REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW seria 3 E46: wymiana świec zapłonowych

Robert Kuśpiel
Wymiana świec zapłonowych w BMW serii 3 E46.
Wymiana świec zapłonowych w BMW serii 3 E46.

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana świec zapłonowych w BMW 3 E46 jest ważna. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić świece zapłonowe we wszystkich modelach BMW E46.

Producent zaleca wymianę co drugi przegląd dlatego możemy uznać, że wymianę świec przeprowadzamy co dwa lata. Wymiana nie jest zbyt obciążająca dla naszego budżetu. Największy wydatek to zakup świec. W zależności od ilości i ich producenta uwarunkowana jest cena. Ogólnie musimy być przygotowani na wydatek minimum 100 złotych. Do przeprowadzenia całej operacji będą nam potrzebne następujące narzędzia:

REKLAMA

  • Od 4 do 6 świec w zależności od wersji silnikowej
  • Klucz do świec
  • Sprężone powietrze lub odkurzacz
  • Szczypce
  • Opcjonalnie podstawowe klucze

Zobacz też: BMW seria 3 E46: kontrola skrzyni biegów

Podczas tej wymiany oprócz prawidłowego wykonania ważny jest również prawidłowy dobór świec. Udając się do sklepu motoryzacyjnego lub dokonując zakupów poprzez Internet zalecamy podać sprzedawcy dane naszego auta. Bardzo ważny jest rok, rodzaj silnika, kod silnika ewentualnie dodatkowo numer nadwozia. Tylko prawidłowo dobrane świece zagwarantują poprawną pracę naszemu silnikowi.

W poradniku tym przedstawimy 3 grupy silnikowe. W każdej z nich zostanie dokładnie opisany cały proces wymiany świec.

Silnik M43TU

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana filtru paliwa w silniku Diesla

REKLAMA

Zaczynamy od silnika, który występował w modelach 316i i 318i od kwietnia 1998 roku. Na początku drobna uwaga odnośnie samej wymiany świec. Zalecamy ją przeprowadzić kiedy silnik jest stosunkowo zimny i możemy go dotknąć ręką nie narażając naszego ciała na jakiekolwiek poparzenia. Wykręcanie świec przy rozgrzanym silniku może doprowadzić do uszkodzenia gwintu.

Na początku wyłączamy zapłon i otwieramy przednią maskę. Teraz ściągamy nasadki ze świec. Pamiętajmy, żeby nie ciągnąć za przewody. Chwytamy za same końcówki i ciągniemy pionowo do góry. Czyścimy okolice świec za pomocą sprężonego powietrza. Jeżeli nie mamy dostępu do kompresora możemy wykorzystać zwyczajny odkurzacz. On również spowoduje usunięcie zanieczyszczeń. Nie można dopuścić do wprowadzenia ich do otworu po wykręceniu świecy.

Świece wykręcamy za pomocą klucza. Zwracajmy szczególną uwagę, żeby go prosto prowadzić. Nie może być ustawiony pod żadnym kątem do świecy. Jeżeli tak się stanie może dojść do pęknięcia świecy. Po wykręceniu jej sprawdzamy w jakim jest stanie, jeśli jest w oleju to może świadczyć o nieprawidłowej pracy silnika wywołanej przerwami w pracy świecy lub zużyciem pierścieni.

Teraz wkręcamy nowe świece ręcznie do momentu aż dotkną głowicy. Moment dokręcania to 30Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego robimy to na wyczucie. Najlepiej dokręcić je o ¼ obrotu Pozostaje nam wpiąć wszystkie nasadki na świece. Pamiętajmy, żeby nie pomylić kolejności podłączenia.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana oleju silnikowego

Silniki N40, N42, N45, N46

REKLAMA

Opis ten odnosi się do modeli 316i i 318i od czerwca 2001. Pozostałe wersje silnikowe pokrywają się z wyżej opisaną wersją M43TU. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to demontaż filtru przeciwpyłkowego. W tym celu obracamy zamknięcia po bokach przy podszybiu i wyjmujemy pokrywę ciągnąc ją do przodu. Teraz możemy swobodnie wyjąć wkład filtru kabinowego.

Kiedy mamy go na zewnątrz auto to przechodzimy do wymontowania komory powietrza. Znajduje się ona przed filtrem przeciwpyłowym. Na początku odpinamy przewody elektryczne znajdujące się przy jej dolnej części. Pozostało nam odkręcić 4 śruby i możemy demontować dolny fragment komory. Teraz odkręcamy pokrywę (w kształcie kwadratu z zaokrąglonymi rogami) i odchylamy ją. Następnie ściskamy widoczny pierścień z boków i wyjmujemy go.

W tym momencie możemy wyjąć do góry osłonę cewek zapłonowych z gumowych osadzeń. Pozostaje nam odłączyć złącze od cewki zapłonowej. Możemy teraz swobodnie wyjąć cewkę. W taki sposób postępujemy z tymi co pozostały. Odkręcamy świece zapłonowe i oceniamy ich stan jak to zostało przedstawione w powyższym opisie silnika M43TU. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Moment dokręcania pozostaje taki sam 30Nm. Alternatywa metoda (bez klucza dynamometrycznego) również jest taka sama.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana filtru paliwa w silniku Diesla

Silniki M52TU i M54

Chodzi tutaj o modele 320i, 323i, 325i, 330i. W pozostałych modelach postępujemy identycznie jak w silniki M43TU. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to demontaż filtru przeciwpyłkowego. W tym celu obracamy zamknięcia po bokach przy podszybiu i wyjmujemy pokrywę ciągnąc ją do przodu. Teraz możemy swobodnie wyjąć wkład filtru kabinowego.

Kiedy mamy go na zewnątrz auto to przechodzimy do wymontowania komory powietrza. Znajduje się ona przed filtrem przeciwpyłowym. Na początku odpinamy przewody elektryczne znajdujące się przy jej dolnej części. Pozostało nam odkręcić 4 śruby i możemy demontować dolny fragment komory. Następnie zdejmujemy pokrywę od wlewu oleju. Teraz wyjmujemy osłony śrub mocujących i wykręcamy znajdujące się pod nimi śruby pokrywy głowicy cylindrów.

Kolejnym krokiem jest odłączenie złącze od każdej cewki zapłonowej i wykręcamy śrubę, która ją mocuję. Wyjmujemy je i mamy dostęp do świec. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o zamocowaniu wszystkich elementów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA