REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Styl jazdy, a żywotność silnika

Tomasz Korniejew
Styl jazdy, a żywotność silnika. fot. Fotolia
Styl jazdy, a żywotność silnika. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zbyt dynamiczna jazda na nierozgrzanym jeszcze silniku znacznie skraca żywotność jednostki napędowej. Jakie jeszcze mogą być skutki stylu jazdy, który zazwyczaj stosują niecierpliwi kierowcy?

Zmotoryzowani wykazujący dużą nadpobudliwość podczas prowadzenia samochodu muszą się liczyć z tym, że ich agresywny styl jazdy przekłada się na szybsze zużycie poszczególnych podzespołów samochodu. Począwszy od silnika, a na sprzęgle, przegubach i dwumasowym kole zamachowym kończąc.

REKLAMA

Czym skutkuje zbyt dynamiczna jazda, gdy silnik nie jest rozgrzany?

Właściciele samochodów, którzy nie biorą na poważnie rad producentów samochodów odnośnie optymalnej temperatury pracy dla jednostki napędowej musza się liczyć ze znacznym skróceniem okresu jej bezawaryjnej eksploatacji.
Kierowcy, którzy wykorzystują pełną moc silnika w przypadku, gdy jest jeszcze zimny muszą zdawać sobie sprawę, że zimny silnik nie jest właściwie smarowany. Krążący w nim niedostatecznie rozgrzany olej nie osiąga jeszcze odpowiednio wydajnych właściwości smarujących. W takich warunkach niedostatecznie smarowane są nie tylko cylindry lecz również pozostałe części ruchome jednostki napędowej. Przy czym warto zdać sobie sprawę, że temperatura rozgrzania silnika nie jest jednoznaczna z temperaturą cieczy smarującej. Dlatego istotne jest, by nie wkręcać silnika powyżej (2500 obr./min. w przypadku Diesli oraz 3000 obr./min w przypadku silników benzynowych) zanim jednostka nie osiągnie optymalnej temperatury pracy.
Nie można zapominać, że także jazda na zbyt niskich obrotach jest szkodliwa dla jednostek napędowych, a zwłaszcza w sytuacji gdy silnik nie osiągnął jeszcze optymalnej temperatury pracy.

Zobacz też: Błędy w używaniu kierunkowskazów

Zbyt wczesne wyłączenie jednostki napędowej

Właściciele pojazdów powinni wykazywać się cierpliwością również przed wyłączeniem jednostki napędowej. Dotyczy to zwłaszcza samochodów wyposażonych w turbosprężarki. W instrukcjach obsługi samochodów można wyczytać zalecenia z zakresu obsługi pojazdu, w których producenci zwracają uwagę, by po dłuższej jeździe z wykorzystaniem wyższych obrotów silnika przed zgaszeniem jednostki napędowej odczekać nawet do dwóch minut (nie krócej niż 20 sekund).
Czas pracy na wolnych obrotach jest potrzebny do schłodzenia m.in. układu doładowania powietrza. Właściciele pojazdów, którzy nie stosują się do tych zaleceń muszą się liczyć z rychłą perspektywą awarii turbosprężarki.

Zobacz też: Poradnik dobrego kierowcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Styl zmiany biegów a awaria koła dwumasowego

Niewielu zmotoryzowanych zdaje sobie sprawę, że szybka zmiana biegów z gwałtownym puszczaniem pedały sprzęgła nie świadczy o ich doskonałej technice jazdy, ale może poskutkować kosztowną awarią.
Zbyt gwałtowne puszczanie sprzęgła niemalże bezpośrednio przyczynia się do usterki dwumasowego koła, a zbyt gwałtowne szarpanie dźwignią biegów skutecznie i drastycznie skraca żywotność synchronizatorów.
Co więcej, gwałtowne ruszanie samochodem z miejsca, zwłaszcza przy skręconych kołach ogromnie przeciąża przeguby napędowe. W skrajnych przypadkach może dojść do ukręcenia przegubu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA