REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Eksploatacja silników JTD

Jakub Miłkowski
Silniki JTD pracują w: Fiatach, Alfach Romeo, oraz Lanciach. Fot. Moto.wieszjak.pl
Silniki JTD pracują w: Fiatach, Alfach Romeo, oraz Lanciach. Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

JTD, czyli uniJet Turbo Diesel, to pełna nazwa fiatowskich silników diesla, wykorzystujących bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail. Pierwszy silnik JTD pojawił się w 1997 roku i został zamontowany w Alfie Romeo 156.

Silniki JTD znajdziemy pod maskami takich samochodów jak: Fiat, Lancia, Alfa Romeo, czy Iveco. Tę samą konstrukcję, tylko pod innym oznaczeniem znajdziemy także w: Oplu (CDTi), Saabie (TiD/TTiD), Suzuki (DDiS), Cadillacu (D), czy autach indyjskiego producenta Tata (Quadra-Jet). Druga generacja silnika JTD, mająca możliwość wtrysku paliwa w kilku dawkach, nazwana została MultiJet.

REKLAMA

Zobacz też: Czy silniki Diesla można zasilać olejem roślinnym?

REKLAMA

Najmniejszy silnik z tej rodziny, 1,3 16V, o pojemności 1248 cm3, jest produkowany wyłącznie w Bielsku-Białej. Podstawowa 70-konna odmiana otrzymała w roku 2005 prestiżowy tytuł International Engine of the Year w kategorii jednostek od 1.0 do 1.4 litra.

Produkowane seryjnie są dwie wersje tego silnika. Podstawowa o mocy 70 KM, oraz mocniejsza osiągająca moc 90 KM. Wersję mocniejszą odróżnia turbosprężarka o zmiennej geometrii. Jest ona montowana w Fiacie Grande Punto i Fiacie Linea. Jest to najmniejszy 4-cylindrowy turbodoładowany silnik Diesla. Motory te oczywiście spełniają normę emisji spalin Euro 4 bez zastosowania filtra cząstek stałych.

Rocznie takich silników powstaje około 700 tys. sztuk z przeznaczeniem do kilkunastu modeli osobowych i dostawczych takich jak np.: Fiat Albea, Fiat 500, Fiat Grande Punto, Lancia Ypsilon, Opel Astra, Opel Corsa, czy też Suzuki Swift.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?

Następnym silnikiem w gamie JTD jest szesnastozaworowa konstrukcja oparta na motorze o pojemności 1,6 litra. Produkowany jest w trzech wersjach mocy - 90 KM, 105 KM, oraz najmocniejszej o mocy 120 KM, która dodatkowo wyposażona jest w filtr cząstek stałych. Jednostka ta swoją premierę miała w marcu 2008 roku.

Silniki 1.6 znajdziemy pod maską następujących modeli: Fiat Bravo, Fiat Grande Punto, Lancia Delta, czy też Alfa Romeo MiTo.

Pierwszym silnikiem o oznaczeniu JTD był motor o pojemności 1,9 litra, który zadebiutowała w 1997 roku i posłużył do napędu modelu Alfa Romeo 156. Jednostka ta osiągała moc 130 KM.

Zobacz też: Jak przygotować silnik Diesla do zimy?

Odmiany modelu 1,9 JTD to:

 UniJet

8v, od 80 do 115 KM

 MultiJet

8v, od 100 do 130 KM, 16v, od 136 do 150 KM, oraz 16v, od 180 do 190 KM.

Silnik MultiJet o pojemności 2,0 litra jest rozwinięciem silnika 1,9 MultiJet o mocy 150 KM. Pojemność skokowa w stosunku do starszego silnika została zwiększona z 1910 cm³ do 1956 cm³. Uzyskano to dzięki zwiększeniu średnicy cylindra z 82 do 83 mm. Obniżono także emisję tlenków azotu, dzięki zmniejszeniu ciśnienia sprężania (z 17, 5: 1 na 16,5:1). Silnik 2,0 MultiJet osiąga moc 165 KM, i jest dostępny W Fiatach i Lancii. W Alfie Romeo moc tego motoru wynosi 170 KM.

Zobacz też: Czy wiesz jak jeździć autem z silnikiem diesla?

Silniki te znajdziemy w autach: Alfa Romeo Giulietta, Fiat Bravo, Fiat Doblo, Opel Insignia oraz Suzuki SX4.

Wersja 5-cylindrowa o pojemności 2,4-litra i mocy od 136 do 150 KM była montowana w Fiacie Marea, Alfie Romeo 156, oraz w niektórych Lanciach. Została zaprojektowana do montażu poprzecznego w samochodach przednionapędowych. Wersja Multijet tego silnika, występuje w dwóch wariantach mocy: 175 KM, oraz 200 KM.

Co polecamy?

Polecamy silnik 1.9 JTD. Motor ten dał się poznać jako trwały, oraz względnie niezawodny napęd do aut osobowych. Cieszy jego dobra dynamika, a także umiarkowany apetyt na paliwo. Silnik ten odporny jest także na gorszej jakości benzynę, a części zamienne są łatwo dostępne i mają niewygórowane ceny. Głównym zastrzeżeniem w związku z tym silnikiem, jest kultura jego pracy, która szczególnie w gorzej wyciszonych modelach skutkuje przenoszeniem wibracji na nadwozie. Uciążliwy może być też wysoki poziom hałasu przy podwyższonych obrotach. Podatna na uszkodzenia jest także miska olejowa, która jest za nisko umieszczona. Silniki Multijet są nieco droższe w eksploatacji od starszych odmian silnika JTD.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA