REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przygotowanie auta do wiosny - poradnik

Piotr Czerniakowski

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowanie auta do wiosny jest tak samo ważne, jak przygotowanie pojazdu do okresu trzaskających mrozów. Podpowiadamy, co w związku z nastaniem słonecznych dni, należy zrobić w naszym aucie.

Od czego zacząć?

Zima to ciężki i dość „brudny” okres w kwestii eksploatacji auta. Po pierwsze, ujemne temperatury bardzo często uniemożliwiają nam bezpieczne mycie karoserii. Po drugie, w czasie wysokich mrozów i ciągłego nanoszenia błota pośniegowego do naszego auta, mało kto decyduje się na dokładne i staranne czyszczenie wnętrza. Biorąc to pod uwagę, pierwszym, podstawowym krokiem w ramach przygotowań do wiosny, jest dokładnie umycie karoserii i podwozia auta, a także wyczyszczenie jego wnętrza.

REKLAMA

Mycie pojazdu

Głównym powodem, dla którego musimy dokładnie umyć całe auto, jest bezwzględna konieczność usunięcia wszelkiego brudu, nagromadzonego przez zimę. Nie chodzi tu jednak jedynie o błoto pośniegowe, a także o sól drogową oraz wszelkie środki chemiczne, używane przez drogowców w okresie zimowym. Dlaczego to takie ważne? Osadzająca się na nadwoziu i podwoziu sól, sprzyja procesowi korozji. Błoto pośniegowe wymieszane z solą gromadzi się w najróżniejszych miejscach – szparach między drzwiami, w nadkolach, podwoziu, na listwach, kratkach wlotu powietrza a także na felgach i oponach. Należy więc dokładnie oczyścić wszystkie te miejsca. Więcej o myciu samochodu znajdziesz w tym poradniku.

Zobacz też: Wady i zalety samoobsługowej myjni bezdotykowej

Zabezpieczenie karoserii

Po dokładnym umyciu i wypolerowaniu pojazdu, dobrze jest go nawoskować. Pomoże to zabezpieczyć lakier karoserii. Warto również zabezpieczyć uszczelki w drzwiach, za pomocą któregoś z dostępnych na rynku preparatów, np. wazeliny technicznej.

Zobacz też: Wady i zalety myjni ręcznej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czyszczenie wnętrza

Zadbanie o czyste wnętrze ma duże znacznie, gdyż wpływa ono zarówno na kondycję auta, jak i na samopoczucie kierowcy i pasażerów. Przede wszystkim, przed zmianą dywaników na letnie, postarajmy się dokładnie odkurzyć podłogę naszego auta. Powinniśmy dotrzeć do wszelkich zakamarków, w których może gromadzić się brud. Pamiętajmy, że sól drogowa, zawarta w błocie pośniegowym, w połączeniu z wilgocią negatywnie wpływa na kondycję metalu. Po dokładnym oczyszczeniu, wnętrze należy osuszyć, najlepiej poprzez wystawienie w słoneczny dzień auta na świeże powietrze i odsłonięcie wilgotnych elementów. Jeśli ilość wilgoci jest większa, a wymienione metody się nie sprawdzają, należy użyć specjalnych dmuchaw, lub udać się do specjalistycznego zakładu.  Więcej o czyszczeniu wnętrza znajdziesz tutaj, zaś o usuwaniu wilgoci – tutaj.

Zobacz też: Jak radzić sobie z zabrudzeniem tapicerki?

Opony

Co do najlepszego momentu na zmianę opon, fachowcy są dość zgodni – wymianę należy przeprowadzić wtedy, kiedy temperatura powietrza ustabilizuje się na poziomie co najmniej 7 stopni Celsjusza. Jest to ważna wskazówka i nie należy jej bagatelizować. Jazda na oponach zimowych przy temperaturach przekraczających wspomniane 7 st. powyżej zera, przyspiesza ich zużycie, źle wpływa na bezpieczeństwo prowadzenia auta, a także zwiększa zużycie paliwa. Wszystko, czego chcielibyście się dowiedzieć o oponach, przeczytacie w naszym serwisie Opony.

Zobacz też: Kiedy należy zmienić opony z zimowych na letnie? Dlaczego nie należy jeździć na zimówkach latem?

Układ wentylacji i klimatyzacji

Ważnym elementem, którym należy się zająć jest również przegląd układu wentylacji i klimatyzacji. Sprawdzić powinniśmy przede wszystkim dwie rzeczy. Jedną jest działanie filtra kabinowego, którego zadaniem jest zatrzymywanie zanieczyszczeń przed przedostaniem się do wnętrza auta. Drugą jest stan naszej klimatyzacji – w razie potrzeby, należy ją odgrzybić. O tym jak wymienić filtr kabinowy można przeczytać tutaj, zaś więcej o czyszczeniu klimatyzacji, znajdziesz tutaj.

Zobacz też: Układ chłodzenia i klimatyzacji

Akumulator

Zima to ciężki okres dla źródła prądu w naszym aucie. Wprawdzie wraz z podwyższeniem się temperatury, zwiększa się także wydajność akumulatora, lecz po zimie lepiej sprawdzić, czy nie nadszedł czas na jego wymianę. Warto również sprawdzić klemy akumulatora. Jeśli zaśniedziały, należy je oczyścić i zabezpieczyć. Wszystkiego o akumulatorach dowiecie się tutaj.

Zobacz też: Jak wymienić akumulator?

Wycieraczki oraz spryskiwacze

Wraz z nadejściem wiosny może się okazać, że stan naszych wycieraczek pozostawia wiele do życzenia. Nie ma w tym nic dziwnego – wycieraczki w zimie często przymarzają, zaś kierowcy odrywają je od szyby, zanim rozmarzną. Z kolei podczas pracy, piórka zbierają śnieg z oblodzonej, chropotowatej szyby. Pamiętajmy więc, żeby jeszcze przed nadejściem wiosennych deszczy, sprawdzić efektywność działania wycieraczek i w razie potrzeby – wymienić je. Koniecznej wymianie podlega także płyn do spryskiwaczy. Letni płyn nie tylko jest tańszy od zimowego, ale i lepiej sprawdza się w wysokich temperaturach.

Zobacz też: Kiedy pióra wycieraczek nadają się do wymiany?

Płyny eksploatacyjne

Przy przygotowaniach do sezonu wiosennego nie ominie nas wgląd pod maskę. To, na co trzeba tutaj zwrócić uwagę, to płyny eksploatacyjne. Dokładnie zaś: płyn chłodniczy, płyn hamulcowy, olej silnikowy oraz olej w układzie wspomagania. Oczywiście umiarkowane zużycie jest jak najbardziej normalne, jednak znaczny ubytek powinien być dla nas alarmujący. Świadczyć to może o nieszczelności któregoś z układów.

Zobacz też: Jak wymienić płyn chłodniczy?

Szczególną uwagę należy zwrócić na olej silnikowy. Silnik w zimie pracuje w ciężkich warunkach, przez co olej traci właściwości smarne. Głównym tego powodem są zanieczyszczenia, które mimo działania filtra oleju, dostają się do układu olejenia. Są to m.in. substancje chemiczne (węgiel, sadza, kwasy), brud, kurz a także paliwo. W przypadku kiedy nadejście zimy zbiega się z zalecanym terminem wymiany oleju, pamiętajmy o jego wymianie, wraz z filtrem oleju. Wszystko co chcielibyście wiedzieć o olejach, znajdziecie w serwisie Oleje.

Zobacz też: Jak wymienić olej w silniku?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA