REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana oleju silnikowego

Robert Kuśpiel
Wymiana oleju silnikowego w Volkswagenie Passacie B5/B5FL.
Wymiana oleju silnikowego w Volkswagenie Passacie B5/B5FL.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana oleju nie jest trudną pracą i z powodzeniem możemy wykonać ją sami. W poradniku tym pokażemy jak przeprowadzić wymianę oleju w Passacie B5 i B5FL.

W przypadku Passata B5 i B5FL olej powinien być wymieniany, co 15 000km jednak nie rzadziej niż raz na rok. Pamiętajmy, żeby nie wylewać go w przypadkowe miejsca. Należy oddać go do punktu utylizacji odpadów. Przechowujemy tylko w szczelnie zamkniętych pojemnikach. Do wymiany powinien być stosowany olej tego samego gatunku. Nie zaleca się mieszać olejów różnych rodzajów.

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Passat B5: wymiana termostatu w silniku 1.9 TDI AFN

Co będzie nam potrzebne?

  • Kanał, platforma warsztatowa lub tradycyjny podnośnik
  • Klucze nasadowe
  • Klucz do filtrów (silniki benzynowe: 1.6, 1.8, 2.8) oraz Diesla: 1.9)
  • Naczynie na olej
  • Nowy olej
  • Nowy filtr

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Do wyżej wymienionych narzędzi i materiałów eksploatacyjnych warto dodać krótki komentarz. Całą prace najlepiej wykonać z pozycji kanału lub podnośnika warsztatowego. Można również zdecydować się na tradycyjny podnośnik z podstawkami, jednak będzie to mało przystępne i komfortowe rozwiązanie. Z kluczy nasadowych będzie nam potrzebny 32 (silnik benzynowy 2.3), 36 (silnik Diesla 2.5) do odkręcenia pokrywy filtru oleju, oraz do wszystkich modeli nasadka do wykręcenia korka spustowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana świec zapłonowych

Ilość oleju potrzebnego do wymiany

  • Silnik benzynowy 1.6 i 2.0 AHL, ALZ, AZM – 3.0L
  • Silnik benzynowy 1.6 ADP oraz 1.8 – 3.5L
  • Silnik benzynowy 2.3 AGZ – 3.7L
  • Silnik benzynowy 2.0 ALT – 4.2L
  • Silnik benzynowy 2.3 AZX – 4.7L
  • Silnik benzynowy 2.8 ACK – 5.7L
  • Silnik benzynowy 2.8 ALG, APR, AQD – 6.0L
  • Silnik wysokoprężny 1.9 – od 3.6 do 3.8L
  • Silnik wysokoprężny 2.5 – 5.4L

Przechodzimy do spuszczenia starego oleju. W silnikach Diesla musimy wykonać dodatkowe czynności. W wersji 150km należy wymontować górną osłonę silnika. Następnie odkręcamy śrubę mocującą pokrywę do obudowy filtru. Robimy to za pomocą klucza nasadowego 36. Dalsze czynności są takie same dla każdej wersji silnikowej. Ustawiamy samochód na kanale lub na podnośniku i demontujemy dolną osłonę silnika.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5 FL: wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

REKLAMA

Pod miskę olejową podstawiamy naczynie na pusty olej. Wykręcamy korek spustowy i czekamy aż spłynie cały olej. Wkręcamy go ponownie używając nowych pierścieni uszczelniających. Za pomocą klucza do filtrów odkręcamy filtr (silniki 1.6, 1.8, 2.8, 1.9- 90 i 110km). Wkręcamy nowy wkład do momentu zetknięcia uszczelki z powierzchnią silnika a po tym o ½ obrotu.

W pozostałych wersjach silników wysokoprężnych: 100, 115, 130 i 150km sposób postępowania nieznacznie się różni. W wersji 150km nie należy odkręcać pokrywy gdyż została wymontowana w celu zlania oleju silnikowego. Podobnie sprawa wygląda w wersji 100, 115 i 130km. Podczas montażu wkręcamy pokrywę używając nowych pierścieni uszczelniających.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Trochę inaczej wygląda wymiana filtra w silniku benzynowym 2.3. Po spuszczeniu oleju i zakręceniu korka spustowego nie opuszczamy samochodu (o ile używamy platformy warsztatowej). Filtr oleju znajduje się z boku, bezpośrednio przy misce olejowej. Odkręcamy znajdujący się na nim korek spustowy w celu zlania oleju. Następnie demontujemy jego dolną część. W tym celu chwytamy go kluczem za sześciokątny trzpień lub po obwodzie.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana filtra paliwa, przeciwpyłkowego i powietrza w silniku Diesla

REKLAMA

Wypływający olej wycieramy czystą szmatą. Czyścimy dokładnie kołnierz na obudowie filtru. Nakładamy cienką warstwę oleju na pierścień uszczelniający i wkręcamy dolną część filtru również używając nowego pierścienia uszczelniającego. Wkręcamy korek spustowy w obudowę filtru i opuszczamy samochód. Po takiej wymianie przechodzimy do zalewania silnika nowym olejem. Tyczy się to każdej wersji silnikowej.

Otwieramy pokrywę i wlewamy świeży olej poprzez króciec wlewu w pokrywie głowicy cylindrów. Polecamy wlać najpierw 3/4 nominalnej ilości. Następnie odpalamy silnik i pozwalamy mu się odpowiednio nagrzać. Tutaj ważna uwaga dotycząca uruchamiania silnika. W przypadku wersji turbodoładowanych podczas pierwszego rozruchu po wymianie oleju, silnik powinien pracować na luzie do momentu aż nie zgaśnie kontrolka ciśnienia oleju. Dopiero po osiągnięciu odpowiedniego ciśnienia można wcisnąć pedał gazu. W innym przypadku może dojąć do uszkodzenia turbosprężarki.

Kiedy silnik się nagrzeje sprawdzamy poziom oleju. Jeżeli jest widoczny brak, uzupełniamy stan do znacznika MAX. Pamiętajmy, żeby nie przelać gdyż może to doprowadzić do uszkodzenia uszczelek silnika lub katalizatora. Zanim zamontujemy dolną osłonę warto dokonać sprawdzenia szczelności. Jeśli jest to mały wyciek może być trudny do zlokalizowania. W takim przypadku będziemy musieli umyć dokładnie silnik i pokryć wszystkie miejsca łączenia kredą. Pamiętajmy o przykryciu alternatora np. folią.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5: czyszczenie EGR

Po wymianie warto skontrolować stan oleju po ok. 1000km. Jeżeli zużycie będzie większe należy dokładniej przyjrzeć się naszemu silnikowi. Najprawdopodobniej ma uszkodzone uszczelniacze trzonków zaworów, pierścienie tłokowe lub uszczelnienia w układzie smarowania. W takim wypadku musimy liczyć się z naprawą naszego silnika.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA