelu startuje od 229 000 zł netto

    Amarok 2023. Cena nowego pick-up`a Volkswagena przestała być tajemnicą. Co więcej, zamówienia na model można już składać u dealerów marki.

    Odcinkowy pomiar prędkości. Tunel pod Świną kolejnym punktem na mapie

    Odcinkowy pomiar prędkości. Tunel pod Świną zostanie włączony do sieci pomiarowej GITD. W Świnoujściu na odcinku drogi DK93 rusza budowa OPP.

    Wymiana opon na letnie 2023. Kiedy, jak i za ile? Sprawdźmy

    Wymiana opon na letnie 2023, czyli dziś przygotujemy dla kierowców tabletkę wiedzy na ten temat. Kiedy zmienić opony, o czym pamiętać i ile to kosztuje w 2023 roku?

    Czy można dostać mandat z kamery? I to na kilka sposobów

    Czy można dostać mandat z kamery? Oczywiście że tak. Co więcej, sposobów zdobywania nagrań służby mają co najmniej kilka. Poznajmy je.

    Mitsubishi L200 2024. Tak będzie wyglądać nowe wcielenie pick-up`a

    Mitsubishi L200 2024, czyli kolejna generacja modelu ujrzy światło dzienne jeszcze w tym roku lub na początku kolejnego. Co wiadomo o modelu?

    Volkswagen ID.2all. Tak będzie wyglądać elektryczne Polo?

    Volkswagen ID.2all zapowiada koncepcję dostępnej, elektrycznej mobilności dla Europejczyków. Jest rozmiarów modelu Polo. Trafi zatem do segmentu B.

    Przewoźniku - dopilnuj nowego obowiązku, jeśli nie chcesz stracić zezwolenia

    Pakiet mobilności ponownie o sobie przypomina. Zgodnie ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym, przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia kolejnego obowiązku. Chodzi o przepis, wprowadzający konieczność zgłoszenia ilości zatrudnionych kierowców. W tym roku oświadczenie należy zgłosić już do 31 marca, a brak wypełnienia formalności może wiązać się poważnymi konsekwencjami dla przewoźników.

    SCT Warszawa. Warszawscy rodzice chcą ostrzejszych restrykcji

    SCT w Warszawie powstanie. Siedem postulatów wobec władz Warszawy wystosowała wspólna inicjatywa rodziców i ruchów społecznych. O co wnoszą?