Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ViaTOLL: co to jest i gdzie kupić?

ViaTOLL: co to jest i gdzie kupić?
ViaTOLL: co to jest i gdzie kupić?
Operator systemu viaTOLL
Dziś przygotowaliśmy dla was pakiet wiedzy dotyczącej systemu viaTOLL. Co to jest, w jaki sposób działa i gdzie można kupić urządzenie viaBOX?

ViaTOLL - co to jest i kogo obowiązuje?

ViaTOLL to nic innego jak system elektronicznej i bezdotykowej płatności za przejazd drogami krajowymi - zastąpił winiety. Środki uzyskane w ten sposób trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego. Systemowi ViaTOLL podlegają przede wszystkim pojazdy samochodowe lub zespoły pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącym powyżej 3,5 tony. Czemu? Bo to one muszą opłacać nie tylko przejazd autostradami. Co z pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony? W ich przypadku przystąpienie do ViaTOLL jest dobrowolne, a opłaty są naliczane wyłącznie na płatnych odcinkach autostrad.

Zobacz również: Międzynarodowe prawo jazdy - kiedy będzie potrzebne?

Kto obsługuje viaTOLL?

Początkowo instytucją odpowiedzialną za system vaiTOLL była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. To zmieniło się jednak w listopadzie roku 2018. To wtedy rola operatora została przypisana Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego. Zmiana instytucji nie oznaczała właściwie żadnej zmiany dla funkcjonowania samego systemu. Pozostały te same urządzenia, zasady i wysokości opłat. Pozostała również ta sama forma kontaktu. Tym samym operator viaTOLL utrzymał numer infolinii (0 800 101 101, +48 22 521 10 10), adres mailowy (info@viatoll.pl) i adres korespondencyjny (skrytka pocztowa 528, Poznań 9, 60-967 Poznań).

System viaTOLL

viaTOLL

Operator systemu viaTOLL

Mapa viaTOLL - autostrady, drogi szybkiego ruchu, drogi krajowe

W przypadku pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony mapa viaTOLL zawiera nie tylko płatne odcinki autostrad. Znajdują się na niej także drogi szybkiego ruchu oraz drogi krajowe. Które? Oto pełna lista dróg objętych systemem - przy czym vaiTOLL obowiązuje wyłącznie na fragmentach tych dróg:

  • ViaTOLL - mapa autostrad:
    • A1
    • A2
    • A4
    • A6
    • A8
    • A18
  • ViaTOLL - mapa dróg szybkiego ruchu:
    • S1
    • S2
    • S3
    • S5
    • S6
    • S7
    • S8
    • S10
    • S11
    • S12
    • S14
    • S17
    • S19
    • S22
    • S52
    • S61
    • S74
  • ViaTOLL - mapa dróg krajowych:
    • DK6
    • DK7
    • DK10
    • DK18
    • DK24
    • DK50
    • DK60
    • DK77
    • DK79
    • DK81
    • DK90
    • DK91
    • DK92
    • DK94

Zobacz również: Jak wymienić prawo jazdy? Instrukcja krok po kroku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ViaTOLL: kalkulator opłat

Automatyczny system poboru opłat drogowych jest wygodnym rozwiązaniem głównie dla kierowców pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony. Nie muszą oni - identycznie jak w poprzednim systemie - kupować winiet na stacjach benzynowych, a do tego w przypadku autostrad mogą poruszać się bez zbędnego oczekiwania na bramkach poboru opłat. Kierowca podczas planowania trasy przejazdu, może też sprawdzić ile wyniosą go na pokonanym odcinku opłaty drogowe. W tym celu powinien skorzystać z opcji viaTOLL kalkulator dostępnej na stronie internetowej operatora.

Czy autostrada A1 koło Łodzi jest przejezdna?

viaTOLL

Łukasz Jóźwiak

GDDKiA

Opłaty dla osobówek

Opłaty dla osobówek w ramach systemu viaTOLL są pobierane wyłącznie na płatnych odcinkach autostrad. Mowa w tym przypadku o szlaku A2 na odcinku Konin - Stryków oraz A4 na odcinku Bielany Wrocławskie - Sośnica. Bardzo ważne jest to, że wysokość stawek w punktach elektronicznego poboru opłat jest identyczna, jak w przypadku płatności w bramce. W pierwszym przypadku prowadzący zapłaci maksymalnie 9,9 zł, a drugim 16,2 zł.

Zobacz również: Samochód osobowy z przyczepą a viaTOLL

Opłaty dla pojazdów ciężarowych

Opłaty dla pojazdów ciężarowych w przypadku systemu viaTOLL zależą od kilku czynników. Pierwszym jest rodzaj drogi krajowej, po której porusza się samochód. Drugim norma emisji spalin silnika. Opłata jest naliczana za każdy pokonany kilometr. A wysokość poszczególnych stawek przedstawiają tabele poniżej.

Wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy A i S lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną

Kategoria pojazdu

Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej (w zł)

Klasy pojazdów w EURO w zależności od limitów emisji spalin (1)

max. EURO 2

EURO 3

EURO 4

min. EURO 5

Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej (2) powyżej 3,5 t i poniżej 12 t

0,40

0,35

0,28

0,20

Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej (2) co najmniej 12 t

0,53

0,46

0,37

0,27

Autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej

0,40

0,35

0,28

0,20

Wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy GP i G lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną

Kategoria pojazdu

Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej (w zł)

Klasy pojazdów w EURO w zależności od limitów emisji spalin (1)

max. EURO 2

EURO 3

EURO 4

min. EURO 5

Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej (2) powyżej 3,5 t i poniżej 12 t

0,32

0,28

0,22

0,16

Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej (2) co najmniej 12 t

0,42

0,37

0,29

0,21

Autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej

0,32

0,28

0,22

0,16

Gdzie kupić? Punkty dystrybucji urządzeń viaAUTO oraz viaBOX.

Zarządca systemu viaTOLL zaplanował punkty obsługi klienta urządzeń viaAUTO oraz viaBOX w taki sposób, aby były one maksymalnie łatwo dostępne dla użytkowników. Wybór w sposób oczywisty padł zatem na sieć stacji benzynowych. W chwili obecnej punkty viaTOLL to siatka blisko 190 placówek Orlenu, BP, Lotosa czy Circle K. Zalety takiego rozwiązania? Stacje benzynowe raz, że są zlokalizowane w ramach sieci dróg, na których obowiązują zasady poboru opłat, a dwa że gwarantują w większości całodobową obsługę.

Stacje PKN Orlen będą zasilane energią słoneczną

viaTOLL

PKN Orlen

W punktach dystrybucji systemu viaTOLL można:

  • dokonać wstępnej i pełnej rejestracji urządzeń viaBOX,
  • doładować saldo umowy, aby system opłat drogowych działał bez problemów,
  • sprawdzić stan konta użytkownika,
  • zgłosić np. kradzież systemu lub nieprawidłowe działanie.

Zobacz również: Płatność za autostradę? Z Yanosikiem opłata będzie pobrana automatycznie!

ViaTOLL: gdzie zamontować urządzenie?

Podstawowe pytanie brzmi: gdzie zamontować urządzenie? Wraz z viaBOX kierowca otrzymuje dokładną instrukcję obsługi. Zasada jest jednak jedna - urządzenie należy wkleić na szybie tak, aby nie utrudniać poboru opłat. W przypadku samochodów osobowych najlepiej w okolicy lusterka wstecznego - wtedy nie będzie ograniczać widoczności. W przypadku większych pojazdów w dolnej części szyby - mniej więcej w środkowej jej części. Przed wklejeniem viaBOX kierowca powinien jedynie wytrzeć powierzchnię do sucha. Najlepiej też wklejać urządzenie w sytuacji, w której temperatura na zewnątrz nie przekracza 15 stopni Celsjusza.

Rejestracja w systemie viaTOLL i pierwsze logowanie

Rejestracja w systemie viaTOLL wymaga w pierwszej kolejności podania danych identyfikacyjnych firmy. Konieczne jest wskazanie nazwy, formy prawnej prowadzenia działalności, kraju rejestracji, numeru KRS (jeżeli występuje) oraz numeru NIP. Wstępnej, jak i pełnej rejestracji można dokonać w punktach obsługi klienta w całym kraju.

Logowanie viaTOLL nie jest takie proste za pierwszym razem. Instrukcja również nie jest mocno skomplikowana. Klient musi wprowadzić dane uzyskane na drodze procesu rejestracji - głównie viaTOLL login. Następnie panel do logowania wymusi na nim zmianę hasła - to powinno zawierać co najmniej 8 znaków. Następnie należy powtórzyć logowanie - tym razem z użyciem nowego hasła i tym razem zmieniając nadaną z góry nazwę użytkownika. Gdy i hasło, i nazwa użytkownika zostaną nadane na nowo, kierowca lub operator spedycyjny mogą korzystać z opcji viaTOLL logowanie, a system zdalnego poboru opłat zaczyna działać bez problemów.

Zobacz również: Jazda bez dowodu rejestracyjnego. Co w razie odholowania auta?

Jak sprawdzić stan konta viaTOLL?

Kierowca może na kilka sposobów sprawdzić stan konta przedpłaconego viaTOLL. Pierwszym i najłatwiejszym jest skorzystanie z viaTOLL kontakt i wysłanie smsa na dedykowany numer +48 661 001 101. Wiadomość powinna zawierać następujący format: saldo.nr_klienta.nr_umowy. Po drugie kierowca ma możliwość skorzystania z aplikacji wgranej do telefonu. Ta daje możliwość bieżącego kontrolowania stanu konta, a do tego umożliwia też np. doładowanie konta przy pomocy karty płatniczej czy sprawdzenie jak wygląda mapa viaTOLL. Trzeci ze sposobów wymaga wizyty na stacji benzynowej pełniącej rolę punktu dystrybucji. Jej pracownik również ma możliwość podejrzenia wysokości pobranych opłat i pozostałych środków.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

    Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

    Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

    Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

    Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

    Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

    Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...