REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra G/Zafira A: przegląd skrzyni biegów i półosi napędowych

Robert Kuśpiel
Opel Astra Fot. Mototarget
Opel Astra Fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym opiszemy czynności, jakie powinniśmy wykonać podczas sprawdzania szczelności skrzyni biegów w Astrze G i Zafirze A. Sprawdzimy poziom oleju w przekładni mechanicznej i automatycznej a na koniec skontrolujemy półosie napędowe.

Opisany niżej przegląd skrzyni biegów i półosi napędowych w Oplach Astra G i Zafirach A należy wykonać co roku. Do wykonania tej pracy nie są potrzebne specjalne narzędzia. Zaczniemy od sprawdzenia półosi napędowych. Do tego wystarczy nam zwyczajny podnośnik razem z podstawkami. Jeżeli mamy dostęp do platformy warsztatowej lub kanału najazdowego zalecamy skorzystanie z takiej opcji. Będzie nam znacznie łatwiej.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: kontrola przedniego zawieszenia i układu kierowniczego

REKLAMA

Pierwszy krok to sprawdzenie osłon gumowych. Najlepiej zrobić to za pomocą dobrej latarki lub lampy warsztatowej. Guma nie może mieć żadnych pęknięć ani porowatości. Jeżeli stwierdzimy pewne nieprawidłowości nie należy czekać z wymianą osłony. W przypadku namierzenia śladów smaru możemy podejrzewać, że występują nieszczelności. Dlatego zalecamy skontrolowanie opasek zaciskowych.

Po takim wstępnym przeglądzie przechodzimy do sprawdzenia skrzyni biegów. Na początku musimy sprawdzić szczelność całej przekładni. W tym celu również potrzeba unieść auto. Jeżeli skrzynia jest sucha to nie należy wykonywać następnych kroków. W przypadku znalezienia śladów oleju musimy zlokalizować źródło wycieków. W tym celu myjemy całą skrzynię środkiem do mycia na zimno. Dostępny w hipermarketach za około 20 złotych.

Następnie sprawdzamy wzrokowo czy nie pojawiły się jakieś pierwsze ślady. Najbardziej narażone miejsca na wycieki to polaczenie silnika ze skrzynią biegów, korek wlewu oleju oraz półosie w miejscu łączenia ze skrzynią. Jeżeli nie ma żadnych śladów to nanosimy na podejrzane miejsca kredę i opuszczamy samochód. Udajemy się na jazdę próbną na dystans około 20 kilometrów. Olej w skrzyni musi się dobrze rozgrzać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Po powrocie unosimy samochód i sprawdzamy czy są widoczne ślady. Jeżeli mamy już określony stan wycieków przystępujemy do kontroli oleju w skrzyni biegów. W poradniku tym zademonstrujemy jak to zrobić na przykładzie mechanicznej i automatycznej przekładni. Zaczniemy od automatu. Na samym początku warto nadmienić, że ta skrzynia jest bardzo wrażliwa na nieprawidłowy stan oleju.

Kontroli dokonujemy poprzez bagnet znajdujący się pod przednią maską. Na początku musimy ostawić samochód na równej powierzchni. Ma to duże znaczenie na prawidłowy odczyt poziomu oleju. Teraz zaciągamy hamulec ręczny i przełączamy dźwignie na wszystkie możliwe tryby pracy. Podczas tej operacji silnik musi non stop pracować. Na koniec ustawiamy w pozycję „P” i nie wyłączamy silnika.

W celu kontroli nie musimy nagrzewać skrzyni. Na bagnecie znajdują się dwie skale. Jedna odpowiada temperaturze 20 stopni natomiast druga 80 stopni. Oczywiście podczas sprawdzania silnik musi non stop pracować.  Kiedy skrzynia jest zimna to wyjmujemy bagnet po około minucie od momentu ustawienia dźwigni w pozycję „P”. Wyjmujemy bagnet, wycieramy go szmatką niepozostawiającą włókien i ponownie zanurzamy.

Prawidłowy poziom jest wtedy gdy olej znajduje się w pobliżu oznaczenia „Max” na skali oznaczonej „+20˚C”. Jeżeli skrzynia biegów jest rozgrzana to po wyjęciu bagnetu prawidłowy poziom powinien znajdować się pomiędzy znakiem „Min” a „Max”. Jeżeli w obu przypadkach stan jest poniżej danych wytycznych to koniecznie należy dolać oleju. Robimy to przez otwór, w którym znajduje się bagnet. Najlepiej robić to przez lejek. Zalecamy używanie oleju dedykowanego przez GM. Nie należy przelewać powyżej górnego poziomu. Doprowadzi do zakłóceń podczas pracy przekładni.

Po zakończonej pracy ustawiamy dźwignię w każdy możliwy tryb pracy i na końcu w pozycję „P”. Teraz wykonujemy jazdę próbną i po powrocie dokonujemy kolejnej kontroli.

Przechodzimy do manualnej przekładni. Tutaj jest brak bagnetu do sprawdzenia oleju w skrzyni. W celu wykonania tej czynności musimy podnieść samochód. Możemy skorzystać z tradycyjnego podnośnika wraz z podstawkami. Jednak pamiętajmy o zachowaniu bezpieczeństwa. Jeśli mamy możliwość skorzystania z kanału lub podnośnika warsztatowego to warto się zdecydować. Praca stanie się bardziej bezpieczna i łatwa.

Teraz odkręcamy korek kontrolny. W silnikach 1.2, 1.4, 1.7 i 1.8 znajduje się one z lewej strony z tyłu skrzyni biegów. W jednostce 2.0 umiejscowiony po przeciwnej, prawej stronie. Prawidłowy stan oleju powinien sięgać dolnej krawędzi otworu. Jeżeli nie wyczuwamy go palcem to należy wsadzić do niego zagięty drut i ocenić na jakim poziomie się znajduje. Jeżeli chcemy dolać brakującą ilość musimy odkręcić śrubę odpowietrzającą.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: sprawdzanie ciśnienia sprężania

Znajduje się ona na pokrywie mechanizmu zmiany biegów. W niektórych modelach znajduje się specjalna osłona, którą należy zdemontować. Olej wlewamy powoli w pewnych odstępach. Należy stale kontrolować poziom oleju. Pamiętajmy, że mija trochę czasu zanim znajdzie się na samym dole. Tutaj również zalecamy oryginalny olej przekładniowy rekomendowany przez GM.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA