Kategorie

Kompendium: silnik ATE/AER Volkswagen, Seat - 1.0 8v, 50 KM. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Max Trela
Koncernowi Volkswagena zdarzyła się poważna wpadka przy unowocześnianiu jednostek AER, fot. Fotolia. Fot.Newspress
Koncernowi Volkswagena zdarzyła się poważna wpadka przy unowocześnianiu jednostek AER, fot. Fotolia. Fot.Newspress
Czterocylindrowy silnik o pojemności 1 litra i mocy równych 50 koni mechanicznych przez kilkanaście lat był najtańszą i najbardziej ekonomiczną z benzynowych jednostek napędowych Volkswagena. Ten wybitnie niskobudżetowy silnik ma kilka znaczących zalet, warto jednak pamiętać, że koncernowi Volkswagena zdarzyła się też poważna wpadka przy unowocześnianiu jednostek AER.

Historia

Volkswagen, choć produkuje kilkadziesiąt dość poważnie różniących się od siebie silników, zawsze dążył do uniwersalizacji. W przypadku tzw. jednostek napędowych jest ona tak mocno zaawansowana, że możemy mówić tylko o dwóch (!)  podstawowych rodzinach silników.

Jednostka 1.0 o pojemności 999 cm3 pochodzi od typoszeregu EA827/EA11, a zatem spokrewniona jest ze wszystkimi cztero- i ośmiocylindrowymi jednostkami benzynowymi z pośrednim wtryskiem paliwa. Jest to konstrukcja stosunkowo stara – sięgająca korzeniami do lat 80. – ale mocno zmodyfikowana specjalnie na potrzeby samochodu miejskiego.

Zobacz też: Kompendium: silnik Renault FR4/FR4T 2,0 R4 16v i 2,0 R4 16v turbo. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Początkowo, czyli od września 1996 roku, silniki o kodzie AER montowane były w drugiej generacji Seata Ibiza i była to jednostka podstawowa, zarówno najtańsza jak i najsłabsza ze wszystkich dostępnych.

Ten sam silnik występował też pod nazwami kodowymi ALD, ALL, ANV, ATE oraz AUC i był montowany od 97 roku w Seacie Cordobie oraz Volkswagenach: Polo, Lupo i niskobudżetowym modelu Fox.

Budowa

Silniki AER z założenia miały być proste i – a może przede wszystkim – tanie. Czterocylindrowa jednostka początkowo miała blok wykonany z żeliwa, a pojemność ustalał rodzaj tulei oraz długość skoku tłoka. Taka konstrukcja była toporna i ciężka dlatego silnik dostał aluminiową głowicę z pojedynczym górnym walkiem rozrządu i dwoma zaworami na cylinder (SOHC). Napęd rozrządu od początku produkcji zapewniał pasek rozrządu.

Warto dodać, że mimo małej pojemności i spokrewnienia z silnikami o pojemności nawet 1,8 litra, jednostki 1.0 zachowały tzw. długi skok. Oznacza to, że długość skoku tłoka w cylindrze jest większa niż średnica denka tłoka, co poważnie podnosi wartość momentu obrotowego, choć niezbyt korzystnie wpływa na kulturę pracy.

Konstrukcja AER od początku miała dwa katalizatory, w tym jeden zintegrowany z kolektorem wydechowym, ale zmieniały się komputery sterujące. Początkowo za wtrysk i spalanie odpowiadał system Bosch Digifant, później zastąpiono go prostszym Bosch Motronic 9. Dolot od początku do końca produkcji był plastikowy.

Jeśli chodzi o zmiany między kolejnymi ewolucjami – kody: ALD, ALL, ANV, ATE oraz AUC - największym przełomem był rok 2001 kiedy zmieniono technologię produkcji i klasyczny blok żeliwny zastąpiono 30 procent lżejszym aluminiowym. Taki silnik był lżejszy, dlatego producent chwalił się, że poważnie spadło spalanie. Poza blokiem nic się jednak w silnikach nie zmieniało – cały osprzęt był bliźniaczy i wymienny ze starszymi modelami.

Warto pamiętać, ze właśnie te pierwsze w pełni aluminiowe modele bardzo popsuły opinię o tym silniku i zmotywowały Volkswagena do budowy jednostek alternatywnych. (więcej o problemach w sekcji ZALETY, WADY, SŁABE PUNKTY)

Osiągi

Niezależnie jaki kod miała wybita jednostka 1.0 8v moc i moment obrotowy przez cały okres produkcji (silnik wciąż powstaje i jest montowany w autach na rynek Ameryki Południowej) był identyczny.

Spece VW deklarowali, że 999 cm3 generuje dokładnie 50 koni mechanicznych, czyli 37 kilowatów mocy, przy obrotach nie przekraczających 5000 obr./min. Moment obrotowy wynosił 89 Nm i był dostępny w całości już od 3000 obr./min.

Zalety, wady, słabe punkty

Jak już wspomnieliśmy silnik AER jest szalenie prosty. To jego największa zaleta, bo czyni go to automatycznie bardzo tanim w eksploatacji, serwisie i ewentualnych naprawach. Kolejny plus to małe spalanie – na poziomie średnio 6,5 litra/100 km - i bardzo miejski charakter. Pracuje dość cicho, nie trzeba go wkręcać cały czas na wysokie obroty, a długi skok tłoka daje efektywne hamowanie silnikiem.

Awaryjność? Kilka chorób systematycznie dręczy litrowca konstrukcji VW i niestety nie zawsze wynikają one z winy kierowcy. Silnik miał być „niskobudżetowy” i nie zabrakło w nim rozwiązań, które miały wystarczyć na maksymalnie 150 000 kilometrów...

Pierwsza sprawa to wariująca elektronika sterująca silnikiem. W egzemplarzach aut z dużym przebiegiem, błędy diagnostyczne – szczególnie zimą – mogą pojawiać się nawet przy każdym przekręceniu stacyjki. Wszystkiemu winne dwa katalizatory, które gdy się wypalą, ogłupiają jednostkę sterującą. Naprawa jest niestety dość droga, bo wstępny katalizator wbudowany jest w kolektor.

Zobacz też: Czy można i czy warto stosować olej silnikowy lepszej klasy niż zaleca producent pojazdu?

Druga rzecz to olej. Nie można dopuścić, żeby było go za mało, bo silnik się błyskawicznie zatrze. Kiedy jednak będzie go zbyt dużo, silnik „wypluje” wszystkie uszczelki, zacznie palić olej, a w efekcie po kilkunastu tysiącach kilometrów zaczną się problemy ze wskazaniami sondy lambda.

W końcu... Największa wpadka Volkswagena w ostatnich latach dotyczy niestety właśnie tego silnika, ale TYLKO egzemplarzy z aluminiowym blokiem. Problemem jest ODMA. Jej pierwotna konstrukcja jest zła, co powoduje zamarzanie w niej filmu olejowo-wodnego. Efektem jest zatkanie odmy, gromadzenie się wody w silniku i... śmierć jednostki napędowej w konwulsjach przez zatarcie.

Pamiętajmy zatem, że silniki z lat 2001 – 2003 mają WADĘ KONSTRUKCYJNĄ która poważnie ogranicza ich żywotność. Dla czystej uczciwości dodajmy, że problemem występuje tylko w zimę i da się go usunąć montując specjalną grzałkę oleju i nową „ogrzewaną” odmę. Jeśli jednak auto nie miało zrobionej takiej „modyfikacji” przed pierwszą swoją zimą to silnik mógł już odczuć skutki gromadzenia się pary wodnej w korpusie. (Po 2003 roku wszystkie aluminiowe silniki 1.0 miały te modyfikacje wprowadzane już na taśmach montażowych).

Tolerancja na gaz LPG

Silnik 1.0 nie jest niestety wdzięcznym „obiektem eksperymentów” dla warsztatów montujących instalacje LPG. Problemy dotyczą głównie kolektora dolotowego, który jest plastikowy i potrafi nie wytrzymać nawet pojedynczego wystrzału. Więcej pracy trzeba też poświęcić na prawidłowe ustawienie całej instalacji, bo para sond lambda wyłapie każde odchyły w składzie mieszanki (to niestety oznacza też wizytę u gazownika na regulację nawet raz na miesiące...).

Generalnie gaz LPG zamontować się da, ale nie jest to zalecane. Co więcej silnik sam w sobie jest dość oszczędny i może się okazać, że instalacja i pieniądze wydane na jej ujarzmienie nigdy się nam nie zwrócą.

Silnik AER, ALD, ALL, ANV, ATE, AUC w pigułce:

ZALETY:
- prosta konstrukcja,
- bardzo tanie części,
- dostępność i koszty serwisu (nawet ASO)
- niskie spalanie,
- zadowalające osiągi
- dość wysoka kultura pracy
- zadowalająca trwałość

WADY:
- denerwujące (ale nie unieruchamiające auto ) problemy z elektroniką,
- nieopłacalność montażu instalacji LPG
- ryzyko kupna silnika poważnie zniszczonego - w związku z WADĄ KONSTRUKCUYJNĄ.
- krótkie okresy międzyprzeglądowe (serwis co 15 000 kilometrów)

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    28 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Ciśnienie powietrza w oponach to podstawa bezpieczeństwa

    Ciśnienie powietrza w oponach – to drugie zaraz za stanem ogumienia pojęcie, które ma szczególnie duże znaczenie z uwagi na warunki trakcyjne.

    Samochody koncepcyjne: najsłynniejsze projekty na świecie

    Samochody koncepcyjne często stanowią pokaz siły. Dlatego rzadko trafiają do produkcji. I takim pokazem siły były modele zabrane na tej liście.

    Jak jeździć hybrydą? Oczywiście oszczędnie jeździć hybrydą

    Jak jeździć hybrydą? Dziś przygotowaliśmy pięć najważniejszych wskazówek dotyczących eco-drivingu w aucie o napędzie spalinowo-elektrycznym.

    NASCAR to amerykańskie F1? Trochę tak i trochę nie

    NASCAR - to hasło może niewiele mówić Europejczykom. Czy to tylko nudna jazda w kółko mocnym coupe? No właśnie nie.

    Nissan Townstar: lekki dostawczak i eko-napędy

    Nissan Townstar – według zapowiedzi firmy – ma zmienić zasady gry. To nowy, lekki dostawczak, który zaoferuje m.in. silniki benzynowe i elektryczne.

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?