REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra G/Zafira A: przegląd skrzyni biegów i półosi napędowych

Robert Kuśpiel
Opel Astra Fot. Mototarget
Opel Astra Fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym opiszemy czynności, jakie powinniśmy wykonać podczas sprawdzania szczelności skrzyni biegów w Astrze G i Zafirze A. Sprawdzimy poziom oleju w przekładni mechanicznej i automatycznej a na koniec skontrolujemy półosie napędowe.

Opisany niżej przegląd skrzyni biegów i półosi napędowych w Oplach Astra G i Zafirach A należy wykonać co roku. Do wykonania tej pracy nie są potrzebne specjalne narzędzia. Zaczniemy od sprawdzenia półosi napędowych. Do tego wystarczy nam zwyczajny podnośnik razem z podstawkami. Jeżeli mamy dostęp do platformy warsztatowej lub kanału najazdowego zalecamy skorzystanie z takiej opcji. Będzie nam znacznie łatwiej.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: kontrola przedniego zawieszenia i układu kierowniczego

REKLAMA

Pierwszy krok to sprawdzenie osłon gumowych. Najlepiej zrobić to za pomocą dobrej latarki lub lampy warsztatowej. Guma nie może mieć żadnych pęknięć ani porowatości. Jeżeli stwierdzimy pewne nieprawidłowości nie należy czekać z wymianą osłony. W przypadku namierzenia śladów smaru możemy podejrzewać, że występują nieszczelności. Dlatego zalecamy skontrolowanie opasek zaciskowych.

Po takim wstępnym przeglądzie przechodzimy do sprawdzenia skrzyni biegów. Na początku musimy sprawdzić szczelność całej przekładni. W tym celu również potrzeba unieść auto. Jeżeli skrzynia jest sucha to nie należy wykonywać następnych kroków. W przypadku znalezienia śladów oleju musimy zlokalizować źródło wycieków. W tym celu myjemy całą skrzynię środkiem do mycia na zimno. Dostępny w hipermarketach za około 20 złotych.

Następnie sprawdzamy wzrokowo czy nie pojawiły się jakieś pierwsze ślady. Najbardziej narażone miejsca na wycieki to polaczenie silnika ze skrzynią biegów, korek wlewu oleju oraz półosie w miejscu łączenia ze skrzynią. Jeżeli nie ma żadnych śladów to nanosimy na podejrzane miejsca kredę i opuszczamy samochód. Udajemy się na jazdę próbną na dystans około 20 kilometrów. Olej w skrzyni musi się dobrze rozgrzać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Po powrocie unosimy samochód i sprawdzamy czy są widoczne ślady. Jeżeli mamy już określony stan wycieków przystępujemy do kontroli oleju w skrzyni biegów. W poradniku tym zademonstrujemy jak to zrobić na przykładzie mechanicznej i automatycznej przekładni. Zaczniemy od automatu. Na samym początku warto nadmienić, że ta skrzynia jest bardzo wrażliwa na nieprawidłowy stan oleju.

Kontroli dokonujemy poprzez bagnet znajdujący się pod przednią maską. Na początku musimy ostawić samochód na równej powierzchni. Ma to duże znaczenie na prawidłowy odczyt poziomu oleju. Teraz zaciągamy hamulec ręczny i przełączamy dźwignie na wszystkie możliwe tryby pracy. Podczas tej operacji silnik musi non stop pracować. Na koniec ustawiamy w pozycję „P” i nie wyłączamy silnika.

W celu kontroli nie musimy nagrzewać skrzyni. Na bagnecie znajdują się dwie skale. Jedna odpowiada temperaturze 20 stopni natomiast druga 80 stopni. Oczywiście podczas sprawdzania silnik musi non stop pracować.  Kiedy skrzynia jest zimna to wyjmujemy bagnet po około minucie od momentu ustawienia dźwigni w pozycję „P”. Wyjmujemy bagnet, wycieramy go szmatką niepozostawiającą włókien i ponownie zanurzamy.

Prawidłowy poziom jest wtedy gdy olej znajduje się w pobliżu oznaczenia „Max” na skali oznaczonej „+20˚C”. Jeżeli skrzynia biegów jest rozgrzana to po wyjęciu bagnetu prawidłowy poziom powinien znajdować się pomiędzy znakiem „Min” a „Max”. Jeżeli w obu przypadkach stan jest poniżej danych wytycznych to koniecznie należy dolać oleju. Robimy to przez otwór, w którym znajduje się bagnet. Najlepiej robić to przez lejek. Zalecamy używanie oleju dedykowanego przez GM. Nie należy przelewać powyżej górnego poziomu. Doprowadzi do zakłóceń podczas pracy przekładni.

Po zakończonej pracy ustawiamy dźwignię w każdy możliwy tryb pracy i na końcu w pozycję „P”. Teraz wykonujemy jazdę próbną i po powrocie dokonujemy kolejnej kontroli.

Przechodzimy do manualnej przekładni. Tutaj jest brak bagnetu do sprawdzenia oleju w skrzyni. W celu wykonania tej czynności musimy podnieść samochód. Możemy skorzystać z tradycyjnego podnośnika wraz z podstawkami. Jednak pamiętajmy o zachowaniu bezpieczeństwa. Jeśli mamy możliwość skorzystania z kanału lub podnośnika warsztatowego to warto się zdecydować. Praca stanie się bardziej bezpieczna i łatwa.

Teraz odkręcamy korek kontrolny. W silnikach 1.2, 1.4, 1.7 i 1.8 znajduje się one z lewej strony z tyłu skrzyni biegów. W jednostce 2.0 umiejscowiony po przeciwnej, prawej stronie. Prawidłowy stan oleju powinien sięgać dolnej krawędzi otworu. Jeżeli nie wyczuwamy go palcem to należy wsadzić do niego zagięty drut i ocenić na jakim poziomie się znajduje. Jeżeli chcemy dolać brakującą ilość musimy odkręcić śrubę odpowietrzającą.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: sprawdzanie ciśnienia sprężania

Znajduje się ona na pokrywie mechanizmu zmiany biegów. W niektórych modelach znajduje się specjalna osłona, którą należy zdemontować. Olej wlewamy powoli w pewnych odstępach. Należy stale kontrolować poziom oleju. Pamiętajmy, że mija trochę czasu zanim znajdzie się na samym dole. Tutaj również zalecamy oryginalny olej przekładniowy rekomendowany przez GM.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    REKLAMA

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    REKLAMA

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    Czy za narkotyki też można stracić samochód od 14 marca 2024 r.?

    Za prowadzenie po alkoholu kierowca może stracić samochód lub zapłacić wysoką nawiązkę. Co jednak z prowadzeniem pod wpływem środka odurzającego? Czy w tym przypadku również działają przepisy kodeksu karnego dotyczące przepadku pojazdu lub jego równowartości?

    REKLAMA