REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: obsługa sprzęgła Haldex

Robert Kuśpiel
Obsługa sprzęgła Haldex w Skodzie Octavii I.
Obsługa sprzęgła Haldex w Skodzie Octavii I.
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele aut z napędem na 4 koła powinni pamiętać o regularnym serwisie sprzęgła Haldex. W poradniku tym pokażemy jak wymienić olej i filtr sprzęgła Haldex w Skodzie Octavii I.

Producent zaleca wykonanie takiego serwisu co 4 lata lub co 60 000 kilometrów. Wielu kierowców zapomina, że napęd na 4 koła wymaga dodatkowych czynności. Efektem takiego zaniedbania jest wadliwe funkcjonowanie tego napędu. Na początku warto przybliżyć kilka informacji na temat samego sprzęgła.

REKLAMA

Zobacz też: Skoda Octavia I: przegląd automatycznej skrzyni biegów

REKLAMA

W modelach Octavii I z napędem na cztery koła przekładnia główna tylnej osi jest połączona z wałem napędowym sprzęgłem Haldex. Znajduje się ono przed przekładnią główną osi tylnej. Za jego pomocą realizowane jest włączanie lub odłączanie napędu tylnych kół. Wszelkie zaniedbania w serwisowaniu tego napędu mogą doprowadzić do kosztownych napraw.

W celu przeprowadzeniu wymiany oleju i filtru będziemy musieli zebrać potrzebne materiały eksploatacyjne oraz narzędzia. Przede wszystkim musimy zakupić 0.25L oleju do sprzęgła Haldex oraz filtr oleju z pierścieniem uszczelniającym. Warto poszukać gotowych zestawów (olej + filtr). Zawiera się w nich 0.27L oleju i odpowiedni filtr. Na serwisach aukcyjnych można znaleźć takie oferty w cenie około 200 złotych. Oczywiście można kupić całość w serwisie Skody.

Warto wiedzieć, że w sprzęgle jest 0.42L oleju, natomiast do wymiany jest potrzebne 0.25L. Do wykonania tej czynności będą nam potrzebne specjalne narzędzia. Przede wszystkim wymagany jest klucz do filtru oleju. Jest on dostępny w handlu pod oznaczeniem T10066. Oczywiście można próbować różnych sposobów odkręcenia tej śruby, jednak najczęściej kończy się to uszkodzeniem gwintu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana świec zapłonowych

Dodatkowo będziemy potrzebować ręcznej smarownicy i pustego naczynia do zlania oleju przekładniowego.

REKLAMA

Podczas wykonywania całej operacji ważna jest kolejność wymiany. Najpierw wymieniamy filtr oleju a na końcu olej. Pierwsza czynność jaką musimy wykonać to krótka przejażdżka w celu rozgrzania oleju w sprzęgle (temperatura około 30 – 40 stopni).

Przystępujemy do wymiany. Na początku podkładamy pod sprzęgło puste naczynie. Za pomocą specjalnego klucza (T10066). Filtr oleju znajduje się po prawej stronie samochodu. Wyjmujemy go i przygotowujemy nowy do zamontowania. Zakładamy na niego nowy pierścień uszczelniający, pamiętając o nawilżeniu w oleju do sprzęgła Haldex. Wkręcamy filtr oleju i solidnie dokręcamy za pomocą klucza.

Kolejną czynnością będzie wymiana oleju. Na początku należy ustawić samochód na poziomej powierzchni. Do tej pracy najlepiej skorzystać z kanału, ewentualnie z platformy warsztatowej. Praca z pozycji „kobyłek” nie jest zalecana. Teraz podstawiamy puste naczynie pod korek spustowy i odkręcamy go. Czekamy aż spłynie cały olej. Przechodzimy do napełnienia układu nowym olejem.

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla

Tutaj będzie potrzebna specjalna smarownica, która jest dopasowana pod nabój z olejem. W przypadku braku specjalistycznej, dedykowanej smarownicy można skorzystać ze zwykłej. Jednak w tym przypadku bardzo ważne jest jej dopasowanie do otworu w sprzęgle. Połączenie powinno być na tyle szczelne, żeby olej nie wypływał podczas aplikowania go do układu.

W międzyczasie należy przygotować korek spustowy razem z nowym pierścieniem uszczelniającym. Teraz wkładamy prostopadle smarownicę do otworu spustowego i wpompowujemy w sprzęgło 0.25L oleju. Po wyjęciu smarownicy należy jak najszybciej wkręcić korek spustowy razem z pierścieniem uszczelniającym. Jeżeli dysponujemy kluczem dynamometrycznym to należy ustawić moment 15Nm.

Po wykonanej wymianie udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie sprawdzamy szczelność, nie powinno być żadnych wycieków. Jeżeli widać delikatne zapocenie się w okolicy korka spustowego to należy go mocniej dokręcić.

Zobacz też: Skoda – zestawienie żarówek w najpopularniejszych modelach

Pamiętajmy o utylizacji zużytego oleju i filtru. Pomimo niewielkiej ilości nie należy wylewać go w dowolne miejsce. Cały komplet oddajemy do punktu utylizacji.

Do wykonania tej czynności zalecamy stosować oryginalne filtry i olej. Jakość oleju i filtru ma tutaj bardzo duże znaczenie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA