REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naprawić poza ASO i nie stracić gwarancji

Naprawić poza ASO i nie stracić gwarancji. Fot. Fotolia
Naprawić poza ASO i nie stracić gwarancji. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawo dopuszcza serwisowanie samochodu poza autoryzowaną stacją obsługi i nie przewiduje za to utraty gwarancji. Jednak, żeby zachować prawo do bezpłatnych napraw w ASO, warsztat nieautoryzowany musi spełniać określone wymogi.

Serwisując samochód poza ASO nie stracisz gwarancji

Od czerwca 2010 roku zaczęły obowiązywać przepisy dotyczące stosowania w sektorze motoryzacyjnym europejskiego prawa o konkurencji.

REKLAMA

REKLAMA

- Zapis obowiązującego obecnie rozporządzenia Komisji UE zakazuje uzależniania ważności gwarancji od tego, czy nabywca danego pojazdu dokonuje napraw i przeglądów w autoryzowanej sieci naprawczej – wyjaśnia Piotr Ciesielski, opiekun kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl – Warto więc pamiętać, że diler nie może zmusić właściciela pojazdu do serwisowania go w sieci ASO. Może jednak zaoferować pakiety przedłużonej gwarancji, pakiety assistance lub inne ubezpieczenia, które w warunkach szczególnych mają zawartą klauzulę, że konieczne jest serwisowanie w ASO. Jest to działanie w pełni zgodne z prawem, warto więc dokładnie zapoznać się z podpisywanymi dokumentami.

Badanie przeprowadzone przez serwis Allegro.pl wykazały, że niecałe 70 proc. konsumentów słyszało o tym rozporządzeniu, ale tylko 23 proc. właścicieli pojazdów w czasie trwania gwarancji zdecydowało się dokonać przeglądu lub naprawy poza siecią ASO.

Najczęstszymi powodami wymienianymi przez osoby, które słyszały o unijnych wytycznych, ale nie korzystają z możliwości serwisowania pojazdów na gwarancji poza siecią autoryzowanych serwisów są: „nieznajomość aktów prawnych, które regulują to zagadnienie” oraz „strach przed utratą gwarancji”.

Wśród 33 proc. ankietowanych, którym nieznane są obowiązujące rozporządzenia Komisji UE zaledwie 14 proc. nie wyraziło zainteresowania korzystania z dodatkowych przywilejów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jakich używanych części nie wolno montować w samochodzie?

Jakie wymogi musi spełniać warsztat nieautoryzowany, by po skorzystaniu z jego usług nie stracić gwarancji

REKLAMA

- Zanim wybierzemy się do warsztatu niebędącego w autoryzowanej sieci danego producenta, warto sprawdzić, jakie kryteria jakościowe określił on dla ASO. Jeżeli serwis niezależny spełnia te warunki nie utracimy gwarancji – wyjaśnia Piotr Ciesielski – Trzeba więc wybrać taki warsztat, który ma odpowiednie wyposażenie, a procedura i technologia napraw jest zgodna z tą, którą jest wykorzystywana w serwisach autoryzowanych.

Podczas wizyty w warsztacie niezależnym warto zadbać, aby w książce serwisowej pojazdu znalazły się odpowiednie wpisy, które będą potwierdzone posiadanymi rachunkami, fakturami lub potwierdzeniami wykonania danej usługi. Ważnym elementem całej dokumentacji będą również wydruki z komputera diagnostycznego oraz numery katalogowe części oraz specyfikacje wymienianych płynów.

Skompletowanie całej dokumentacji związanej z serwisowaniem samochodu poza siecią ASO jest o tyle ważne, że jeżeli serwis autoryzowany odmówi naprawy pojazdu w ramach gwarancji, należy niezwłocznie zażądać, aby decyzja i argumenty zostały przedstawione na piśmie. Należy bowiem pamiętać, że producenci mają prawo do takiej odmowy, jeżeli udowodnią, że bezpośrednią przyczyną powstania usterki jest przegląd lub naprawa przeprowadzone wadliwie lub niezgodnie ze specyfikacją ustaloną przez producenta.

Zobacz też: Czy płyny eksploatacyjne mogą się przeterminować?

- Co więcej, mamy prawo udać się do dowolnego warsztatu (również ASO) z częściami zamiennymi zatwierdzonymi przez producenta kupionymi na przykład w serwisie Allegro.pl i zlecić ich montaż. W tej sytuacji, jeśli zachowana zostaje procedura i technologia montażu zalecana przez producenta, również nie stracimy gwarancji – dodaje Piotr Ciesielski, opiekun kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl.

Wybierając warsztat niezależny zadbajmy o to, aby użył zatwierdzonych przez producenta części zamiennych. To niezwykle ważne, aby nie stracić gwarancji. Tak zwane oryginalne części nie muszą być zapakowane w opakowanie z logo producenta samochodów, wystarczy jeżeli będą zgodne z normami producenta. Sprawa dotyczy zarówno zamienników, jak i podzespołów tak zwanego „pierwszego montażu”.

Na koniec warto pamiętać, że możemy dokonywać poza siecią ASO naprawy pozagwarancyjne, ale bezpłatne naprawy gwarancyjne muszą już być wykonywane w sieci autoryzowanych warsztatów.

Źródło: materiały prasowe Allegro.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA