REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: obsługa hamulca ręcznego

Robert Kuśpiel
Opel Astra F obsługa hamulca ręcznego
Opel Astra F obsługa hamulca ręcznego

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy podstawowe czynności związane z eksploatacją hamulca ręcznego w Oplu Astra F.

Sprawny hamulec ręczny jest bardzo ważny. Wielu kierowców zaniedbuje przegląd hamulca awaryjnego, co po dłuższym czasie kończy się jego awarią. Pamiętajmy, że jazda bez hamulca ręcznego jest dosyć niebezpieczna. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymontować i zamontować dźwignię hamulca ręcznego. Przeprowadzimy również wymianę linki hamulca ręcznego oraz szczęk hamulca. Na końcu dokonamy regulacji hamulca awaryjnego.

REKLAMA

Pierwszą czynnością jaką wykonamy, będzie demontaż dźwigni hamulca ręcznego. Całą pracę zalecamy wykonać z pozycji platformy warsztatowej lub kanału najazdowego. Wykonywanie tej czynności za pomocą tradycyjnego lewarka nie jest bezpieczne. Kiedy mamy uniesiony samochód, należy zdemontować blaszaną osłonę przedniej rury wydechowej i katalizatora. Mierzymy długość gwintu na końcówce (za nakrętką) i zanotowujemy wymiar.

Zobacz też: Opel Astra F: przegląd i demontaż układu wydechowego

REKLAMA

Odkręcamy zaczep środkowy linek hamulcowych i zdejmujemy linki z zaczepu. Wyjmujemy z podwozia gumową tulejkę oraz cięgło. Kolejny krok to wymontowanie fotela kierowcy. W tym celu odkręcamy od przedniej strony fotela zaślepkę wewnętrzną i odpinamy z zatrzasku z tyłu, od środka, po czym wyjmujemy. Następnie odpinamy w tylnej części fotela zaślepkę wewnętrzną. W tym celu podnosimy dwa zaczepy plastikowe i wysuwamy je do góry. Do tej operacji najlepszy będzie mały śrubokręt.

Przed wymontowaniem fotela należy zablokować napinacz pasa bezpieczeństwa. W tym celu należy wyjąć widełki, które znajdują się przy fotelu pod zewnętrzną wykładziną i włożyć je w specjalnie przygotowany otwór w napinaczu. Przesuwamy fotel do przodu i odkręcamy z tyłu dwie śruby za pomocą klucza 13mm. Następnie przesuwamy fotel do tyłu i odkręcamy z przodu dwie śruby za pomocą klucza 13mm. W tym momencie możemy wyjąć fotel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejny krok to wymontowanie konsoli środkowej. Wyjmujemy z tylnej części popielniczkę i pociągamy po stronie kierowcy do góry środkową półkę. Po stronie pasażerów odpinamy z zaczepów. Wciskamy delikatnie z tyłu osłonę zmiany biegów i pociągamy ją do góry. Następnie demontujemy osłonę dźwigni hamulca ręcznego. W tym celu należy odkręcić wkręt w przedniej części oraz odpiąć tylny zaczep. Teraz wykręcamy pięć wkrętów mocujących konsolę środkową i rozłączamy przewód podgrzewania przednich siedzeń, jeśli mamy je na wyposażeniu.

Zobacz też: Opel Astra F: kontrola cewki zapłonowej i przewodów zapłonowych

REKLAMA

Rozcinamy delikatnie dywanik przy dźwigni hamulca ręcznego. Cięcie robimy po lewej stronie lewarka (patrząc w kierunku przodu pojazdu). Odkręcamy dźwignię hamulca ręcznego i wyjmujemy z tunelu razem z cięgłem. Odkręcamy od dźwigni hamulca ręcznego włącznik lampki kontrolnej hamulca ręcznego i odłączamy przewód elektryczny.

Przechodzimy do montażu. Na początku wkręcamy delikatnie włącznik lampki kontrolnej hamulca ręcznego i podłączamy do niego przewód. Wkładamy dźwignię hamulca ręcznego w tunel i dokręcamy momentem 20Nm. Kolejny krok to montaż konsoli środkowej. Przykręcamy 5 wkrętów mocujących środkową konsolę i podłączamy przewód podgrzewania siedzeń, jeśli mamy taki w samochodzie.

Montujemy osłonę dźwigni hamulca ręcznego poprzez wciśnięcie jej z tyłu i przykręcenie w przedniej części. Wciskamy osłonę dźwigni zmiany biegów i instalujemy półkę środkową. Na końcu wciskamy popielniczkę w tylnej części tunelu. Teraz przechodzimy do montażu przedniego fotela. Wkładamy go na swoje miejsce i wkręcamy śruby mocujące. Następnie wyjmujemy widełki zabezpieczające z napinacza pasa bezpieczeństwa i mocujemy w zaczepie. Na końcu wsadzamy obie zaślepki (przód i tył).

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana płynu chłodniczego

Kolejny krok to naciągnięcie na cięgło gumowej tulejki. Nasuwamy na cięgło zaczep linki wkręcamy nakrętkę na taką głębokość jak wcześniej. W tym celu był wykonany pomiar na początku demontażu. Za każdym razem zalecamy stosować nową nakrętkę zabezpieczającą. Montujemy osłonę rury wydechowej i sprawdzamy ustawienie hamulca ręcznego, w razie potrzeby regulujemy (opis na końcu poradnika).

Wymiana linki hamulca ręcznego

Wymianę możemy przeprowadzić z wykorzystaniem tradycyjnego lewarka i podstawek. Unosimy samochód do góry i ustawiamy na podstawkach. Jeśli mamy hamulce bębnowe, to należy wymontować szczęki hamulców. Odpowiedni opis znajduje się w poradniku poświęconym wymianie bębnów i szczęk hamulcowych w Oplu Astra F.

Demontujemy blaszaną osłonę przedniej rury wydechowej i katalizatora. Następnie mierzymy długość gwinty na końcówce i notujemy wymiar. Odkręcamy nakrętkę i zdejmujemy zaczep linki hamulca z cięgła. Wyjmujemy klamrę przytrzymującą linkę w prowadnicach i wyjmujemy linkę z mocowania przy podwoziu oraz tylnej osi.

Zobacz też: Opel Astra F: pomiar ciśnienia sprężania

W przypadku hamulców bębnowych należy wyjąć zabezpieczenie przy tarczy nośnej szczęk hamulcowych i wyjąć linkę z tarczy. Jeśli nasze auto jest wyposażone w hamulce tarczowe (tył) to musimy odłączyć sprężynę odciągającą i linkę od dźwigni hamulca ręcznego przy szczęce.

Przystępujemy do montażu. W przypadku hamulców bębnowych należy włożyć linkę w tarczę nośną i wsunąć zabezpieczenie linki przed przesunięciem. W hamulcach tarczowych podłączamy do dźwigni hamulca ręcznego sprężynę odciągającą razem z linką. Wkładamy linkę w mocowania przy podwoziu i tylnej osi. W hamulcach bębnowych montujemy szczęki hamulcowe. Czynność tę wykonujemy zgodnie z poradnikiem dotyczącym wymiany bębnów i tarcz hamulcowych w Oplu Astra F.

Nasuwamy zaczep na gwintowane cięgło i wkręcamy nakrętkę na odpowiednią odległość (pomiar dokonany na wstępie demontażu). Zalecamy zastosować nową nakrętkę samozabezpieczającą. Montujemy osłonę rury wydechowej i sprawdzamy ustawienie hamulca ręcznego i w razie potrzeby dokonujemy regulacji.

Zobacz też: Opel Astra F: kontrola układu wydechowego i obwodu recyrkulacji spalin

Wymiana szczęk hamulca ręcznego

Opis przeznaczony jest dla samochodów wyposażonych w hamulce tarczowe na tylnej osi.

Pierwszy krok to wymontowanie tarczy hamulcowych. Luzujemy śruby kół i podnosimy tył samochodu. Następnie opieramy go na podstawkach i odkręcamy do końca śruby. Zdejmujemy koła i przechodzimy do wymontowania klocków hamulcowych. Wybijamy sworznie z korpusu zacisku. Robimy to od zewnętrznej strony za pomocą przebijaka lub odpowiednio cienkiego trzpienia o średnicy około 3mm.

Czynność tą wykonujemy bardzo ostrożnie tak, żeby nie wyskoczyła sprężyna dociskająca klocki hamulcowe. Wyjmujemy ją i demontujemy klocki hamulcowe razem z blaszkami pośrednimi. Teraz podwieszamy do nadwozia zacisk hamulcowy. Najlepiej wykorzystać do tego kawałek druta. Zwracamy uwagę, żeby przewód nie był zbyt mocno napięty lub skręcony. Nie należy również odczepiać samego przewodu, ponieważ będzie konieczność odpowietrzenia całego układu.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana świec zapłonowych

Obracamy tarczę hamulcową do momentu, aż otwór w tarczy znajdzie się na wysokości regulatora ustawienia szczęk hamulca ręcznego. Wkładamy śrubokręt w otwór i obracamy kółko regulatora do góry, do momentu, aż poczujemy wyraźny opór. W tym momencie wykręcamy śrubę mocującą tarczę hamulcową do piasty i zdejmujemy tarczę.

Odłączamy od dźwigni przy hamulcu sprężynę odciągającą i linkę hamulca ręcznego. Następnie odpinamy linkę od zaczepu środkowego. Odczepiamy za pomocą szczypiec górną i dolną sprężynę ściągającą szczęki i wyjmujemy je. Teraz demontujemy prowadniki sprężyny. W tym celu wkładamy w otwór w piaście klucz z nasadką ¾” i odłączamy sprężynę. Wyjmujemy szczęki hamulca, regulator ustawienia szczęk oraz dźwignię hamulca ręcznego. Czyścimy dokładnie wszystkie części i przechodzimy do montażu.

Pierwszy krok to przesmarowanie wszystkich elementów współpracujących oraz regulatora. Cofamy całkowicie regulator ustawienia szczęk i mocujemy jedną szczękę prowadnikiem. Podczas wykonywania tej czynności przytrzymać z ręką prowadnik z drugiej strony. Wkładamy dźwignię hamulca ręcznego i mocujemy drugą szczękę prowadnikiem. Teraz montujemy górną sprężynę ściągającą. Następnie montujemy linkę hamulca ręcznego oraz sprężynę odciągającą do dźwigni hamulca ręcznego przy kole.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana oleju silnikowego

Pozostaje nam zamontować klocki oraz tarcze hamulcowe. Nie ma potrzeby cofania tłoczka, jeśli nie naciskaliśmy pedału hamulca przy wymontowanych klockach hamulcowych. Zakładamy tarczę i dokręcamy śrubę mocującą. Przykręcamy zacisk i na końcu przeprowadzamy regulację hamulca ręcznego.

Regulacja hamulca ręcznego

Opel Astra F z hamulcami tarczowymi

W modelach z tylnymi hamulcami tarczowymi hamulce tarczowe są oddzielone od hamulca ręcznego. Rolę hamulca ręcznego pełni hamulec bębnowy, który jest zamontowany w tarczach hamulcowych. Zużycie hamulca ręcznego jest zatem niewielkie. Przed przystąpieniem do regulacji zalecamy zaciągnąć delikatnie dźwignię hamulca ręcznego i przejechać około 200 – 300 metrów (przy małej prędkości).

Na początku podnosimy samochód za pomocą tradycyjnego podnośnika i ustawiamy go na podstawkach. Spuszczamy hamulec ręczny i zaczynamy obracać tylnymi kołami. Koła powinny dać się obracać bez jakiegokolwiek oporu. Ustawiamy dźwignię hamulca ręcznego na trzecią zapadkę i ponownie zaczynamy obracać kołami. Powinniśmy wyczuwać początek hamowania kół. Jeśli jest inaczej, to należy wyregulować hamulec ręczny.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana półosi napędowych

Odkręcamy śruby mocujące koła i zdejmujemy je. Następnie odkręcamy osłonę przedniej rury wydechowej i odkładamy ją na bok. Spuszczamy dźwignie hamulca ręcznego i obracamy tarcze hamulca tak, żeby otwór w tarczy służący do regulacji ustawił się bezpośrednio na wprost regulatora ustawienia szczęk. Wkładamy w ten otwór śrubokręt i obracamy nakrętkę regulatora tak, żeby szczeki dosunęły się do tarczy hamulca. Tarcza hamulca nie powinna dać się wtedy obrócić.

Następnie odkręcamy nakrętkę tak, żeby tarcza zaczęła się swobodnie obracać. Zakładamy tylne koła i dokręcamy śruby mocujące. Zaciągamy dźwignię hamulca ręcznego na czwartą zapadkę. Dokręcamy nakrętkę na cięgle zaczepu, który jest poniżej dźwigni hamulca ręcznego do momentu aż szczęki zaczną hamować koła. Pamiętajmy, że siła hamowania na obydwu kołach musi być taka sama.

Dokręcamy osłonę rury wydechowej i opuszczamy samochód (dokręcamy śruby mocujące koła). Teraz należy przejechać około 300m z zaciągniętą dźwignią hamulca ręcznego (mała prędkość).

Opel Astra F z hamulcami bębnowymi

W przypadku modeli z hamulcami bębnowymi hamulec bębnowy pełni również rolę hamulca ręcznego. Szczęki hamulcowe ustawiają się względem bębna samoczynnie. Regulację hamulca ręcznego wykonujemy tylko po demontażu tylnych hamulców. Pierwszy krok to ustawienie samochodu na „kobyłkach”. Podnosimy samochód za pomocą tradycyjnego lewarka i podstawiamy podstawki. Spuszczamy dźwignię hamulca ręcznego i ponownie zaciągamy sprawdzając przy tym czy nie ma zacięć podczas podnoszenia.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż skrzyni biegów

Dokręcamy na cięgle zaczepu nakrętkę samozabezpieczającą tak, żeby tylne koła stawiały opór podczas obracania ręką. Teraz luzujemy nakrętkę do momentu, aż koła będą się swobodnie obracać. Wyjmujemy korek zabezpieczający z tyłu tarczy nośnej i zaczynamy świecić w niego lampką. Zaokrąglony koniec dźwigni hamulca ręcznego musi dotykać lub być odsunięty na około 3-4 mm.

Zaciągamy hamulec ręczny i przy drugiej zapadce musi się rozpocząć hamowanie tylnych kół. Wkładamy korek zabezpieczający w tarczę nośną i opuszczamy samochód. Luzujemy dźwignię hamulca ręcznego i ponownie zaciągamy używając normalnej siły. Przy siódmym kliknięciu hamulec musi być całkowicie zaciągnięty. Na końcu pozostaje nam dotrzeć hamulec. W tym celu pokonujemy około 300 metrów z zaciągniętym hamulcem ręcznym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA