| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola manualnej skrzyni biegów

Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola manualnej skrzyni biegów

Nowoczesne skrzynie biegów również wymagają kontroli. W poradniku tym pokażemy jak dokonać kontroli przekładni manualnej w modelu Focus MK2 i C-MAX.

W dzisiejszych czasach trwałość oleju w skrzyni biegów prawie dorównuje skrzyni biegów. Coraz więcej producentów nie przewiduje wymian okresowych. W modelu Focus MK2 i C-MAX zostały zastosowane dwa typy przekładni manualnych – 5 i 6 biegowa. W przypadku skrzyń 5 biegowych rozróżniamy:

Zobacz też: Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

  • IB5 – silniki Duratec 1.4, 1.6, 1.8
  • MTX75 – silnik 2.0 Duratec i 1.6, 1.8 Duratorq

Skrzynie 6 biegowe

  • MMT6 - silniki 2.0 Duratorq
  • M66 – silnik 2.5 Duratec

Zobacz też: Jak wygląda racjonalna eksploatacja skrzyni biegów i elementów napędzających koła?

Przechodzimy do czynności związanych z kontrolą skrzyni biegów. W tym celu musimy unieść samochód lub skorzystać z kanału najazdowego. Podnosimy samochód i oglądamy obudowę skrzyni biegów. Jeśli nie ma żadnych śladów wycieków to na tym kończy się nasza kontrola. Skrzynia jest praktycznie bezobsługowa i nie wymaga wymiany oleju.

Jeżeli zobaczymy ślady oleju w okolicy odpowietrznika nie należy się tym przejmować. Jest to normalny objaw i nie zapowiada żadnej drogiej napraw. Jeżeli odpowietrznik jest suchy i zakurzony lub widzimy plamy oleju przy dźwigni zmiany biegów to jest to znak, że mamy problem ze skrzynią. W takim przypadku zalecamy wykręcić rurkę odpowietrznika i przedmuchać ją sprężonym powietrzem od dołu do góry.

Zobacz też: Jak działa skrzynia CVT?

Po tej operacji należy sprawdzić poziom oleju. Niestety skrzynie biegów montowane w Focusie MK2 i C-MAX mają zaślepiony wlew. W przypadku konieczności uzupełnienia oleju należy wykonywać to poprzez włącznik świateł cofania. Znajduje się on około 2 cm nad wlewem. Prawidłowy stan powinien sięgać około 2.5 cm poniżej krawędzi.

Najlepszym narzędziem do sprawdzenia stanu będzie kawałek zagiętego druta. Wprowadzamy go w otwór i odczytujemy jaki jest stan. W skrzyni MTX75 prawidłowy stan jest 5mm poniżej dolnej krawędzi wlewu. W tej skrzyni nie został on zaślepiony. Do uzupełniania zalecamy używać olej dedykowany przez Forda. Mamy wówczas pewność, że posiada on odpowiednią specyfikację (WSD-M2C200-C).

Zobacz też: Jak dbać o sprzęgło?

Mieszanie lub używanie nieodpowiedniego oleju może doprowadzić do uszkodzenia lub rozszczepienia skrzyni biegów. W takim wypadku musimy się liczyć z dużymi kosztami jakie możemy ponieść. Poprawna naprawa i zestrojenie po naprawie wymaga dużego doświadczenia a pamiętajmy, że nie wszystkie warsztaty sobie z tym poradzą.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Liberty Direct

Liberty Direct to firma ubezpieczeniowa należąca do międzynarodowej Grupy Liberty Mutual Insurance, oferująca usługi dla Klientów indywidualnych oraz małych przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »