REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: sprawdzanie ciśnienia sprężania

Robert Kuśpiel
Opel Omega B/B FL: sprawdzanie ciśnienia sprężania
Opel Omega B/B FL: sprawdzanie ciśnienia sprężania

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola ciśnienia sprężania pozwala na ocenę stanu technicznego silnika. W poradniku tym zaprezentujemy jak sprawdzić ciśnienie sprężania w Oplu Omega B i B FL.

W każdym samochodzie silnik ulega zużyciu. Wszystko uzależnione jest od warunków eksploatacji i stylu jazdy. Jeśli chcemy jednak ocenić stan zużycia najważniejszych elementów silnika (gładzie cylindrów, tłoki, pierścienie tłokowe czy uszczelniacze zaworowe) najlepiej jest zmierzyć ciśnienie sprężania.

REKLAMA

Do przeprowadzenia tej czynności będzie nam potrzebny próbnik do ciśnienia sprężania. Takie manometry można kupić w specjalistycznych sklepach motoryzacyjnych i na serwisach aukcyjnych. Jeżeli mamy silnik Diesla to należy zwrócić uwagę, żeby zakres był do 4MPa. Podczas wykonywania pomiaru najważniejsza jest różnica pomiędzy poszczególnymi cylindrami. Nie powinna wynosić ponad 0.1MPa.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu

REKLAMA

Jeżeli uzyskane różnice są większe to może to świadczyć o uszkodzeniu zaworów lub zużyciu pierścieni tłokowych. Podczas wykonywania pomiaru silnik musi być rozgrzany. Wykręcanie świec przy takiej temperaturze (około 90 stopni) jest ryzykowne (istnieje możliwość poparzenia), jednak przy zimnym silniku nie uzyskamy dokładnych wyników.

Kontrolę zaczniemy od silników benzynowych. Zasada demontażu jest prawie taka sama dla wszystkich jednostek. Na początku należy wykręcić świece zapłonowe. Pamiętajmy o wyczyszczeniu powierzchni wokół nich za pomocą sprężonego powietrza. W silniku 2.0 i jednostkach V6 dodatkowo należy odpiąć złącze modułu zapłonowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Następnie zdejmujemy pokrywę ze skrzynki przekaźników. Lokalizujemy przekaźnik pompy paliwa i wyjmujemy go. W ten sposób zatrzymamy wtrysk paliwa do cylindra podczas uruchomienia silnika. Jeżeli nie mamy rozkładu przekaźników to może być problem z ustaleniem, który przekaźnik należy wymontować. Jest on na pierwszej pozycji, w 10 rzędzie licząc od lewej strony.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana paska klinowego

REKLAMA

Teraz zaciągamy hamulec ręczny i obracamy kilkakrotnie rozrusznikiem w celu wydmuchania niespalonego paliwa i sadzy. Teraz podłączamy przyrząd pomiarowy. W zależności od modelu, najczęściej jest on wciskany lub wkręcany. Do dalszych czynności przyda nam się pomoc drugiej osoby. Musi ona wcisnąć do oporu pedał gazu i zacząć obracać rozrusznikiem.

Jeżeli ciśnienie ustabilizuje się to kończymy wykonywanie pomiaru. Podobnie postępujemy z pozostałymi cylindrami. Na koniec porównujemy wartości i obliczamy różnicę pomiędzy nimi. Dla silnika benzynowego ciśnienie sprężania powinno się kształtować na poziomie od 1.2 do 1.5 MPa.

Wkręcamy świece zapłonowe kluczem dynamometrycznym z momentem 25Nm. W silniku 2.0 i V6 podpinamy złącze od modułu zapłonowego. Wciskamy przekaźnik pompy paliwa na swoje miejsce.

Silnik Diesla

Przechodzimy do silników wysokoprężnych. W silniku 2.5 należy wymontować kolektor dolotowy. Na początku należy zdemontować osłony silnika a potem zdjąć sztywny przewód powietrza doładowującego. Odpinamy przewód czujnika temperatury powietrza doładowującego, przewód podciśnienia od zaworu recyrkulacji spalin oraz dolnej części kolektora dolotowego. Odkręcamy kolektor od głowicy i zdejmujemy razem z uszczelkami. Nie ma potrzeby demontażu EGR z kolektora.

Dodatkowo w tym silniku należy odkręcić przewód od zaworu odcinającego dopływ paliwa na pompie wtryskowej. W ten sposób unikniemy wtryskiwania paliwa podczas wykonywania pomiaru. Demontujemy również przewody wysokociśnieniowe od wtryskiwacza 3 i 4 cylindra – dwa środkowe. Podczas tej operacji wypłynie nam paliwo, które należy wytrzeć za pomocą suchej szmatki.

W jednostkach 2.0 i 2.2 należy odpiąć złącze od sterownika pompy wtryskowej. Nie będzie wtedy możliwe podawanie paliwa podczas przeprowadzania testu. Urządzenie sterujące znajduje się nad pompą wtryskową. Teraz możemy wykręcić świece żarowe. Należy robić to bardzo delikatnie, żeby ich nie uszkodzić. W miejsce po świecy wkręcamy lub wciskamy końcówkę przyrządu pomiarowego.

Podobnie jak w silniku benzynowym, jedna osoba uruchamia silnik (kręci rozrusznikiem) a druga odczytuje najwyższą ustabilizowaną wartość. Dla silników 2.0 i 2.2 powinno to być 2.5 – 2.8 MPa. Poprawna wartość dla jednostki 2.5 to minimum 2.0 MPa. Różnica pomiędzy poszczególnymi cylindrami nie powinna być większa jak 0.1MPa. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Wkręcając świece żarowe należy uważać, żeby ich nie ukręcić. Najlepiej zastosować klucz dynamometryczny.

Tak przeprowadzony test daje nam realny obraz odnośnie stanu technicznego naszego silnika. Jeżeli różnice pomiędzy cylindrami są znaczące to czeka nas poważna naprawa lub wymiana silnika.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA