REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować samochód do jesieni?

Max Trela
Citroen C3 Picasso Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen C3 Picasso Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnie chwile lata warto wykorzystać na przygotowanie auta do jesieni. Warto zadbać przede wszystkim o wycieraczki, uszczelki, elektrykę i wentylację. Kilka prostych czynności pozwoli nam skuteczniej walczyć ze słabą widocznością w deszczowe dni.

Punkt pierwszy: szyby i wycieraczki

Pierwsza rzecz o jaką powinniśmy zatroszczyć się przed jesienią są szyby i wycieraczki przedniej szyby. Szkoło należy dokładnie umyć, a przede wszystkim usunąć owady, które rozbiły się o szybę, a następnie zostały dokładnie rozprowadzone po jej powierzchni przez pióra wycieraczek. Są specjalne preparaty do usuwania owadów, które ułatwiają to zadanie. Nie polecamy natomiast specyfików typu „wycieraczki w sprayu”. Preparaty takie potrafią się później rozmazywać w kontakcie z płynem do szyb.

REKLAMA

REKLAMA

Gdy mamy czysta szybę dokładnie myjemy pióra wycieraczek. To nie prawda, że po przetarciu gumki czystą białą szmatką zawsze zostanie na niej ślad. Póra myjemy środkiem z alkoholem do momentu gdy na ścierce nie będzie już żadnego śladu brudu.

Na początek warto sprawdzić, czy pióro nie jest wyszczerbione lub popękane – w takim przypadku pozostaje już tylko wymiana, szkoda więc naszej pracy przy myciu części, która wyląduje w śmieciach.

Na koniec warto sprawdzić również w jakim stanie są aluminiowe trzpienie na których osadzone są ramiona wycieraczek. W miejscu obrotu często pojawia się tlenek. Wówczas warto przemyć trzpienie preparatem bezacetonowym do mycia zacisków hamulcowych lub sprayem elektrycznym. Następnie możemy zastosować odrobinę „suchego” smaru teflonowego (nie używamy preparatów z lepkim olejem – przyklejający się brud może kompletnie unieruchomić wycieraczki).

Zobacz też: Ekspert radzi: jak najlepiej korzystać z klimatyzacji?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak ważną rzeczą jest czysta szyba i sprawne wycieraczki przekonamy się podczas już pierwszego dżdżystego dnia...

Punkt drugi: uszczelki

Nie ma nic gorszego niż wilgoć przedostająca się do wnętrza, a jesień niestety temu sprzyja. Dlatego warto zadbać o uszczelki w drzwiach i prowadnice szyb. Gumę myjemy (inaczej tylko rozsmarujemy zebrany brud...) i pielęgnujemy preparatami sikonowymi lub glicerynowymi. Tzw. uszczelki „mechate” czyli pokryte sproszkowanym welurem czyścimy na początku wodą z mydłem, potem suszymy – spray silikonowy stosujemy bardzo oszczędnie tylko w miejscach gdzie szyba wyraźnie obciera o uszczelkę.

Punk trzeci: elektryka

REKLAMA

W powietrzu jest coraz więcej wilgoci, dlatego warto zadbać o elektrykę. W starszych autach jesień to najbardziej odpowiedni moment na wyczyszczenie i zakonserwowanie kabli wysokiego napięcia. Preparat do czyszczenia styków i spray silikonowy będą zatem niezbędne.

W nowych autach powinniśmy zadbać głównie o odsłonięte styki elektryczne w tym klemy akumulatora i skrzynki bezpiecznikowe. (Sprawdźmy przede wszystkim bezpieczniki odpowiadające za wentylator i ogrzewanie szyb). Tam gdzie pojawiają się pierwsze oznaki szarego naloty stosujemy tylko spray do elektryki - nie skrobiemy styków, nie zabezpieczamy ich stałym smarem.

Jeśli skrzynce bezpiecznikowej zebrał się brud, trzeba go usunąć. Kurz doskonale wiąże wilgoć, która może być później przyczyną poważnych problemów.

Punkt czwarty: wentylacja

To być może najważniejszy punkt z całej listy, głównie dlatego, że pozwoli zwalczyć problem parujących szyb.

Po lecie zawsze warto odkurzyć kanały wentylacyjne i spryskać je preparatem dezynfekującym. Ważne, żeby robić to starannie. Czyścimy wszystkie wyloty, również te pod deską rozdzielczą, pod fotelami kierowcy i pasażera. Jeśli przystaniemy na dwóch kratkach na środku deski... wtedy szkoda pracy – to nie zadziała.

Zobacz też: Dlaczego nie działa ogrzewanie?

Druga rzecz to tzw. filtr pyłkowy. Nie zależnie od tego czy był wymieniany po zimie czy też nie, po sezonie letnim wymaga on starannego odkurzenia, wysuszenia, a jeśli jest czarny od brudu to wymiany. Zakurzony filtr chłonie wilgoć jak gąbka, a następnie wilgotne powietrze wtłaczane jest do kabiny powodując natychmiastowe parowanie!

Na koniec klimatyzacja – pamiętajmy, żeby ją raz na jakiś czas używać, ustawioną na „grzanie”. Klima bardzo skutecznie odparowuje szyby, a nawiew ciepłego suchego powietrza na nogi dosłownie przez 15 minut wysuszy dywaniki, które coraz częściej będą mokre. 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA