Kategorie

Opel Astra F: przegląd i demontaż układu wydechowego

Robert Kuśpiel
Opel Astra F przegląd i demontaż układu wydechowego Fot. Fotolia
Opel Astra F przegląd i demontaż układu wydechowego Fot. Fotolia
Układ wydechowy to jeden z elementów, który po pewnym czasie wymaga wymiany. W poradniku tym pokażemy jak dokonać przeglądu układu wydechowego i przeprowadzić ewentualną wymianę w Oplu Astra F.

Zaczynamy od dokładnego sprawdzenia układu wydechowego. Każdy układ wydechowy ma określoną żywotność. Czas, w którym ulegnie zużyciu (najczęściej korozja) jest bardzo trudny do przewidzenia. Dużo zależy od warunków w jakich będzie eksploatowany dany pojazd oraz gdzie będzie garażowany. Jak powszechnie wiadomo, pokonywanie krótkich odcinków sprzyja szybszemu zużyciu tłumika. Garażowane auto jest znacznie mniej podatne na korozję.

Kontrolę układu wydechowego najlepiej przeprowadzać na wiosnę. Najczęściej po okresie zimowym stopień korozji układu wydechowego zwiększa się. W czasie spalania benzyny powstaje woda - jest ona powodem pojawiania się rdzy po wewnętrznej stronie układu. W tłumiku końcowym gromadzi się najwięcej skroplin. Mieszając się z pozostałościami po spalaniu tworzą bardzo silne kwasy, które niszczą blachę od wewnątrz. Najwyższa temperatura panuje w katalizatorze i przedniej rurze wydechowej.

Zobacz też: Jak działają filtry cząstek stałych, dlaczego się psują?

Reklama

Układ wydechowy podwieszony jest do nadwozia za pomocą gumowych wieszaków. Mają one za zadanie redukcję drgań oraz amortyzację całego układu podczas jazdy. Do wykonania przeglądu będzie nam potrzebny kanał najazdowy lub platforma warsztatowa. W takich warunkach będziemy mogli swobodnie przyjrzeć się wszystkim elementom.. Pierwszym punktem jest kontrola wspomnianych wyżej gumowych wieszaków. Warto je wymienić, gdyż po pewnym czasie są już wyciągnięte i popękane. Następnie sprawdzamy połączenia śrubowe. Muszą być dobrze dokręcone, jednak z nie za dużą siłą.

Przechodzimy do wykonania kontroli szczelności układu. Zatykamy tłumik końcowy szmatą i słuchamy pracy silnika. Jeżeli się nie zadławi i będziemy słyszeć świst to znak, że jest przedmuch. Wówczas należy sprawdzić wszystkie połączenia. Podobny, lecz bardziej głuchy dźwięk może świadczyć o przerdzewiałym układzie wydechowym. Na korozję najbardziej narażone są miejsca spawów. Najlepiej opukać je młotkiem. Jeśli wytrzymają taką próbę, to nie wymagają wymiany. Jeśli przedmuch jest dosyć duży, to nie trzeba zatykać tłumika, żeby go zlokalizować.

Zobacz też: Jak walczyć z rdzą układu wydechowego?

Niewielkie nieszczelności na połączeniach śrubowych można zabezpieczyć za pomocą specjalnej masy uszczelniającej. Wkręcając nowe śruby (jeżeli będzie taka potrzeba) należy pamiętać o nałożeniu smaru miedziowego. Jeżeli po wykonaniu oględzin, stwierdzimy, że któryś z elementów jest uszkodzony lub skorodowany, to należy dokonać wymiany. Poniżej znajduje się opis wymiany całego układu wydechowego w Oplu Astra F.

Podczas wymiany, podobnie jak w przypadku oględzin, zalecamy skorzystanie z platformy warsztatowej lub kanału najazdowego.

Pierwszy krok to dokładnie spryskanie wszystkich połączeń śrubowych za pomocą odrdzewiacza. Po wykonaniu tej czynności, czekamy kilka minut. Następnie opukujemy delikatnie wszystkie połączenia i ponownie spryskujemy za pomocą odrdzewiacza.

Zobacz też: Opel Astra F: kontrola cewki zapłonowej i przewodów zapłonowych

Reklama

Odkręcamy obejmę zaciskową przy tylnym tłumiku i odczepiamy go z gumowych wieszaków, po czym oddzielamy od tłumika środkowego. Wydaje się to łatwe, jednak wykonanie tej czynności potrafi przysporzyć wielu problemów. W Wielu przypadkach odłączenie tłumika końcowego od środkowego jest praktycznie niemożliwe. W takich przypadkach zalecamy opukać połączenie za pomocą młotka. Przyda się również pomoc drugiej osoby, która będzie poruszać tylnym tłumikiem na boki.

Teraz należy podeprzeć cały układ wydechowy. Najlepiej zrobić to za pomocą odpowiednio grubego pręta lub podnośnika na wózku. W silniku benzynowym odłączamy złącze wtykowe sondy lambda przy przedniej rurze wydechowej. Odkręcamy sondę za pomocą klucza płaskiego z przedniej rury wydechowej. Podczas wykonywania tej czynności należy obracać przewód ręką, w ten sposób unikniemy jego zerwania.

Następnie odkręcamy przednią rurę od kolektora. W silniku wysokoprężnym rura wylotowa jest przykręcona do turbosprężarki. W jednostce 2.0 16V odkręcamy blaszaną osłonę od głowicy i odkręcamy 12 nakrętek mocujących kolektor do głowicy. Pamiętajmy o całkowitym usunięciu starej uszczelki. Teraz odkręcamy rurę wylotową od wspornika (jeśli jest to wymagane).

Zobacz też: Co daje układ wydechowy ze stali nierdzewnej?

W modelach z automatyczną skrzynią biegów i silnikiem DOHC, produkowanych od lutego 1997 roku, zastosowany jest dodatkowy wspornik przy przedniej rurze wydechowej. Na początku odkręcamy wspornik i odczepiamy układ wydechowy od gumowego wieszaka przed środkowym tłumikiem. Pamiętajmy, że katalizator jest czuły na wszelkie uderzenia. Pod żadnym pozorem nie można w niego uderzać lub też dopuścić do jego upadku.

Przystępujemy do montażu. W silniku 2.0 16V przykładamy do kolektora nową uszczelkę i mocujemy kolektor nowymi śrubami. Nie należy ich zbyt mocno dokręcać. Teraz mocujemy przednią część układu wydechowego bez dokręcania śrub. Pamiętajmy o stosowaniu nowych śrub, pierścieni i uszczelek. Przed montażem należy dokładnie oczyścić kołnierze z rdzy i wszystkich zanieczyszczeń. Dodatkowo zalecamy posmarować wszystkie śruby pastą odporną na wysokie temperatury. Dzięki temu będziemy mogli łatwiej odkręcić wszystkie śruby przy kolejnym demontażu.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana płynu chłodniczego

W kolejnym kroku będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby. Unosimy cały układ wylotowy i podpieramy go. Następnie zawieszamy tłumik środkowy na wieszaku gumowym. Przykładamy przednią rurę wydechową do kolektora i wkręcamy wstępnie nowe śruby. Pamiętajmy o zastosowaniu nowej podkładki. Przykręcamy przednią rurę do wspornika i wsuwamy od tyłu na rurę wylotową tłumik końcowy. Należy pamiętać o założeniu obejmy zaciskowej.

Teraz wyrównujemy położenie tylnego tłumika i podwieszamy go do wieszaka gumowego. Zanim dokręcimy wszystkie śruby mocujące należy wyrównać położenie całego układu wydechowego względem podłogi samochodu. W szczególności zwracamy uwagę na to, żeby wszędzie była taka sama odległość między układem wydechowym a podłogą. Kontrolujemy również wieszaki gumowe. Muszą być one równomiernie obciążone. Jeśli nie mamy żadnych zastrzeżeń, możemy zacząć dokręcać wszystkie śruby mocujące.

W silnikach benzynowych przed wkręceniem sondy lambda, należy nanieść na nie cienką warstwę specjalnego smaru, przeznaczonego do tego celu. Następnie podłączamy przewody elektryczne tak, żeby nie miały bezpośredniego styku z układem wydechowym. W silniku 2.0 16V montujemy blaszaną osłonę używając nowych śrub. Przed opuszczeniem samochodu zalecamy uruchomienie silnika i sprawdzenie szczelności wszystkich połączeń.

Zobacz też: Czy nieseryjny wydech może wpłynąć na osiągi auta?

Jeśli nie mamy żadnych zastrzeżeń co do pracy układu wydechowego, opuszczamy samochód na koła. Zdemontowane elementy układu wydechowego oddajemy na złom.

Przy wyborze nowych elementów układu wydechowego zalecamy wybierać podzespoły sprawdzonych producentów. Najczęściej tanie zamienniki charakteryzują się krótką żywotnością.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    30 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.