Kategorie

BMW seria 3 E36: wymiana filtru paliwa i powietrza

Robert Kuśpiel
BMW serii 3. Fot.Newspress
BMW serii 3. Fot.Newspress
Wymiana filtrów paliwa i powietrza w BMW E36 ma istotny wpływ na kondycję silnika. W poradniku tym opisaliśmy wymianę filtrów - paliwa i powietrza w BMW serii 3 (E36).

Zaczniemy od opisu wymiany filtra powietrza w BMW E36, a następnie opiszemy wymianę filtra paliwa. W pierwszych akapitach opiszemy prace na przykładzie silnika benzynowego, w kolejnych na przykładzie silnika wysokoprężnego.
Wymianę filtra powietrza producent zaleca dokonać co dwa lata. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wykonywać to częściej np. co roku. Jeżeli zdecydujemy się na wymianę co dwa lata to warto przeczyścić samą wkładkę w połowie tego okresu (1 rok). Koszt zakupu zamiennika dobrej firmy to wydatek około 30 złotych.

Zobacz też: BMW seria 3 E36 obsługa pasków klinowych

Reklama

Przystępujemy do wymiany. Warto wiedzieć, że w zależności od wersji silnikowej BMW E36, zostały zastosowane różne wkładki powietrza. W silniku 316i, 318i, 318is, 318ti w celu demontażu musimy otworzyć klamry mocujące. Dokładnie są cztery. Teraz zdejmujemy górną pokrywę filtru i wyjmujemy wkład. Wnętrze obudowy zalecamy przetrzeć wilgotną a następnie suchą szmatką.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. W modelach 320i, 323i, 323ti, 325i i 328i wymiana przebiega w trochę inny sposób. Na początku należy wcisnąć lewy i prawy zatrzask specjalnego korytka z wkładem filtry powietrza. Wyjmujemy je a razem z nim wkład. W tym przypadku też zalecamy przeczyszczenie go za pomocą wilgotnej i suchej szmatki. Jeżeli wykonujemy czyszczenie to należy go solidnie wytrzepać. Można używać sprężone powietrze jeśli jest pod niskim ciśnieniem. W innym przypadku może dojść do uszkodzenia.

Przechodzimy do wymiany filtra paliwa w BMW E36. Zaczniemy od silnika benzynowego. Tutaj wymiana przewidziana jest co 80 000 kilometrów. Nie musimy czekać do tego okresu. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wymieniać filtr paliwa co roku, jest to na pewno zdrowe dla naszego silnika. Do przeprowadzenia wymiany będzie nam potrzebny podnośnik samochodowy oraz dwie podstawki. Bardzo przydatne okazują się zaciski do przewodów paliwa.  Do montażu będą nam potrzebne dwie opaski zaciskowe na przewody paliwa.

Reklama

Filtr zamontowany jest w przedziale silnika, na dole po lewej stronie. Pomimo tego, że znajduje się pod maską dostęp jest tylko od dołu auta. Całą operację przeprowadzamy w pomieszczeniu dobrze wentylowanym. Niedopuszczalne jest przeprowadzanie wymiany w pobliżu źródeł ognia. Pierwszy krok to uniesienie przodu auta. Robimy to za pomocą tradycyjnego lewarka i podpieramy samochód na „kobyłkach”.

Teraz zaciskamy przewód elastyczny biegnący z pompy paliwa do filtru. Luzujemy opaskę mocującą i zaciskamy ją drugim zaciskiem. Następnie zdejmujemy przewód elastyczny prowadzący od filtru do rozdzielacza paliwa. W tym momencie odginamy delikatnie opaskę mocującą filtr i wyjmujemy go razem z przewodem. Pozostaje nam wypiąć zacisk i zdjąć przewód z filtru paliwa. Paliwo, które wydostaje się z przewodu zlewamy do pustego naczynia.

Przechodzimy do montażu. Na początku zakładamy na filtr przewód prowadzący do rozdzielacza paliwa. Zaciskamy go dokładnie za pomocą opaski. Teraz wkładamy filtr w opaskę i dokręcamy ją. Należy pamiętać, żeby zachować kierunek przepływu paliwa. Zakładamy drugi przewód na filtr i również zaciskamy go za pomocą opaski. Pozostało nam odpiąć zacisk z przewodu paliwa i uruchomić silnik. Zaciągamy hamulec ręczny, ustawiamy lewarek zmiany biegów na luz i uruchamiamy silnik. Sprawdzamy czy nie ma żadnych wycieków i opuszczamy samochód.

Przechodzimy do silnika wysokoprężnego modelu E36. Tutaj wymianę przeprowadza się co 40 000 kilometrów natomiast odwadnianie co 10 000 km. Filtr umiejscowiony jest pod maską po lewej stornie. Przed rozpoczęciem pracy należy zapewnić sobie puste naczynie do zlania wody. Jeżeli rozlejemy olej na któryś z elementów to należy jak najszybciej wytrzeć takie miejsce do sucha.

Zakładamy na króciec wylotowy przewód elastyczny o średnicy 8 mm i wsadzamy jego koniec do pustego naczynia. Teraz luzujemy śrubę na dole filtru. Zlewamy około 0.2L wody. Musi być widoczne czyste paliwo. Zakręcamy śrubę odwadniającą i uruchamiamy silnik. Wciskamy kilka razy pedał gazu w celu odpowietrzenia całego układu. Sprawdzamy czy nie ma wycieków i zamykamy maskę.

Teraz przedstawimy proces wymiany. Koszt zakupu filtru to wydatek około 60 – 70 złotych. Początek jest taki sam jak w przypadku odwadniania. Najpierw spuszczamy wodą z filtru paliwa sposobem opisanym powyżej. Teraz odkręcamy filtr od  kołnierza. Jeżeli jest zbyt mocno dokręcony możemy się wspomóc kluczem taśmowym do filtrów. W przypadku braku dostępu do takiego narzędzie możemy to wykonać inaczej.

Zobacz też: BMW seria 3 E36: kontrola układu wydechowego

Odkręcamy dwie śruby w górnej części filtru i wyjmujemy je razem z kołnierzem. Teraz ściskamy zatrzaski mocujące i zdejmujemy z filtru przewody doprowadzajże i odprowadzające paliwo. Wyjmujemy złącza elektryczne, ściskamy kołnierz w imadle i odkręcamy filtr. Nowy napełniamy olejem napędowym i przykręcamy do kołnierza. Jeżeli uszczelka się dociśnie to dokręcamy go jeszcze o 1/4 obrotu.

Montujemy filtr razem z kołnierzem i podłączamy przewody paliwowe oraz wpinamy wtyczki elektryczne. Uruchamiamy silnik i udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie sprawdzamy szczelność.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    1 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.