REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: obsługa paska klinowego

Robert Kuśpiel
Opel Vectra A obsługa paska klinowego
Opel Vectra A obsługa paska klinowego

REKLAMA

REKLAMA

Paski klinowe i wieloklinowe również ulegają zużyciu. W poradniku tym pokażemy jak dokonać regulacji i wymiany paska klinowego i wieloklinowego w Oplu Vectra A.

Wiele osób zapomina o regularnej kontroli paska klinowego. Najlepiej robić to dwa razy do roku. Nie potrzeba na to wiele czasu a do tego nie ponosimy żadnych dodatkowych kosztów.

REKLAMA

W przypadku tych dwóch pasków nie ma konkretnego przebiegu, przy którym należy dokonać wymiany. Wszelkie działania podejmujemy w oparciu o wstępne oględziny. Od tego właśnie zaczniemy naszą pracę. Pasek musi zostać wymieniony kiedy widać jego nadmierne zużyty. Wszelkie pęknięcia i znajdujące się na nim ślady oleju bezwzględnie kwalifikują go do wymiany. Zerwanie takiego paska może skutecznie unieruchomić nasz samochód. Bez ładowania nasze auto daleko nie zajedzie.

Zobacz też: Dlaczego pasek klinowy piszczy?

Zaczniemy od zwykłego paska klinowego. Jeżeli dostęp do paska wydaje nam się utrudniony to należy wymontować przewód dolotowy powietrza, który znajduje się pomiędzy filtrem powietrza a silnikiem.  Następnie luzujemy dolną śrubę mocowania alternatora. Tak samo robimy z górną śrubą mocowania alternatora do napinacza. W autach wyprodukowanych do sierpnia 1994 roku należy odchylić alternator w kierunku silnika. Efektem tego będzie poluzowanie paska klinowego.

Zobacz też: Opel Vectra A: kontrola i wymiana płynu w układzie chłodzenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W modelach wyprodukowanych po tym okresie na napinaczu jest specjalna śruba napinająca. Odkręcanie jej powoduje odsuwanie alternatora.

W silniku 1.7 Diesel należy poluzować mocowanie alternatora do wspornika oraz napinacza. Teraz będziemy mogli odchylić go na bok. Na końcu, we wszystkich wersjach silnikowych należy zdjąć pasek klinowy.

Przechodzimy do montażu i naciągnięcia paska klinowego. Najpierw zakładamy pasek klinowy na koła pasowe. Następnie odsuwamy alternator za pomocą metalowej łyżki i dokręcamy jego górne mocowanie. W modelach od września 1994 należy obracać śrubę napinająca do momentu aż pasek zostanie naciągnięty. Pozostaje nam sprawdzić prawidłowy naciąg paska.\

Zobacz też: Opel Vectra B: kontrola paska klinowego

Od prawidłowego naciągu zależy jak długo będziemy go eksploatować. W warsztatach stosowane jest specjalne narzędzie. Jak wiadomo nie każdy ma dostęp do tego typu przyrządów. Pozostaje nam alternatywna metoda, nie tak dokładna ale dająca pewien obraz. Naciąg jest prawidłowy jeśli można ugiąć pasek na około 5mm w połowie odległości pomiędzy kołami pasowymi. Teraz dokręcamy śruby mocowania alternatora i montujemy przewód dolotowy powietrza.

Przechodzimy do paska wieloklinowego, który zastąpił tradycyjny pasek klinowy. Występuje on w następujących modelach:

  • X16SZ – wersja ze wspomaganiem
  • C16NZ
  • C16NZ2
  • C18NZ – od IX 1992
  • C20NE – od IX 1992
  • C20XE – od IX 1992
  • X20XEV
  • C25XE

REKLAMA

W tym przypadku jest on praktycznie bezobsługowy. Napędza on alternator, pompę wspomagania układu kierowniczego i sprężarkę klimatyzacji jeśli występuje w naszym aucie. Regulację naciągu przeprowadzamy tylko i wyłącznie podczas wymiany któregoś z wyżej wymienionych elementów.

Pasek podlega również wymianie jeśli zauważymy, że stracił elastyczność i są widoczne na nim wyraźne pęknięcia. Głośna praca również jest objawem świadczącym o konieczności wymiany. Uszkodzenia mechaniczne, wszelkiego rodzaju wyrwania, pęknięcia na żebrach są wyraźnym znakiem, że czeka nas wymiana.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana filtru powietrza i paliwa

Przystępujemy do wymontowania paska wieloklinowego. Na początku należy poluzować dwie śruby mocujące alternator na dole wspornika. Następnie luzujemy górną śrubę i odciągamy alternator od silnika. W taki sposób luzujemy naciąg paska wieloklinowego. Teraz możemy swobodnie wyjąć pasek. Oglądamy go dokładnie pod kątem zużycia i uszkodzeń mechanicznych.

Montaż przebiega w odwrotnej kolejności i jest bardzo szybki. Najpierw przekładamy pasek przez koła pasowe i naciągamy go. W tym celu odsuwamy alternator od silnika i wsadzamy klucz w korpus alternatora. Regulację naciągu najlepiej robić za pomocą klucza dynamometrycznego. W przypadku nowego paska moment wynosi 55Nm. Dla używanego jest mniejszy o 5Nm.

Zobacz też: Opel Vectra B: kontrola paska klinowego

W takim ustawieniu dokręcamy śrubę zaciskową oraz dwie śruby dolnego mocowania alternatora. Pozostaje nam zamontować przewód dolotowy powietrza jeśli był wcześniej zdemontowany w celu ułatwienia dojścia.

Zalecamy używać paski klinowe i wieloklinowe dobrych firm. Najczęściej nie ma z nimi problemu podczas długiej eksploatacji. Zdarzają się przypadki, że po wymontowaniu któregoś z elementów, które są napędzane przez pasek klinowy, jego praca ulega pogorszeniu. Najczęściej objawia się to głośną pracą. W takim przypadku regulacja naciągu nie wiele może pomóc. Zakup nowego paska całkowicie usunie ten problem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA