REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Objawy usterek. Co oznaczają dźwięki występujące podczas jazdy?

mechanik naprawa auta awaria Fot. Fotolia
mechanik naprawa auta awaria Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dbanie o auto to nie tylko mycie nadwozia i tankowanie. To też wsłuchiwanie się w dźwięki jego pracy. Objawy usterek często są bowiem… akustyczne! Jak rozpoznać najpopularniejsze awarie?

Pisk dochodzący spod maski

Jeżeli zaraz po rozruchu silnika, ewentualnie w czasie jazdy spod maski dochodzi głośne piszczenie, może to oznaczać zużycie paska wielorowkowego. Pasek piszczy, bo ślizga się na elementach prowadzących. Usterka nie jest poważna. Paski zużywają się bowiem okresowo, kosztują nawet kilkanaście złotych i powinny być wymieniane np. razem z olejem. Czemu awaria paska klinowego może być brzemienna w skutkach? Jego zadaniem jest napędzanie osprzętu. Po zerwaniu lub ześlizgnięciu paska jednostka straci ładowania, a auto wspomaganie układu kierowniczego czy klimatyzację.

REKLAMA

Metaliczny stukot

Metaliczny stukot dochodzący spod maski jest jednym z najgorszych objawów, jakie kierowca może usłyszeć podczas jazdy. Najczęściej wiąże się bowiem z tym, że wewnątrz jednostki napędowej ustało właśnie smarowanie. Powód? Jest zbyt mało oleju, uszkodził się napęd pompy olejowej lub po prostu zużyły się ruchome elementy silnika. Taka usterka jest o tyle tragiczna, że oznacza naprawdę duże koszty. Czasami bowiem zniszczenia są na tyle duże, że silnika nie opłaca się naprawiać. Dużo tańsza okazuje się wymiana np. na używany motor przełożony z innego auta.

Pisk na zewnątrz

Hamulce piszczą w czasie jazdy? To wiąże się na ogół z dwoma powodami. Po pierwsze może być tak, że kierowca zamontował w aucie słabej klasy klocki. Te często mają wysoką zawartość opiłków. Po drugie piszczenie pojawia się też wtedy, gdy granicznie zużyte są tarcze hamulcowe. Wyeksploatowanie można poznać m.in. po głębokich rowkach występujących na powierzchni tarczy i oznacza konieczność wymiany elementów na nowe. Piszemy elementów, bo w zestawie z tarczami wymienia się klocki hamulcowe.

Zobacz również: Awaria silnika wycieraczek. I co wtedy?

Wyraźnie słyszalne tarcie podczas hamowania

Hamulce w samochodzie powinny pracować bezdźwięcznie. Jeżeli w trakcie zwalniania do uszu kierowcy dobiega wyraźnie słyszalne tarcie, to może oznaczać graniczne zużycie klocków hamulcowych, ewentualnie korozję tarcz. Obydwa problemy wymagają ingerencji mechanika. Na zużytych klockach nie można kontynuować jazdy, bo osłabia się siła hamowania. Korozja z kolei powoduje, że hamulce mogą „stanąć” - np. po zaciągnięciu ręcznego na postoju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Głośne uderzenia występujące w czasie pracy zawieszenia

Jeżeli podczas pokonywania nierówności z okolicy przedniego lub tylnego zawieszenia dochodzą hałasy, w ten sposób zwiastowane jest zużycie jednego z elementów resorowania. W tej chwili ciężko wskazać konkretną część - może to być bowiem łącznik stabilizatora, tuleja wahacza lub np. tuleja belki. Rozstrzygnięcie w kwestii elementów wymagających wymiany, może przynieść opinia mechanika lub diagnosty. Jeżeli chodzi o koszty, cena ewentualnej naprawy może sięgnąć od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych. Wszystko zależy od klasy pojazdu i stopnia zaawansowania konstrukcji resorowania.

Bezwładne uderzenia w czasie pokonywania nierówności

W sytuacji, w której po pokonaniu nierówności któreś z kół zaczyna bezwładnie podskakiwać, spokojnie można mówić o granicznym zużyciu amortyzatorów. Konieczna jest ich wymiana, bowiem auto w takim stanie nie gwarantuje właściwej trakcji ani w czasie pokonywania zakrętu, ani w czasie hamowania. Nowe amortyzatory maja zróżnicowane ceny. Element dedykowany Fiatowi Seicento kosztuje już 50 złotych. W przypadku kompaktów segmentu C standardem jest raczej kwota na poziomie 100 - 150 złotych za sztukę.

Zobacz również: Top 10: Usterki samochodów z LPG. Jakie awarie mogą się zdarzyć?

Hałas pochodzący z okolicy opon

Może zdarzyć się tak, że podczas jazdy w aucie zaczynają buczeć opony. Hałas generowany przez ogumienie staje się głośniejszy wraz ze wzrostem prędkości. Co to może oznaczać? Zazwyczaj jest to objawem usterki nazywanej ząbkowaniem opon. Polega to na tym, że kolejne klocki na kole są ścierane w nierównomierny sposób. W ten sposób na bieżniku tworzą się zęby, które są wyraźnie wyczuwalne np. po przejechaniu dłonią po bieżniku. Wyząbkowanych opon nie da się naprawić. Można w zamian usunąć usterkę powodującą ząbkowanie przed wymianą ogumienia na nowe. Co to może oznaczać? Chociażby naprawdę niesprawnych elementów zawieszenia czy prawidłowe ustawienie geometrii kół.

Mocne buczenie dochodzące z okolicy kół

Objawy usterki łożyska koła są podobne do tych, które występują przy wyząbkowanych oponach. Pojawia się wyraźne buczenie, które intensywność rośnie wraz ze wzrostem prędkości. Jak zatem rozpoznać zużycie łożyska? Wystarczy skręcić kierownicą na boki. Wtedy hałas powinien na chwilę ustać. Łożyska zużywają się w sposób naturalny. Ich uszkodzenie zazwyczaj nie jest wynikiem działania kierowcy. Ceny nowych części są zróżnicowane - wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Najdroższe są te łożyska, które zostały zintegrowane np. z tarczą hamulcową.

Głośna praca silnika

Zauważyliście może, że od kilku dni samochód bardzo głośno pracuje zaraz po rozruchu? To może być usterka układu wydechowego. W takim przypadku dźwięki generowane wewnątrz silnika nie są właściwie wyciszane w tłumiku. Podwyższona głośność to jednak dopiero pierwszy z problemów. Układ wydechowy w wyniku korozji nie gwarantuje też właściwego odprowadzania spalin. A to oznacza, że może powodować np. podwyższone zużycie paliwa, osłabione osiągi czy przedostawanie się gazów wydechowych do kabiny pasażerskiej. Poza tym pojazd nie spełnia warunków technicznych i staje się bardziej toksyczny dla środowiska.

Zobacz również: Top 10: Dlaczego diesel kopci? Powodów może być kilka!

"Dieslowski" rozruch w benzyniaku

"Dieslowski" rozruch polega na tym, że na kilka sekund po odpaleniu silnika, motor zaczyna terkotać. Z jaką usterką może to być związane? W przypadku jednostek wyposażonych w układ zmiennych faz rozrządu może to oznaczać uszkodzenie wariatora przełączającego fazy. Problem jest o tyle duży, że nowa część może kosztować nawet 1000 złotych. Skąd biorą się tego typu uszkodzenia? Jednym z powodów może być długotrwała jazda ze zbyt niskim poziomem oleju w silniku.

Jak uniknąć poważnych usterek?

Kierowca powinien przede wszystkim cały czas dbać o stan techniczny pojazdu. Co to oznacza? Nie tylko konieczność wykonywania corocznego badania technicznego, ale też regularnie wymieniać olej i filtry oraz na bieżąco usuwać występujące usterki. Czemu to takie kluczowe? W samochodzie niestety jest tak, że prowodyrem do powstania dużego uszkodzenia często jest mała i ignorowana przez prowadzącego usterka. Dobrym przykładem są chociażby nieszczelności w układzie chłodzenia. Te oznaczają wymianę wartego często kilka złotych wężyka i płynu. Gdy jednak właściciel auta zignoruje problem, może dojść do przegrzania sinika. W takim przypadku remont kosztuje około 3 tysięcy złotych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA