Kategorie

Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola i wymiana układu wydechowego

Robert Kuśpiel
Każdy układ wydechowy ulega po pewnym przebiegu zużyciu Fot. Moto.wieszjak.pl
Każdy układ wydechowy ulega po pewnym przebiegu zużyciu Fot. Moto.wieszjak.pl
Sprawny układ wydechowy zapewnia prawidłowe odprowadzanie spalin. W poradniku tym dokonamy przeglądu układu wydechowego w modelu Focus MK2 i C-MAX.

Poza przeglądem całego układu wydechowego przeprowadzimy również wymianę uszkodzonych elementów, które zlokalizujemy podczas oględzin.

Każdy układ wydechowy nie jest wieczny. Jego wytrzymałość jest w przybliżeniu określone przez producenta. To, w jakim stanie będzie nasz układ zależy głównej mierze od sposobu, w jaki używane jest nasze auto. Pokonując tylko i wyłącznie krótkie odcinki nasz układ nie ma szans na duży przebieg. Należy pamiętać, że miejsce garażowania również jest bardzo ważne. Auta parkowane „pod chmurką” są znacznie bardziej narażone.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola manualnej skrzyni biegów

Najmniej rdzy znajdziemy na pierwszym odcinku układu, wychodzącym z silnika. Gazy, które go pokonują mają temperaturę sięgającą nawet do 900 stopni. Na wylocie mają już około 300 stopni. Tak jak widać temperatura obniża się aż o 600 stopni. Mieszanina tych gazów z zebraną w tłumiku wodą powodują rdzę. To samo powoduje sól, która jest używana w okresach zimowych.

Kontakt rozgrzanego tłumika z zimną wodą również nie jest korzystny. Taka sytuacja doprowadza do powstania mikropęknięć. Wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne (uderzenia kamieni) również skracają czas eksploatacji tłumika.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: demontaż półosi napędowej

Przechodzimy do kontroli układu. Na początku sprawdzamy wszystkie gumowe wieszaki układu. Po kilku latach zazwyczaj są naderwane, sparciałe lub po prostu rozciągnięte. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek objawów zużycia wymieniamy je na nowe. Prowadzimy oględziny połączeń rur. Nie powinno być na nich żadnych przedmuchów. Jeżeli zauważymy czarny nalot oznacza to, że w danym miejscu jest nieszczelność.

Jeżeli widzimy ogniska korozji nie musimy wymieniać tego elementu. Widoczne dziury i ubytki blachy są nie do przyjęcia. Jeżeli zdecydujemy się na wymianę któregoś z elementów musimy pamiętać o pewnych zasadach, które warto stosować podczas całego procesu. Podstawa to poprawne podparcie samochodu. Musi być na tyle solidne, żeby nasze auto nie poruszało się podczas użycia dużej siły.

W przypadku braku możliwości wykręcenia którejś ze śrub nie należy się nadmiernie mocować, lepiej ją ukręcić i zamontować nową. Zazwyczaj większość połączeń jest mocno skorodowana. W celu rozłączenia ich najlepiej użyć młotka lub palnika. Podgrzewanie i opukiwanie zazwyczaj rozłącza wszystkie potrzebne elementy układu wydechowego. Przy wymianie zalecamy użyć smaru żaroodpornego na wszystkie połączenia gwintowe i zaciskowe.

Zobacz też: Czy można usunąć wgniecenia bez uszkodzenia lakieru?

W przypadku kolejnego demontażu nie będziemy mieli problemów z rozdzieleniem poszczególnych elementów.

Jak dokładnie wygląda demontaż całego układu wydechowego w Fordzie Focus MK2 i C-MAX?

Jeżeli znaleźliśmy uszkodzony element układu wydechowego to należy go jak najszybciej wymienić. W tej części poradnika przedstawimy demontaż całego układu. Operacja zostanie przeprowadzona na przykładzie silnika benzynowego. W jednostkach wysokoprężnych przebiega to w podobny sposób.

Zobacz też: Jak często zmieniać pióra wycieraczek?

Do pracy będzie nam potrzebna platforma warsztatowa, kanał lub podnośnik z podstawkami. Zalecamy dwa pierwsze rozwiązania są najbardziej bezpieczne. Po uniesieniu samochodu będziemy mieli dostęp do całego układu. Na początku zalecamy usztywnić plecionkę. Podczas demontażu może się zbyt mocno wychylić co doprowadzi do jej uszkodzenia, co wygeneruje nam dodatkowe koszty.

Teraz odkręcamy kołnierz łącznika elastycznego (plecionki) bezpośrednio za katalizatorem. Następnie zdejmujemy przednią rurę z wieszaków gumowych oraz demontujemy z uchwytów tylny tłumik. W tym momencie możemy wyjąć cały układ wydechowy z samochodu. Wszelkie połączenia śrubowe zalecamy polać odrdzewiaczem. Szansa na odkręcenie na sucho jest praktycznie znikoma.

Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie wszystkie powierzchnie uszczelniające. Nakładamy na nie cienką warstwę smaru unosimy układ wydechowy i osadzamy go na swoje miejsce. Przykręcamy kołnierz łącznika elastycznego pamiętając o użyciu nowej uszczelki. W przypadku kiedy wymienialiśmy tylko tłumik końcowy to należy posmarować końcówkę rury (która się wsuwa) smarem żaroodpornym.

Zobacz też: Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?

W ten sposób unikniemy problemów z ponownym demontażem. Dokręcamy dokładnie wszystkie śruby i kołyszemy delikatnie całym układem, sprawdzamy czy nie uderza o podłogę samochodu. Jeśli nie mamy zastrzeżeń to uruchamiamy silnik i zatykamy tylny tłumik. Jeśli samochód zgaśnie to znak, że usunęliśmy wszystkie nieszczelności.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    28 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Ciśnienie powietrza w oponach to podstawa bezpieczeństwa

    Ciśnienie powietrza w oponach – to drugie zaraz za stanem ogumienia pojęcie, które ma szczególnie duże znaczenie z uwagi na warunki trakcyjne.

    Samochody koncepcyjne: najsłynniejsze projekty na świecie

    Samochody koncepcyjne często stanowią pokaz siły. Dlatego rzadko trafiają do produkcji. I takim pokazem siły były modele zabrane na tej liście.

    Jak jeździć hybrydą? Oczywiście oszczędnie jeździć hybrydą

    Jak jeździć hybrydą? Dziś przygotowaliśmy pięć najważniejszych wskazówek dotyczących eco-drivingu w aucie o napędzie spalinowo-elektrycznym.

    NASCAR to amerykańskie F1? Trochę tak i trochę nie

    NASCAR - to hasło może niewiele mówić Europejczykom. Czy to tylko nudna jazda w kółko mocnym coupe? No właśnie nie.

    Nissan Townstar: lekki dostawczak i eko-napędy

    Nissan Townstar – według zapowiedzi firmy – ma zmienić zasady gry. To nowy, lekki dostawczak, który zaoferuje m.in. silniki benzynowe i elektryczne.

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?