REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co czyni auta bardziej ekologicznymi?

Piotr Czerniakowski
Skoda Fabia GreenLine Fot. Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia GreenLine Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Effecient Dynamics, Bluemotion, GreenLine... coraz częściej do standardowych nazw modeli dodawane są określenia, które dla większości użytkowników aut brzmią dość enigmatycznie. Wiadomo, że chodzi o ekologię, jednak w czym tak naprawdę się ona przejawia?

Ekologiczne „pakiety” są wśród producentów nazywane w różny sposób. U Volkswagena technologia nazwana została BlueMotion, u Volvo DRIVe, w Skodzie GreenLine, zaś u BMW jest to Effecient Dynamics. Na czym to polega? Założenie technologii zwiększających ekologie (zazwyczaj w parze z ekonomią) jest dość proste. „Eko” auta są zbudowane w ten sposób, aby przy w miarę niewielkich modyfikacjach samochód spalał jak najmniej paliwa. Auta takie konstrukcyjnie opierają się na „zwykłych” wersjach i są od nich zazwyczaj od tysiąca do niemalże 10 tysięcy złotych droższe.

REKLAMA

Zobacz też: Jak sprawdzić osiągi swojego samochodu?

Jakie zabiegi są więc stosowane w autach ekologicznych? Zacznijmy od najważniejszego, czyli jednostki napędowej. Jak wiadomo, od dobrych kilku lat obserwujemy zjawisko tzw. down-sizingu. Zasada technologii jest dość prosta – budowa silników o mniejszej pojemności, przy zachowaniu tej samej wydajności. Głównym celem jest tutaj oczywiście obniżenie zużycie paliwa i ograniczenie emisji spalin. I tak do flagowej limuzyny Skody, modelu Superb, możemy zamówić silnik 1.4 o mocy 122 KM, zaś do Fiata 500 lub Fiata Panda dwucylindrowy silnik TwinAir o pojemności zaledwie 875 ccm i mocy dochodzącej do 105 KM. Rekordzistą w tym temacie zdaje się być Ford. Wprawdzie nie dziwi już fakt, że jego 3-cylindrowy Ecoboost o pojemności jednego litra osiąga moc 125 KM. Dość zaskakujące jest natomiast to, że silnik swoją premierę miał.. w Fordzie Focusie. Trzeba przyznać, że producent musiał mieć sporo odwagi i pewności siebie, żeby zdecydować się na taki krok. Decyzja była jednak słuszna, ponieważ silnik pracujący w amerykańskim kompakcie sprawuje się naprawdę dobrze.

Zobacz też: Przygotowanie auta do wiosny - poradnik

REKLAMA

Jaki jest jeszcze miarę prosty sposób na zmniejszenie zużycia paliwa? Odpowiedź jest prosta: Aerodynamika. Nie od dziś wiadomo, że czym większe opory powietrza (analogicznie – czym większy współczynnik Cx), tym silnik potrzebuje więcej paliwa, by te opory pokonać. Producenci stosują więc różne zabiegi, aby ten współczynnik obniżyć. Jest to przede wszystkim zmniejszenie prześwitu zawieszenia, obudowaniu podwozia, użycie specjalnych felg, a także przemodelowaniu zderzaków i użyciu spojlerów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważnym elementem wyposażenia aut ekologicznych jest także system start&stop. Jego działanie polega na wyłączaniu silnika w czasie zatrzymania, także tego spowodowanego sygnalizacją świetlną czy korkami ulicznymi. Auto z tym systemem jest oczywiście odpowiednio przygotowane do ciągłego gaszenia i uruchamiania silnika więc ma m.in. większy akumulator i bardziej żywotny rozrusznik. Przemyślana została także kwestia pracy urządzeń potrzebujących zasilania – wraz z wyłączeniem silnika system pozostawia włączone radio, nawiew oraz światła. Więcej o systemie start&stop można przeczytać tutaj.

Zobacz też: Jak działają układy kierownicze oraz ich wspomaganie?

Całość dopełniają opony o niskich oporach toczenia, skrzynia o wydłużonych biegach (w których operowaniu pomaga specjalny wskaźnik na zegarach, informujący o „najodpowiedniejszym” na dany moment przełożeniu) a także alternator, który odzyskuje i magazynuje energie, która powstaje przy hamowaniu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA