Kategorie

Opel Astra H/Zafira B: wymiana żarówek

Robert Kuśpiel
Opel Astra H/Zafira B wymiana żarówek
Opel Astra H/Zafira B wymiana żarówek
W poradniku tym pokażemy jak wymienić żarówki w samochodzie Opel Astra H i Zafira B.

Wymiana żarówek w Zafirze B i Astrze H jest uzależniona od modelu lampy jaki posiadamy. Jak wiadomo auta te mają na wyposażeniu normalne żarówki halogenowe jak i ksenonowe. Pierwszy krok to wyłączenie zapłonu oraz przekręcenie włącznika świateł w pozycję „0”.

Zobacz też: Opel Astra H i Zafira B: wymiana świec zapłonowych

Światła mijania

Przedstawimy wymianę w reflektorach halogenowych i ksenonowych. Zaczniemy od tych pierwszych. Na początku zajmiemy się wymianą żarówek świateł mijania. Otwieramy przednią maskę i demontujemy pokrywę we wnęce koła i odpinamy osłonę z tyłu reflektora. Chwytamy za oprawkę żarówki o obracamy ją w lewo. Teraz możemy ją wyjąć razem z żarówką reflektora. Wyjmujemy żarówkę z oprawki, która składa się ze złącza wtykowego i specjalnej klamry zatrzaskowej.

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Najpierw instalujemy nową żarówkę w oprawkę, po czym wkładamy ją do reflektora i przekręcamy ją w prawo. Wciskamy osłonę i zamykamy maskę. Przechodzimy do świateł drogowych. Początek taki sam – otwieramy przednią maskę. W przypadku reflektora lewego należy odłączyć złącze w skrzynce bezpieczników. Natomiast przy prawej lampie należy odłączyć przewód od filtru powietrza.

Następnie wciskamy zaczep z tyłu reflektora i zdejmujemy osłonę z żarówki. Odpinamy wtyczkę od żarówki. W tym celu należy ją przycisnąć do przodu a następnie do boku i odpinamy sprężystą klamrę. W tym momencie możemy swobodnie wyjąć żarówkę z reflektora. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. W Zafirze podczas demontażu należy pamiętać o zdjęciu osłony od wewnątrz.

Zobacz też: Opel Astra H/Zafira B: ustawianie hamulca ręcznego

Na koniec pozostają nam światła pozycyjne. Otwieramy przednią maskę i przystępujemy do wymiany. Na początku odpinamy złącze, które znajduje się bezpośrednio przy skrzynce z bezpiecznikami. Tyczy się to reflektora lewego. W przypadku prawego odpinamy miękki przewód od filtru powietrza. Wciskamy zaczep od tyłu reflektora i zdejmujemy osłonę, która się znajduje na wewnętrzną żarówką. Wyjmujemy z lampy oprawkę razem z żarówką pozycyjną i wyjmujemy ją. W Zafirze, żarówka światła postojowego znajduje się pod żarówką świateł „długich”. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

Lampy ksenonowe

Teraz opiszemy wymianę tych żarówek reflektora ksenonowego. Tutaj należy zachować zwiększoną ostrożność.  Istnieje możliwość porażenia prądem. Nie zdarza się to zbyt często, jednak warto mieć to na uwadze. Przed rozpoczęciem pracy zalecamy odłączyć akumulator i przekręcić kilka razy włącznik świateł.

Zaczynamy od świateł mijania. Operacja jest znacznie trudniejsza niż w przypadku reflektorów halogenowych. W przypadku lewego reflektora jest konieczny demontaż zderzaka. Na początku otwieramy przednią maskę i odłączamy akumulator (jeśli nie zrobiliśmy tego wcześniej). Pierwszy krok to wymontowanie osłony chłodnicy (grilla). Na początku wyjmujemy 4 kołki, które trzymają zamek przedniej maski

Zobacz też: Opel Astra H/Zafira B: wymiana amortyzatorów i sprężyn

Teraz pozostaje nam wypiąć 6 zacisków mocujących (na dole) i możemy wyjąć osłonę chłodnicy. W modelu Zafira jest ich 8. Przechodzimy do wymontowania zderzaka. Wyjmujemy dwa kołki znajdujące się w górnej części. W bocznej części zderzaka znajdują się śruby, które należy wykręcić, po jednej sztuce z każdej strony. W tym momencie możemy oddzielić nadkole od zderzaka.

Kolejny krok to odpięcie spinek znajdujących się pod zderzakiem. Są to dokładnie trzy kołki w przedniej części zderzaka (musimy zajrzeć od dołu samochodu). Następnie wyjmujemy czujnik temperatury. Znajduje się on w kratce przed chłodnicą. Stojąc przodem do samochodu mamy go po prawej stronie. Teraz odłączamy złącze od reflektorów przeciwmgielnych o ile występują w naszym aucie.

Następnie demontujemy miękki przewód spryskiwaczy reflektorów od zbiornika spryskiwaczy szyby. Podczas tej operacji wypłynie nam trochę płynu od spryskiwaczy, który należy wytrzeć za pomocą szmatki. Chwytamy zderzak z każdej strony i wypinamy go ze ślizgów. Zderzak dociągamy do przodu. Najlepiej zapewnić sobie pomoc drugiej osoby, będzie nam o wiele łatwiej.

W ten sposób mamy zdemontowany lewy reflektor, przechodzimy do prawego. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to wymontować obudowę filtra powietrza razem z przewodem dolotowym. W ten sposób mamy dojście do żarówek. Dalsze kroki będą takie same dla obydwu lamp, wymontowanej – lewej i zamontowanej – prawej. Jak widać w przypadku tej pierwszej wymiana na trasie może okazać się wyjątkowo uciążliwa a wręcz niemożliwa do wykonania.

Zobacz też: Opel Astra H/Zafira B wymiana rozrusznika

W kolejnym kroku odkręcamy trzy śruby znajdujące się z tyłu reflektora i demontujemy osłonę nad żarówką ksenonową. Przekręcamy zapłonnik w lewo i odblokowujemy go. Teraz odpinamy złącze od zapłonnika i zdejmujemy go z lampy ksenonowej. Ściskamy klamry mocujące i odpinamy je w tym momencie możemy wyjąć lampę ksenonową. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Pozostaje nam zamontować lewy reflektor oraz zainstalować obudowę filtru powietrza. Na koniec osadzamy zderzak na swoje miejsce.

Światła pozycyjne i drogowe

Na początku otwieramy pokrywę ochronną w nadkolu. Następnie zdejmujemy osłonę ochronną i obracamy w lewo i odbezpieczamy oprawkę żarówki światła drogowego. Wyjmujemy ją z reflektora razem z żarówką. Teraz możemy wyjąć przepaloną żarówkę i wymienić na nową. W przypadku reflektora ksenonowego wymiana żarówki światła drogowego odbywa się w taki sam sposób jak żarówki mijania w reflektorze halogenowym.

Chcąc wymienić żarówkę światła pozycyjnego należy wyjąć oprawkę żarówki z reflektora i dopiero przystąpić do wymiany. W obydwu przypadkach montaż odbywa się w odwrotnej kolejności.

Kierunkowskazy przednie

W przypadku kierunkowskazów przednich przedstawiamy osobno model Astra i Zafira. Zaczniemy od tego drugiego. Na początku zdejmujemy pokrywę zabezpieczającą znajdującą się w nadkolu. Następnie odpinamy osłonę żarówki kierunkowskazu. Przekręcamy w lewo i odbezpieczamy oprawę żarówki. Wyjmujemy ją i dopiero możemy wymienić żarówkę. W tym celu należy ją wcisnąć i obrócić w lewo. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

W Astrze cała operacja wygląda podobnie. Otwieramy osłonę w nadkolu a następnie obracamy oprawkę żarówki w lewo i odbezpieczamy ją. Wyjmujemy z reflektora razem z żarówką. Wciskamy ją i obracamy w lewo a następnie wyjmujemy z oprawki. Instalujemy nową żarówkę w oprawkę i wkładamy do reflektora i obracamy w prawo. Na końcu zakładamy pokrywę zabezpieczającą w nadkolu.

Światła przeciwmgielne

Przy wymianie świateł przeciwmgielnych również będą niewielkie różnicę w przypadku Astry i Zafiry. Zaczniemy od Astry. Podczas całej operacji może być potrzebny podnośnik w celu uniesienia przodu auta. Oczywiście nie jest to konieczne, jednak będzie nam znacznie wygodniej. Obracamy osłonę w lewo na dole reflektora i wyjmujemy go do dołu. Następnie odczepiamy klamrę sprężystą z zaczepów i wyjmujemy żarówkę oraz odpinamy złącze elektryczne.

Podłączamy złącze a następnie montujemy nową żarówkę do oprawki. Trzymamy palcem żarówkę w odpowiednim położeniu i zaczepiamy klamrę sprężystą. Zakładamy osłonę i przekręcamy ją w prawo. W modelu Zafira wymiana jest trochę trudniejsza. Na początku należy zdemontować zderzak przedni. Wykonuje się to bardzo podobnie jak w przypadku Astry.

Następnie odłączamy złącze elektryczne od reflektora i odkręcamy trzy śruby z tyłu zderzaka i wyjmujemy cały reflektor. Obracamy w lewo osłonę reflektora i wyjmujemy żarówkę. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Kierunkowskazy boczne

Przed wymianą należy bezwzględnie wyłączyć kierunkowskazy. Teraz delikatnie dociskamy lampkę do dołu i podważamy z prawej strony za pomocą narzędzia z tworzywa sztucznego. Należy robić to bardzo ostrożnie, żeby nie uszkodzić lakieru. Wyjmujemy lampkę z błotnika i przekręcamy oprawkę w lewo i wyjmujemy z lampy. Nie należy odłączać przewodu, gdyż jest on nierozłączny z oprawką. Wymieniamy żarówkę i przystępujemy do montażu, który przebiega w odwrotnej kolejności.

Wymiana żarówek w tylnej lampie

Zaczniemy od Astry w tradycyjnym nadwoziu hatchback oraz od wersji GTC. Pierwszy krok to demontaż lampy. Odłączamy akumulator i otwieramy klapę bagażnika. W bocznym pokryciu bagażnika znajduje się śrubka, którą należy odkręcić. Po czym odchylamy do dołu całą pokrywę. Następnie odpinamy złącze elektryczne z tyłu lampy. Chwytamy ją od zewnątrz i odkręcamy dwie nakrętki w kształcie skrzydełek i wyjmujemy lampę.

W wersji GTC musimy najpierw odkręcić lampę a dopiero potem odłączyć złącze elektryczne. Po wyjęciu lampy przystępujemy do wymiany żarówek. Odpinamy zatrzaski korpusu i wyjmujemy go z lampy. W modelu GTC trzyma się on na czterech zaczepach. Następnie lokalizujemy uszkodzoną żarówkę, wciskamy ją i obracamy w lewo. Wyjmujemy ją i w jej miejsce instalujemy nową. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

W Astrze kombi demontaż lampy odbywa się w podobny sposób jak w hatchbacku. Po wyjęciu całej lampy odkręcamy trzy wkręty i wyjmujemy cały korpus. Teraz wciskamy i obracamy w lewo uszkodzoną żarówkę. Wyjmujemy ja a w jej miejsce instalujemy nową. Montaż wszystkich elementów przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

W modelu Zafira demontaż odbywa się w taki sam sposób jak w przypadku Astry hatchback. Po wyjęciu lampy odpinamy dwa zaczepy mocujące korpus lampy i wyjmujemy go. Lokalizujemy uszkodzoną żarówkę, wciskamy ją i obracamy w lewo. W jej miejsce instalujemy nową. Montaż wszystkich elementów przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Dodatkowe światło stopu

W modelu Zafira i Astra zostały zamontowane dodatkowe światło stopu. Zamontowane zostały w nim diody. Niestety wymiana pojedynczych nie jest możliwa. Oczywiście, jeśli ktoś ma zdolności manualne i odpowiednie diody poradzi sobie bez problemu. W innym przypadku czeka nas wymiana całej lampy. W Astrze hatchback wymontowanie przebiega w następujący sposób.

Na początku musimy odłączyć akumulator. Następnie otwieramy klapę bagażnika i demontujemy jej poszycie. Odkręcamy kołki zamocowania półki bagażnika. Teraz wsuwamy śrubokręt pod pokrycie ramy okna i podważamy je. Robimy to bardzo delikatnie, żeby niczego nie uszkodzić. Zdejmujemy osłonę zamka wykręcając śrubę w zagłębieniu uchwytu. Teraz wsuwamy śrubokręt pod pokrycie i delikatnie podważamy uwalniając 8 zatrzasków.

Następnie odłączamy lampę świateł stopu od klapy bagażnika. Trzyma się ona na 6 zaciskach. Wyjmujemy lampę po czym odpinamy od niej złącze elektryczne. Przed całkowitym demontażem musimy odpiąć rurkę od spryskiwacza tylnej szyby. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

W modelu GTC również jest konieczne zdjęcie poszycia tylnej klapy. Odbywa się to w taki sam sposób jak dla tradycyjnego hatchbacku. Odpinamy trzy zatrzaski i wyjmujemy ją na zewnątrz pokrywy. Odpinamy rurkę spryskiwacza a następnie odłączamy złącze i możemy całkowicie wyjąć lampę. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

W Astrze kombi i Zafirze również wymagany jest demontaż poszycia bagażnika. Przebiega on również w podobny sposób. Po zdjęciu poszycia odbezpieczamy trzy zaczepy mocujące i odpinamy złącze elektryczne. W tym momencie możemy swobodnie wyjąć całą lampę. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Podświetlenie tablicy rejestracyjnej

Wymiana żarówek podświetlenie tablicy rejestracyjnej jest najłatwiejsza ze wszystkich jakie zostały przedstawione w tym poradniku. Wsuwamy śrubokręt po prawej stronie lampy oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Następnie podważamy i wyjmujemy całą lampkę ze zderzaka. Obracamy oprawkę w lewo i wyjmujemy ją razem z żarówką. Pozostaje nam wymienić żarówkę i zamontować wszystkie elementy w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Opel Astra H i Zafira B: kontrola układu kierowniczego i zawieszenia przedniego

Poniżej znajduje się zestawienie wszystkich żarówek jakie zostały zastosowane w modelu Astra H i Zafira B.

  • Światła mijania Astra– H7 lub (ksenon D2S)
  • Światła mijania Zafira - H1 lub (ksenon D1S)
  • Światła drogowe Astra – H1
  • Światła drogowe Zafira - H7
  • Światła pozycyjne – W5W
  • Kierunkowskaz przedni Astra – H21W
  • Kierunkowskaz przedni Zafira – P21W
  • Kierunkowskaz przedni (lampa ksenonowa) – PY21W
  • Światła przeciwmgielne przód – H3
  • Kierunkowskaz boczny – W5W
  • Kierunkowskaz tylny Astra – PY21W
  • Kierunkowskaz tylny Zafira – P21W
  • Światła tylne i hamowania – P21W
  • Światła przeciwmgielne tył – P21W
  • Światła cofania – P21W
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    25 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.