REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes W202: kontrola układu chłodzącego – silniki Diesla

Robert Kuśpiel
Dotykając przewody możemy ocenić w jakiej kondycji znajduje się układ chłodzenia
Dotykając przewody możemy ocenić w jakiej kondycji znajduje się układ chłodzenia

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola układu chłodzącego jest bardzo ważna w eksploatacji auta. W poradniku tym dokonamy przeglądu układu chłodzenia w Mercedesie klasy C W202 z silnikiem Diesla.

Naszym celem będzie skontrolowanie całego układu chłodzenia pod względem szczelności oraz działania poszczególnych elementów. Dodatkowo przeprowadzimy wymianę płynu chłodniczego. Zaczniemy od kontroli układu chłodzenia. W przypadku wykrycia usterki będziemy mogli ją wyeliminować zanim dokonamy wymiany płynu chłodniczego. Na początku przeprowadzimy zewnętrzne oględziny, zalecamy wykonywać je co roku o tej samej porze.

REKLAMA

Sprawdzamy dokładnie opaski mocujące. Małe wycieki mogą być trudne do zlokalizowania dlatego należy oglądać bardzo dokładnie miejsca łączeń jak i same przewody.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana filtru powietrza, przeciwpyłkowego i paliwa w silniku Diesla

REKLAMA

Dotykając je możemy ocenić w jakiej kondycji znajduje się nasz układ chłodzenia. Sprawdzamy czy nie są widoczne żadne przetarcia, pęknięcia lub nadpalenia. Jeżeli przewód jest miękki to świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i co gorsza skutecznie zapchać chłodnicę. Jeżeli wyczuwamy, że jest stwardniały to istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana. W przypadku kiedy mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.

Samą kontrolę cieczy chłodzącej zalecamy wykonywać raz w miesiącu. Unosimy maskę i sprawdzamy jego stan w zbiorniczku. Do uzupełniania ewentualnej różnicy stosujemy płyn tego samego rodzaju. W przypadku wyraźnego ubytku w celu kontynuacji jazdy, w okresie letnim możemy użyć wody. Przy zimnym silniku poziom cieczy chłodzącej powinien się znajdować na wysokości oznaczenia MAX. W innym przypadku konieczne jest uzupełnieni cieczy chłodzącej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli kolor cieczy jest rdzawego koloru oznacza to, że nasz układ potrzebuje przepłukania. Do płukania polecamy użyć czystej wody. Pamiętajmy, że robimy to do momentu aż nie zacznie wypływać z korka spustowego ciecz bez przebarwień.

Płyn może być zalewany tylko na zimny silnik. W innym przypadku może dojść do jego uszkodzenia Odkręcając pokrywę wlewu należy zachować szczególną ostrożność. Istnieje ryzyko poparzenia. Po wykonaniu zewnętrznych oględzin można przejść do sprawdzenia pozostałych elementów.

REKLAMA

Zaczynamy od korka zbiorniczka wyrównawczego. Znajduje się tam specjalny zawór, który jest odpowiedzialny za upuszczanie nadmiaru płynu chłodniczego. W przepadku Mercedesa W202 otwiera się on przy ciśnieniu około 0.14MPa. Jeżeli nie ma żadnej reakcji to pozostaje nam wymienić korek. W warunkach domowych przeprowadzenie takiego testu jest trudne do wykonania. W serwisach stosowane jest do tego specjalne narzędzie.

Nam pozostaje przeczyścić zaworek z zanieczyszczeń i zakręcić korek. Jeżeli podejrzewamy go o wadliwe działanie to należy dokonać wymiany. Warto również sprawdzić zawór podciśnienia w korku zbiorniczka. Rozciągamy go tak, żeby się otworzył. Po spuszczeniu go powinien całkowicie się zamknąć.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana płynu hamulcowego

Kolejnym punktem jest czujnik poziomu cieczy chłodzącej. Czujnik znajduje się w zbiorniczku wyrównawczym. Daje on sygnał o niskim stanie cieczy chłodzącej co się objawia odpowiednią kontrolką na desce rozdzielczej. W celu sprawdzenia musimy wyjąć wtyk czujnika poziomu cieczy chłodzącej. Podłączamy pod jego dwa styki omomierz pod dwa styki czujnika. W przypadku kiedy poziom płynu chłodzącego jest przy znaku MAX omomierz pokaże nam znak ∞.

Kiedy mamy pusty zbiornik powinniśmy uzyskać wartość na poziomie 5Ω w innym przypadku należy wymienić czujnik gdyż będzie nam podawał błędne wskazania. Demontaż czujnika nie jest skomplikowany. Jeżeli zajdzie taka potrzeba należy zlać trochę cieczy chłodzącej. Za pomocą śrubokręta podważamy pierścień sprężynujący i wyjmujemy go. Nowy montujemy w odwrotnej kolejności. Na koniec dolewamy brakującą ilość cieczy.

Po takiej kontroli możemy przejść do wymiany płynu chłodzącego. Przeprowadzamy ją co 3 okres serwisowy (co 3 lata). Na początku należy przygotować odpowiednią ilość płynu.

  • Silnik 2.5 – 7.5L
  • Silnik 2.2 (611) z układem klimatyzacji – 7L
  • Silnik 2.2 (604) – 6.0L
  • Silnik 2.0 z układem klimatyzacji – 8.5L
  • Silnik 2.0, 2.2 (611) – 8.0L

Odkręcamy korek na zbiorniczku wyrównawczym w celu zredukowania ciśnienia. Następnie musimy wymontować dolną osłonę silnika. W celu ułatwienia zadania możemy podnieść samochód do góry za pomocą lewarka. Nakładamy na króciec spustowy kawałek przewodu gumowego o odpowiedniej średnicy (silniki 2.2 i 2.5). W 2.0 nie ma takiej konieczności. Odkręcamy korek spustowy i zlewamy ciecz chłodząca.

Zakręcamy korek i instalujemy dolną osłonę. Nalewamy nowy płyn i uruchamiamy silnik. Rozgrzewamy go do około 70 stopni, wtedy zakręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego. Po nagrzaniu silnika do temperatury roboczej sprawdzamy poziom płynu. Ewentualne braki uzupełniamy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA