Kategorie

BMW seria 3 E46: wymiana cieczy chłodzącej

Robert Kuśpiel
Wymiana płynu chłodzącego w BMW serii 3. Fot.Newspress
Wymiana płynu chłodzącego w BMW serii 3. Fot.Newspress
Regularna wymiana płynu chłodzącego zapewnia prawidłowe funkcjonowanie całego układu. Dobre chłodzenie silnika jest bardzo ważne. Oto opis krok po kroku jak wymienić płyn chłodzący we wszystkich modelach BMW E46.

W BMW serii 3 E46 zaleca się wymianę cieczy chłodzącej co 3 lata. Wymianę prowadzimy używając płynu o tym samym kolorze.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: kontrola układu chłodzenia

Co będzie nam potrzebne?

  • Podnośnik
  • Zestaw kluczy nasadowych
  • Płyn chłodniczy
  • Puste naczynie
  • Aluminiowy pierścień uszczelniający 14x18 do korka spustowego

Zalecamy kupno gotowego płynu chłodniczego. Jest on przystosowany zarówno do warunków zimowych jak i letnich. Polecamy wybierać produkty sprawdzonych producentów. 5 litrowa bańka dobrego płynu to wydatek ok. 40zł wzwyż.

Pojemności układu chłodzenia

  • 316i, 318i od września 1998 – 6.0L
  • 316i od czerwca 2001, 318i od września 2001, 320d od kwietnia 1998 – 7.0L
  • 320i, 323i, 328i, 330i, 318d – 8.4L
  • 320d od września 2001 – 9.3L
  • 330d – 10.2L

W czasie prowadzenia wymiany należy uważać, żeby nie rozlewać płynu chłodzącego na paski klinowe. Może to spowodować ich uszkodzenie. Jeżeli mamy samochód z silnikiem Diesla to pamiętajmy o przykryciu go plastikową torbą. Musi być dobrze chroniony przed kontaktem z cieczą chłodzącą. Teraz odkręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego. Robimy to bardzo ostrożnie jeżeli nasz silnik jest ciepły. Istnieje duże ryzyko poparzenia.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana świec zapłonowych

Reklama

Kolejnym krokiem jest uniesienie samochodu. Możemy to zrobić korzystając z podnośnika warsztatowego lub tradycyjnego lewarka. Jednak w takim wypadku pamiętajmy o ustawieniu naszego samochodu na podstawkach. Następnie demontujemy dolną osłonę silnika. W modelach Coupe od września 199, kabriolet od kwietnia 2000, sedan, kombi oraz Compact od grudnia 2000 musimy wymontować płytę usztywniającą ramy zawieszenia. Nie tyczy się to modelu z napędem na wszystkie koła.

Teraz podstawiamy puste naczynie pod chłodnice i odkręcamy korek spustowy. Znajduje się on na dole chłodnicy. Są również modele, w których znajduje się osobny korek spustowy na zbiorniczku wyrównawczym, który również trzeba odkręcić. Będzie nam teraz potrzebne dodatkowe naczynie, które ustawimy pod silnikiem. Wykręcamy korek spustowy w kadłubie silnika. W przypadku problemów ze znalezieniem to znajduje się on pod kolektorem wylotowym. Czekamy do momentu aż spłynie cała ciecz chłodząca.

W tym momencie zakręcamy odkręcone wcześniej korki spustowe używając nowych pierścieni uszczelniających. Montujemy płytę ramy zawieszenia przedniego – jeżeli była zdemontowana oraz dolną osłonę silnika. Przystępujemy do napełnienia i odpowietrzenia układu chłodzenia. Przedstawimy tutaj wszystkie wersje silnikowe opisując dokładnie poszczególne kroki.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana filtru paliwa w silniku Diesla

Silniki M43TU i M52TU

Reklama

Zaczynamy od silników benzynowych o oznaczeniu kodowym M43TU i M52TU. Tyczy się to wersji 316i, 318i, 320i, 323i, 328i od kwietnia 1998roku. Na początku musimy ustawić ogrzewanie samochodu na najwyższy tryb. Dmuchawę ustawiamy na najniższy tryb i przekręcamy kluczyk na zapłon. Teraz należy odkręcić śrubę odpowietrzającą. Znajduje się ona na górze przy chłodnicy, bezpośrednio obok zbiorniczka wyrównawczego.

Wlewamy do niego nowy płyn do momentu aż przez odpowietrznik nie zacznie wypływać płyn pozbawiony pęcherzyków powietrza. Śrubę odpowietrzającą dokręcamy bardzo delikatnie. Teraz uzupełniamy zbiorniczek do pełna i odpalamy samochód. Naciskamy pedał gazu 4 razy. Należy to robić w krótkich odcinkach czasu. Operację tą robimy przy otwartym zbiorniczku wyrównawczym.

W silniku M43TU zakręcamy korek na zbiorniku i nagrzewamy silnik do momentu aż otworzy się termostat. W modelu M52TU nie musimy tego wykonywać gdyż termostat odpowietrzy się samoczynnie. Kontrolę płynu chłodniczego przeprowadzamy po całkowitym ostygnięciu silnika. Ewentualne braki uzupełniamy.

Silniki N40, N42, N45 i N46.

Przechodzimy do silników N40, N42, N45 i N46. Dotyczy to wersji 316i, 318i od czerwca 2001. Początek jest taki sam jak w przypadku opisanym powyżej. Na początku musimy odkręcić śruby odpowietrzające na górze przy chłodnicy, obok zbiorniczka wyrównawczego. W tym przypadku dodatkowo wykręcamy odpowietrzniki na przewodzie ogrzewania, który znajduje się obok filtra oleju.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: kontrola skrzyni biegów

Teraz musimy ustawić ogrzewanie samochodu na najwyższy tryb. Dmuchawę ustawiamy na najniższy tryb i przekręcamy kluczyk na zapłon. Nalewamy do zbiorniczka świeżego płynu do momentu aż we wszystkich odpowietrznikach zacznie wypływać płyn pozbawiony pęcherzyków powietrza. Zakręcamy je i dolewamy płyn chłodniczy nam maksymalną ilość. Uruchamiamy silnik i wciskamy 4 razy na krótko pedał gazu. Najlepiej jakby silnik osiągnął około 5000 Obr/min.

Wyłączamy go i odkręcamy korek i dolewamy brakującą ilość płynu. Zakręcamy zbiorniczek i uruchamiamy silnik. Nagrzewamy go do momentu aż otworzy się termostat. Po tym zabiegu czekamy aż się schłodzi i ponownie dokonujemy kontroli. Jeżeli stan jest nieodpowiedni to dolewamy brakującą ilość płynu.

Silnik M54

Przechodzimy do silników typu M54. Dokładnie chodzi o modele 320i, 325i, 330i od czerwca 2001. Sposób postępowania jest taki sam jak dla silników N40, N42, N45 i N46. Różnica jest taka, że odpowietrznik jest tylko w standardowym miejscu, czyli obok zbiornika wyrównawczego u góry przy chłodnicy. Zasada napełniania układu jest taka sama. Odpowietrzanie termostatu i późniejsza kontrola również przebiega w taki sam sposób.

Silniki M47 i M47TU

Kolejna gama silników to M47 i M47TU. Są to Diesle o sygnaturze 318d i 320d. Tutaj musimy poluzować śruby i zdjąć górną osłonę silnika. Teraz standardowo musimy poluzować odpowietrzniki. Znajdują się one przy chłodnicy obiegu recyrkulacji spalin i przy wymienniku ciepła pomiędzy olejem a płynem chłodzącym. Dodatkowo odkręcamy kolejny odpowietrznik znajdujący się na rurce przy podszybiu na dogrzewaczu.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: kontrola układu hamulcowego

Jeżeli mamy wersję z klimatyzacją automatyczną to mamy do wymontowania jeszcze jeden odpowietrznik. Znajduje się ona pod maską po prawej stronie przy prawy kielichu kolumny. Dokładna jej lokalizacja jest obok elastycznego przewodu, który biegnie do wymiennika ciepła w układzie ogrzewania. Odpowietrzenie w silniku wysokoprężnym wygląda trochę inaczej niż w benzynowym.

W silniku M47 na początku otwieramy zbiorniczek wyrównawczy i uruchamiamy silnik. Musi pracować na biegu jałowym. My ustawiamy temperaturę ogrzewania na maksymalną wydajność. Uzupełniamy zbiorniczek największą możliwą ilością płynu i pozostawiamy go włączonego do momentu aż nie będziemy musieli wykonywać dodatkowych dolewek. Zakręcamy zbiorniczek i wciskamy kilkakrotnie pedał gazu do momentu osiągnięcia prędkości obrotowej rzędu 2000obr/min.

Wyłączam silnik i czekamy około 5 minut i odpalamy go ponownie. Odkręcamy delikatnie korek i sprawdzamy pozom cieczy chłodzącej. W przypadku braku uzupełniamy do odpowiedniego stanu. Gasimy silnik i czekamy aż w zupełności ostygnie. Ponownie wykonujemy kontrolę na zimnym silniku.

W silniku M47TU sprawa wygląda podobnie. Wlewamy płyn do zbiorniczka i zakręcamy odpowietrzniki na przewodzie powrotnym i przy rozwidleniu przewodów przy zbiorniku wyrównawczym kiedy zacznie wypływać ciecz bez pęcherzyków. Napełniamy zbiornik i dokręcamy odpowietrzniki e termostacie chłodnicy i w dopływie wymiennika ciepła. W tym silniku podczas uzupełnienia układu nie wypływa przez nie ciecz.

Zobacz też: BMW E39: plan czynności obsługowych co 20 000 km

Uzupełniamy zbiorniczek największą możliwą ilością płynu i pozostawiamy go włączonego do momentu aż nie będziemy musieli wykonywać dodatkowych dolewek. Zakręcamy go i wciskamy kilkakrotnie pedał gazu do momentu osiągnięcia prędkości obrotowej rzędu 2500obr/min. Teraz odkręcamy zbiorniczek i przy pracującym silniku obserwujemy kiedy przestaną pokazywać się pęcherzyki powietrza na powierzchni płynu. W razie potrzeby dolewamy płynu. Na koniec sprawdzamy czy wszystko dokładnie zamontowaliśmy i zdejmujemy torbę z alternatora.

Silniki M57 i M57TU

Pozostaje nam do omówienia ostatni typ silnika. Jest to najmocniejsza jednostka wysokoprężna, jaka była montowana do modelu E46. Jego sygnatura to M57 i M57TU. Montowany był w modelu 330d. Sposób postępowania jest trochę inny niż w pozostałych silnikach Diesla.

Na początku musimy odkręcamy śrubę mocującą przewód powietrza i wyjmujemy go z osłony filtru powietrza. Teraz możemy zdemontować górną osłonę silnika. Zamocowana jest za pomocą 4 śrub. Kolejnym krokiem jest poluzowanie śruby odpowietrzającej znajdującej się przy zbiorniczku wyrównawczym oraz przy dopływie do chłodnicy. Przed nalaniem płynu musimy poluzować śrubę odpowietrzającą w przewodzie powrotnym biegnącym z układu ogrzewania. Wlewamy ciecz i zakręcamy go kiedy zobaczymy, że wypływa ciecz bez pęcherzyków powietrza.

Z pozostałymi odpowietrznikami robimy tak samo. Otwieramy zbiorniczek wyrównawczy i uruchamiamy silnik. Musi pracować na biegu jałowym. My ustawiamy temperaturę ogrzewania na maksymalną wydajność. Uzupełniamy zbiorniczek największą możliwą ilością płynu i pozostawiamy go włączonego do momentu aż nie będziemy musieli wykonywać dodatkowych dolewek. Zakręcamy zbiorniczek i wciskamy kilkakrotnie pedał gazu do momentu osiągnięcia prędkości obrotowej rzędu 2000obr/min.

Teraz odkręcamy zbiorniczek i uzupełniamy brakujący stan płynu. Gasimy silnik i czekamy aż ostygnie. Po tym czasie sprawdzamy ponownie poziom płynu na zimnym silniku i uzupełniamy ewentualne braki. W silniku M57TU proces ten wygląda podobnie jednak są pewne punkty, które są odmienne dla tych silników.

Zobacz też: Jak dbać o klimatyzację?

Ustawiamy dmuchawą na największą temperaturę i na najniższą wydajność. Wlewamy płyn i odkręcamy odpowietrzniki przy zbiorniczku wyrównawczym i dopływie chłodnicy. Zakręcamy je jak nie będą widoczne pęcherzyki powietrza. Nalewamy płyn do maksymalnego poziomu i zakręcamy zbiorniczek. Odpalamy silnik i pozostawiamy go pracującego przez 5 minut. Wyłączamy go i odkręcamy powoli korek.

Uzupełniamy brakującą ilość płynu i uruchamiamy go na kolejne 5 minut i ponownie powtarzamy tą samą czynność. Na koniec ( silnik M57 i M57TU) zakręcamy dokładnie korek na zbiorniczku i zdejmujemy torbę z alternatora. Przy odpowietrzaniu układu chłodzenia bardzo ważna jest kolejność wykonywanych czynności. Pominięcie któregoś z kroków spowoduje niecałkowite odpowietrzenie układu.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    3 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!