REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Te nawyki niszczą Twoje auto. Sprawdź czego się wystrzegać

Top 10: Te nawyki niszczą Twoje auto. Sprawdź czego się wystrzegać
Top 10: Te nawyki niszczą Twoje auto. Sprawdź czego się wystrzegać
Yanosik

REKLAMA

REKLAMA

Z pozoru błahe sprawy mają ogromny wpływ na stan auta. Jakich nawyków się wystrzegać, by samochód "żył długo i szczęśliwie” bez zbędnych i kosztownych wizyt u mechanika? Oto 10 grzechów każdego kierowcy, które prowadzą do usterek w samochodzie.

Wiele awarii w aucie zależy od czynności wykonywanych przez samych kierowców. Jeden nawyk, który stosowany jest od lat może doprowadzić do kosztownych napraw. Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek przygotowaliśmy listę grzechów popełnianych przez zmotoryzowanych, które mogą doprowadzić do poważnych w skutkach usterek w samochodzie - komentuje Paweł Bahyrycz, Yanosik.

REKLAMA

Jakie nawyki są gehenną dla Twojego samochodu? Kłopoty mogą zacząć się już od uruchomienia auta.

Dynamiczna jazda na nierozgrzanym silniku

Wielu kierowców zaraz po włączeniu silnika dodaje gazu i doprowadza do jego wysokich obrotów. Niestety takie działanie, chodź przyśpieszy nagrzanie lub schłodzenie wnętrza auta, szkodzi silnikowi. Jeśli nie chcesz doprowadzić do szybszego zużycia “serca” auta, warto po uruchomieniu samochodu przez pierwsze kilka minut jazdy unikać większych obrotów i obciążeń. W ten sposób olej dotrze do wszystkich części silnika.

Zobacz również: Jak długo należy rozgrzewać silnik?

Jazda z ręką na dźwigni zmiany biegów

Częstą praktyką kierowców jest ciągłe trzymanie ręki na drążku służącym do zmiany biegów. Nawet niewielki, ale nieustanny nacisk powoduje zużycie wybieraka w skrzyni biegów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jazda z nogą na sprzęgle

Niektórzy kierowcy mają w zwyczaju trzymanie nogi na pedale sprzęgła podczas jazdy, bo tak jest im wygodniej. Podobnie jak w przypadku skrzyni biegów, taki niepozorny nacisk może doprowadzić do przedwczesnego zużycia sprzęgła i bardzo kosztownej usterki.

Zobacz również: Top 8: Dlaczego nowoczesne benzyniaki nie są tak trwałe? Oto powody!

Nierozgrzewanie i niechłodzenie turbosprężarki

Zaczynanie jazdy na wysokich obrotach i szybkie gaszenie auta po zakończonej podróży nie jest korzystne dla turbosprężarki. Ta część samochodu jest bardzo wrażliwa na jakość oleju oraz zmiany temperatury. Właściwą praktyką jest łagodna jazda przez pierwsze minuty od uruchomienia silnika. Taki “manewr” warto powtórzyć przed dotarciem do punktu docelowego i np. jeśli to możliwe to przez ostatni kilometr poruszać się na niskich obrotach lub odczekać chwilę na parkingu z włączonym silnikiem. Turbosprężarka chłodzi się również w trakcie parkowania.

Jazda zimą na głębokiej rezerwie

Jazda na resztkach paliwa nie jest najlepszym pomysłem, szczególnie zimą. Kiedy w nocy panują minusowe temperatury to para wodna, która wpływa tam przez zawory i przewody odpowietrzające, zamarza. Drobinki powstałego w ten sposób lodu mogą doprowadzić do zablokowania układu paliwowego. Prowadzenie auta na głębokiej rezerwie może też doprowadzić do zatarcia pompy paliwowej.

Zobacz również: Jazda na rezerwie i jej wpływ na pompę paliwa

Niemycie auta

Często słyszy się o tym, żeby zimą unikać myjni. W rzeczywistości powinno być zupełnie odwrotnie: w okresie zimowym auto nie tylko można, ale nawet należy myć. Z jednym warunkiem: jeśli panują temperatury ujemne to samochód po umyciu należy dokładnie osuszyć. Podczas silnego mrozu warto wystrzegać się myjni bezdotykowych, gdyż woda dostająca się do zamków zamarza. Lepiej skorzystać z myjni automatycznej lub myć auto kiedy temperatura jest na plusie.

Zostawianie auta na noc na hamulcu ręcznym (zimą)

Obecne praktyki uczą, by po zakończonej jeździe zostawić auto na luzie z zaciągniętym hamulcem ręcznym. Taki zwyczaj nie stanowi problemu wśród nowych aut, natomiast w przypadku starszych samochodów i postoju zimą może to rodzić pewne problemy. W znacznej części aut hamulec ręczny składa się z systemu dźwigienek i linek. Osłony linek mogą z czasem stracić szczelność i do środka dostanie się woda. Wtedy często dochodzi do zablokowania ręcznego i tym samym tylnych kół. Dla kierowcy oznacza to, że nie będzie mógł ruszyć z miejsca.

Dokręcanie kierownicy aż do oporu

Najczęściej podczas parkowania kierowcom zdarza się skręcać kierownicą aż do momentu, w którym ta stawia opór. To na ogół kończy się uderzeniem lub szarpnięciem. Powtarzanie tej czynności sprawia, że szybciej zużywają się elementy przekładni i pojawia się luz.

Zobacz również: Łożysko kolumny McPhersona: objawy awarii, opis, wymiana

Hamowanie tuż przed i na samym progu zwalniającym

Zaleca się nie hamować tuż przed samym progiem, prędkość należy wytracać wcześniej i powoli wjechać na “przeszkodę”. Dlaczego? Podczas hamowania auto pochyla się do przodu, co może prowadzić do problemów z zawieszeniem. Znajdując się na samym progu również nie powinno się hamować. Użycie w tej sytuacji hamulca może spowodować uszkodzenie elementów układu hamulcowego.

Holowanie auta z automatyczną skrzynią biegów

REKLAMA

Auta z automatyczną skrzynią biegów z reguły nie można holować - konkretne informacje w tej sprawie można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu. Holowanie wbrew zakazowi oznacza kilka możliwych usterek. Przede wszystkim przekładnia może się przegrzać. Poza tym możliwe jest uszkodzenie zbiornika oleju - przez to smarowidło wycieknie, a po rozruchu skrzynia zatrze się. Naprawa? Ta będzie warta tysiące złotych.

Do zasad z powyższej listy powinien stosować się każdy kierowca, któremu zależy na dobrym stanie swojego samochodu. W ten sposób właściciele aut zaoszczędzą pieniądze i czas poświęcony na naprawy.

Źródło: Materiały prasowe Yanosik.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA