REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: kontrola układu hamulcowego i wymiana płynu

Robert Kuśpiel
Kontrola układu hamulcowego i wymiana płynu w Skodzie Octavii I.
Kontrola układu hamulcowego i wymiana płynu w Skodzie Octavii I.

REKLAMA

REKLAMA

Od sprawnego układu kierowniczego zależy nasze bezpieczeństwo. W Poradniku tym pokażemy jak samemu wykonać kontrolę układu i wymienić płyn hamulcowy w samochodzie Skoda Octavia I.

Kontrolę należy przeprowadzać co roku o tej samej porze. W przypadku wymiany płynu hamulcowego, okres ten wydłuża się do dwóch lat. Na początku tego poradnika przedstawimy kolejne czynności serwisowe a na końcu przeprowadzimy wymianę płynu hamulcowego.

REKLAMA

Zaczynamy od sprawdzenia poziomu płynu hamulcowego. Pierwszy krok to zlokalizowanie zbiorniczka z płynem hamulcowym. Jest on przezroczysty i znajduje się pod przednią maską. W przypadku modelu Octavia I kierowca ma pewną wygodę. W przypadku zbyt dużego obniżenia się poziomu płynu hamulcowego zapala się kontrolka na zegarach. Jednak najlepszym rozwiązaniem jest kontrola wzrokowa.

Zobacz też: Skoda Octavia I: przegląd układu kierowniczego i zawieszenia przedniego

REKLAMA

Poziom płynu powinien znajdować się pomiędzy znakiem MIN a MAX. W przypadku zbyt niskiego poziomu należy dolać świeżego płynu hamulcowego. Pamiętajmy, że wraz ze zużyciem klocków hamulcowych obniża się poziom płynu. W takiej sytuacji nie ma konieczności wykonywania dolewki. Jeżeli musimy wykonywać tą czynność w krótkich odcinkach czasu to znak, że w układzie jest nieszczelność, którą należy jak najszybciej znaleźć.

Kolejnym krokiem jest kontrola klocków hamulcowych. Jeżeli nasz samochód jest wyposażony w alufelgi to nie ma konieczności zdejmowania koła w celu wykonania dokładnego pomiaru. Zazwyczaj nie ma problemów z wzrokową oceną zużycia klocków i tarcz. W przypadku aut na felgach stalowych konieczny jest demontaż koła. W tym celu wystarczy tradycyjny podnośnik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za pomocą suwmiarki mierzymy dokładnie grubość klocka. W pomiarze uwzględniamy również metalową płytkę. Wymiar graniczny to 7mm. w przypadku tylnych hamulców tarczowych, wymiar graniczny również nie ulega zmianie. Jeśli chodzi o tarcze to można dokonać oceny poprzez dotykanie jej powierzchni. Jeśli wyczuwalny jest duży rant a do tego powierzchnia jest nierówna to warto pomyśleć o wymianie tarcz. W przypadku tylnych hamulców bębnowych nie ma konieczności zdejmowania bębna jeśli nie zależy nam na bardzo dokładnym pomiarze. Grubość okładzin kontrolujemy przez specjalne wzierniki w tarczy mocującej hamulca (zaglądamy od tyłu). Graniczny wymiar okładziny to 2mm.

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana intercoolera

REKLAMA

Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie przewodów hamulcowych. Jeżeli są jakiekolwiek wycieki płynu hamulcowego to właśnie tutaj powinniśmy szukać przyczyny. Do wykonania tej pracy należy unieść samochód. Tutaj zalecamy skorzystanie z kanału lub podnośnika warsztatowego. Praca z tradycyjnym lewarkiem i podstawkami jest zbyt ryzykowna. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to umycie przewodów hamulcowych.

Należy zwrócić uwagę, że są one pokryte specjalną warstwą tworzywa sztucznego, która chroni je przed korozją. W przypadku uszkodzenia jej może dojść do korozji przewodów. Dlatego przestrzegamy przed używaniem szczotki drucianej lub innych ostrych narzędzi. Po dokładnym wyczyszczeniu oświetlamy przewody za pomocą lampy. Sprawdzamy dokładnie każdy odcinek przewodów. Kontrolujemy je aż do samej pompy, która znajduje się pod zbiornikiem płynu hamulcowego.

Pamiętajmy, że przewody hamulcowe nie mogą być zgniecione lub powyginane. Wszelkie ślady korozji lub przetarć kwalifikują je do natychmiastowej wymiany. Wymianę prowadzimy do najbliższego miejsca łączenia. Sztywne przewody, które kontrolowaliśmy łączą się ze sztywnymi a te z cylinderkami. One również wymagają dokładnej kontroli. W tym celu należy przeginać ręcznie we wszystkie możliwe strony. Pod żadnym pozorem nie powinny być skręcone.

Zobacz też: Skoda – zestawienie żarówek w najpopularniejszych modelach

Teraz obracamy kierownicą i sprawdzamy czy na skręconych kołach, przewody nie stykają się z elementami podwozia. Najczęściej wycieki występują w miejscu połączenia giętkich i sztywnych przewodów. Opuszczamy samochód i ponownie obracamy kierownicą sprawdzając czy w nie dochodzi do styku przewodów z elementami podwozia.

Pozostaje nam wymiana płynu hamulcowego. Czynność tą należy wykonywać co drugi okres serwisowy. Powodem tego jest wchłanianie wilgoci z powietrza poprzez giętkie przewody hamulcowe. Efektem tego jest powstawanie pęcherzyków pary powietrznej w przewodach. Doprowadza to do obniżenia skuteczności hamowania. Pierwszy krok to zebranie odpowiednich narzędzi i materiałów eksploatacyjnych.

Co będzie nam potrzebne?

  • 2 litry płynu hamulcowego DOT4
  • Klucz oczkowy do odkręcenia odpowietrzników
  • Pusta butelka
  • Przezroczysty przewód

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana żarówek

W samochodach wyposażonych w system ABS należy zwracać uwagę na poziom płynu w zbiorniczku podczas wymiany. Zbyt duże obniżenie się poziomu płynu doprowadzi do zassania powietrza do pompy ABS. W takim przypadku czeka nas odpowietrzanie w specjalistycznym zakładzie. Jazda z zapowietrzonym układem hamulcowym jest bardzo niebezpieczna.

Do wykonania tej czynności będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby. Kolejność odkręcania odpowietrzników jest następująca:

  • tylny prawy zacisk
  • tylny lewy zacisk
  • przedni prawy zacisk
  • przedni lewy zacisk

Teraz odkręcamy nakrętkę na zbiorniczku z płynem hamulcowym i wyjmujemy siatkowy filtr. Myjemy go dokładnie w płynie hamulcowym i odsysamy ze zbiorniczka jak najwięcej płynu po czym zlewamy go do pustego naczynia (w zbiorniczku zostawiamy płyn na wysokości 10mm). Teraz zaczynamy odkręcać kolejno odpowietrzniki. Zaczynamy od zacisku tylnego prawego koła. Podłączamy do zaworku przewód i podstawiamy naczynie.

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana rozrusznika

Druga osoba wciska kilkakrotnie pedał hamulca do momentu wytworzenia ciśnienia. Trzyma wciśnięty pedał a druga osoba otwiera zawór odpowietrzający. Zakręca go kiedy pedał dotknie podłogi. W trakcie całego procesu należy dolewać świeżego płynu do zbiorniczka, nie można doprowadzić do całkowitego opróżnienia zbiorniczka. W taki sam sposób postępujemy z pozostałymi zaciskami, zachowując wyżej przedstawioną kolejność. Z każdego z zacisków należy zlać około 0.4L płynu hamulcowego.

Wkładamy filtr siatkowy w zbiorniczek i sprawdzamy jaki jest poziom. W przypadku konieczności dolewki uzupełniamy stan do oznaczenia MAX. Przed rozpoczęciem jazdy wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca. Zużyty płyn hamulcowy oddajemy do punktu utylizacji. Nie należy go wylewać w dowolne miejsce gdyż jest bardzo szkodliwy. Pamiętajmy również o tym, że płyn hamulcowy może uszkodzić lakier na naszej karoserii.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA